Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Ny med flyg

  1. #1

    Standard Ny med flyg

    Tjena, joakim heter ja o köpte mitt första flyg igår, till och med 4 st med en uppsjö med grejor till vilket jag knapp vet vad det är.
    Fick även med en äldre hitec och en futaba ff7 sändare och har även en frsky taranis.
    Jag har inte någon direkt aning om vad det är eller hur det fungerar men kände mig sugen på att testa så alla tips osv är välkomna,
    Det ena planet är ca 1500 i vingbredd och ska ha en laser 150 motor i vilket säljaren sa var en bra motor som aldrig är använd,
    Det andra vart en trainer med en magnum 40 motor i o de andra två var inte helt ihopbyggda(ett balsa plan o en f16)

    Då det ena planet heter trainer så antar jag att det är det plan jag ska börja med men jag har ev fått en simulator med om säljaren skickar den
    Jag har aldrig kört metanol men har flugit helikopter inomhus och även lite quadcopter.
    Så vart ska jag börja och hur får jag igång ett plan och vad bör planet ha för att det ska vara säkert att flyga osv och finns det någon/några klubbar man kan ansluta sig till här i Jönköping området där dem kanske kan testflyga mina plan o ställa in dem eller något i den stilen

    Har hållt på ett bra tag med 1/5 bilar o även tävlat, men är mest insatt på trimning och moddning av motorer.
    Mvh Jocke

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Simulator är alltid bra att börja med.Sen är det bra om du skickar bilder på planen.
    Att ha flugit heli och kvadd är bra för att ha fått in lite spakvana men det är inte som att flyga plan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Härligt, Jo tänkte lägga upp lite bilder på planen men hade inget på dem i nuläget.

  4. #4

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Klart det finns modellflygklubbar runt Jönköping så börja med att kontakta dom.Där finns det folk som kan det här med modellflyg.Det bästa är att träna hemma med sim. och sen med dubbelkomando med en flyglärare

  5. #5

    Standard

    Jovist jag får väl börja med att leta upp någon klubb

  6. #6
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Välkommen till en fantastisk trevlig och givande hobby!
    Ta kontakt med Jönköpings Radioflygklubb så kan du säkert få hjälp såväl med utrustningen som de första flygningarna. Att skola i dubbelkommando är väldigt bra om möjligheten finns. Risken att misslyckas om man prövar på egen hand är alltför stor för att det ska vara värt risken. Det finns många saker som kan gå fel med en förbränningsmotormodell om man inte vet exakt vad man gör.
    Har du ett bibliotek i närheten rekommenderas att du läser Bosse Gårdstads bok Radioflygskolan. Den har några år på nacken, men där står det mesta som man som nybörjare bör känna till om flygning med förbränningsmotordrivna flygplan.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  7. #7

    Standard

    Jag ska kolla med dem och tack för tipsen ska leta upp den boken.

  8. #8

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0748.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	73,2 KB 
Id:	56556Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0749.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	56557Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0756.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	56558så ser två av min plan ut i daxläget

  9. #9

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Börja med trainern. Den andra modellen flyger säkert bra men kräver att man vet vad man gör hela tiden!

    Jag började själv med en liknande modell, 1200mm spännvidd och en .25 motor därfram. Jag hade god RC-erfarenhet från buggybilar och hade byggt många friflyg. Men att flyga ett plan var långt knepigare än att köra bil. Jag fick hjälp de första flygturerna av en skicklig pilot på AKMG i Göteborg. Han trimmade in planet och tog över sändaren när jag ställde till det. Simulator köpte jag min första för 20 år sedan, det är mycket bra träning om man varvar med riktig flygning.

    Till en nybörjare idag finns bättre plan än sådana trainers. Då skulle jag rekommendera en EPP-kärra med skjutande elmotor, som Easy Star 2 eller någon av klonerna. De är lätta att sköta, tål obegripligt mycket stryk och är stabila i luften.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej Joakim!

    Som tidigara sagts "Sök klubb"

    Men som tillägg och om du som jag inte alltid har tid att anpassa dig efter andra men ändå är sugen att börja så har jag ett lite annat förslag som funkade utmärkt för mig!

