Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Ny med flyg

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Har du ringt till någon av Jönköpingklubbens funktionärer? Om inte, gör det. Epost kan mycket väl ligga oläst eller till och med hamna i skräppostfacket utan att någon någon märker det.

    Här har du en länk till JRFK med telefonnummer: http://www3.idrottonline.se/JonkopingsRFK-Flygsport/

    Angående alla råd du får nu så skulle jag se dem som andrahandslösningar. Kan du få hjälp med skolning i dubbelkommando fungerar din metanoltrainer utmärkt och dessutom får du redan från början lära dig att flyga på rätt sätt inte minst vad gäller att flyga säkert och att kunna göra väl avvägda inflygningar och landningar. Simulatorer är bra men ersätter därvidlag inte verkligheten.
    Jo de blir till att ringa till dem en dag tänkte jag, metanoltrainern är det plan jag ska börja med efter ett par timmar i simulator tänkte jag för har inte plats för ett plan till

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du börja med en metanoltrainer (i balsa) så är dubbelkommandoflygning absolut ett "krav" om du skall ha en chans att träna vidare med den kärran. Håller med om att en klassisk metanoltrainer kan ge dig lite bättre förutsättningar framledes när du vill flyga mera avancerade kärror men det gäller att inte slå sönder den omgående vilket är mycket lättare än med de EPO/Elapor-kärror som föreslagits. Så dubbelkommando-flygning på ett riktigt RC-fält är en förutsättning i så fall. Sen går det ju alltid att blanda - alltså metanol-trainern när du kan få hjälp och en enklare EPO/Elapor-trainer de gånger du inte kan få hjälp. För det gäller också att få så mycket flygtid som möjligt för det ger erfarenhet och säkerhet. Så underskatta inte "skumvåfflornas" roll för nybörjarskolning. I praktiken är de nog redan mycket vanligare än metanoldrivna balsa-trainers.
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Om du redan har en radio och mottagare så är det här ett billigt sätt att lära sig flyga, jag klarade det helt på egen hand med den här modellen och ett par 2s lipo:
    http://www.hobbyequipment.se/flygpla...m-pnp-vit.html

  4. #24

    Standard

    Men om jag skulle köpa en epo för att kunna flyga själv vad rekomenderas för vingbredd, går det demontera vingarna på de flesta osv?

  5. #25

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Plug_Fly.html den här har ju en vingbredd på nästan 80 cm och är ganska lik de andra planen jag har, vad tror ni om detta?

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skippa HK-kärran, för liten för att vara enkel och för känslig att skada genom att den bl a har nosställ.
    Större spännvidd brukar innebära bättre flygegenskaper för nybörjare.
    FMS Easy Trainer fungerar säkert - det är ju en "kopia" av Mpx Easy Star - om än möjligen lite mindre.
    Roger

  7. #27

  8. #28
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    du skal op på 140 cm eller mere. Det som helt sikker, for dig som for de fleste nybegynner, vil være at du kommer ind til landing med for lite fart. med en kort vinge tipper flyet lettere over på en av vingerne.

    En anden du kan kikke på er easy glider. Den flyver fint og er snill. Den skal buglandes og