    Eftersom du redan klarar av själva radiodelen så kan du hoppa de rena nybörjar EPP kärrorna.
    Däremot är det vettigt att införskaffa en mindre EPP typ Multiplex Stuntmaster eller dylikt som både är stryktåligt har skevroder och erkänt bra flygegenskaper.
    Fördelen med en sådan jämfört med de du har är att du lättare får den i luften. Du kan också flyga med den på ställen där metanolkärrorna inte är lämpliga, typ fotbollsplaner funkar bra. Börja med små roderutslag och ingen expo för att lära dig själva tekniken att flyga på riktigt (med det menar jag "inte i simulator"). Du kommer själv märka när det är dags att öka roderutslag och labba med expo. Simulatorn är suverän att träna med men det skiljer väldigt mycket på själva upplevelsen. När du sedan känner dig bekväm med EPP kärran kan du börja leka med metanolerna. Skillnaderna är att de är mycket snabbare och lynnigare. Förmodligen upplevs Trainern svårare att flyga en Epp kärran.

    Lycka till!

    //Magnus

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    345
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    for at sige det enkelt. De andre er så flinke til at pakke det ind. Så enkelt: begynder du med de to fly du har avbildet her så bliver det ikke mange minutters flytur på dig. traineren klare du kanske til det første batteri er brugt op, selvom det er tvilsomt at det vare så længe. Det andre når ikke enden av fotball banen. Men du får meget tid med limtupen etterpå, om det da svare sig. Køb dig en Multiplex funcup eller som nævnt en multiplex stuntmaster. Set små rorutslag på dem. Så har du de andre to dejlige fly at flyve med når du kan flyve. bedre at købe et skumfly FØR du smadre de andre end at købe det etter fordi du må have noget at flyve med.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När du kan landa tio ggr på rad i simulator, där du gärna ställer upp fysikhastigheten till 125% eller så, så är du färdig för trainern. Sen det andra planet kommer kanske att krasha om du flyger för långsamt, det ser ut att ha avsmalnande vingar ut mot vingspetsen, och på flera mindre bra fabrikat av sportkärror så stallar vingen längst ut. Det betyder att planet trillar ner med ena vingen, väldigt trist om det sker i landningögoblicket. Så det måste nog alltid flygas med god hastighet. Klubb och dubbelkommand är nog bästa melodin för att inte tappa sugen på grund av krash. Det kan gälla både första och andra planet.
    fredrik

  13. #13

    Standard

    jag ska börja kolla lite på simulator idag tänkte jag om den går igång, har kontaktat Jönköpings radioflygklubb men det har inte svarat än efter en vecka dock.
    om jag skulle köpa en epp flyg vad det nu betyder, vad rekommenderar ni i så fall, helst ett ganska billigt sådant som då kan tex landa på en fotbollsplan, parkering eller dylikt.
    Jag har en taranis sändare men utan mottagare för den sitter i en båt, så jag behöver bara ett plan o en mottagare

  14. #14

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Är FunCub och Stuntmaster verkligen bra som "förstaplan"? Jag har bara provat dem i MultiFlight-simulatorn och de flyger jättebra.

    Men tål de verkligen smällar? Jag tycker att ett förstaplan skall tåla en hjulning eller att köras ned i marken utan att man behöver köpa propeller, ny motor eller limma ihop avslagna motorfästen. FunCub är stor och tung så det lär hända. Jag tänkte på vår båtåkare "wdac" som lär sig flyga i det dalsländska snölandskapen just nu.

    Helst skall man bara plocka upp planet och flyga vidare och de klarar de flesta EPP pusher-plan. Titta tex på xjet:s kanal på Youtube där de har "spot landing contest" (punkt-krasch) med AXN Floater Jet samt flyger in planet i kontrolltornet.
    Bryter man av nosen far acken ut och man kan kludda ihop planet utan att bry sig om sneda motorfästen mm.

    Stuntmastern skulle jag då tänka mig tål mer då den är lätt, även om de första flygningarna lär vara högst 30 sekunder.

    Magnum Reloaded tycker jag annars är fantastisk, flyger bra, extremt långsamt och tål obegripligt mycket misshandel:
    Min var helt oskadd efter vurpan som börjar vid 2 min. http://youtu.be/BJPIRELTkbs
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du i stort sett saknar flygerfarenhet så är det nog ändå de vanliga nybörjarkärrorna som gäller. T o m en Stuntmaster är alldeles för avancerad för den är väldigt kvick i rörelserna - jag vet för jag har en sån själv och skulle aldrig rekommendera den till en nybörjare.
    E-Flite Apprentice RTF är den absolut bästa nybörjarkärra jag hittills sett - i alla fall när man har tillgång till ett RC-fält. Gissar att deras senaste skapelse - Sportsman S+ RTF - är minst lika bra. Dessa båda har ett stabiliseringssystem som är till mycket stor hjälp för nybörjare och speciellt om man till stor del vill "klara sig själv".
    Vill du inte satsa dessa pengar så fungerar ju det numera klassiska nybörjarplanet Multiplex Easy Star eller nån av kopiorna - Bixler m fl. Men Apprentice RTF är mycket mera "flygplan".
    Ytterligare en billig men bra nybörjarkärra är Multiplex Funman RTF vilken jag skulle rekommendera före t ex Funcub för den senare är mera lämplig som 2:a kärra när du lärt dig grunderna och blivit en van flygare som inte kvaddar allt som oftast.
    Men välj en kärra i EPO/Elapor så att du slipper laga alltför mycket - för det är klart roligare att flyga än att laga.
    Du kan givetvis också sätta på skidor om du vill börja din flygträning redan nu under vintern och på många sätt, kanske förutom kylan, så är det nästan enklare att starta och landa på snön än på gräsfält. Det är i alla fall roligare att "rita ränder" i snön än att starta och landa på gräsfältet under sommaren...
    Lycka till hälsar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Det där med att kunna krascha ett flyga utan att det går sönder... funkar nog inte så bra i verkligheten.

    Flyg simulator, prata med nån som flyger, flyg något "frigolit"-flyg eller ta det en nivå högre som folk gjorde för nåt år sedan, dvs skaffa en riktig metanol-trainer i trä. Då blir allt genast seriösare och man är noggrannare och lär sig bättre, men det tar mer tid. Dvs du måste kunna flyga före du flyger. Med "frigolit"-flyg bryr sig ingen, kastar upp skiten, flyger runt, kraschar i träd eller hittar marken, skrattar, tejpar, upp igen. Helt annan nivå på "hobbyn". Att krascha ett "frigolit"-flyg är lättlagat, delarna kostar inte mycket. Träflyg kräver lite mer omsorg efter en dålig landning eller krasch, men väldigt givande sådan. Saker som håller när de kraschar klassar jag mer som leksaker, de är oftast små också, mer ploj än hobby.

    Men det är alltid bra börja med något enkelt och lättlagat för att komma igång.

    Och handlar det om att flyga 100% och meka 0%? Eller är det 50/50? Vill du inte limma och laga, meka och fixa... då är det leksaker som gäller eller väldigt hållbara mindre "frigolit"-flyg. Köp, flyg, krascha o släng funkar också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    jag är nog mer den som mekar mer än vad jag kör/flyger

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Crosshot Visa inlägg
    jag är nog mer den som mekar mer än vad jag kör/flyger
    Då får man välkomna dig till en rolig hobby. =)
    Snickare såg jag nu... ja men då är det ju uppenbart vart detta kommer barka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Då får man välkomna dig till en rolig hobby. =)
    Snickare såg jag nu... ja men då är det ju uppenbart vart detta kommer barka.
    jo precis, men har ju en yrkesfördel när de kommer till att laga balsa plan

  20. #20
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Har du ringt till någon av Jönköpingklubbens funktionärer? Om inte, gör det. Epost kan mycket väl ligga oläst eller till och med hamna i skräppostfacket utan att någon någon märker det.

    Här har du en länk till JRFK med telefonnummer: http://www3.idrottonline.se/JonkopingsRFK-Flygsport/

    Angående alla råd du får nu så skulle jag se dem som andrahandslösningar. Kan du få hjälp med skolning i dubbelkommando fungerar din metanoltrainer utmärkt och dessutom får du redan från början lära dig att flyga på rätt sätt inte minst vad gäller att flyga säkert och att kunna göra väl avvägda inflygningar och landningar. Simulatorer är bra men ersätter därvidlag inte verkligheten.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •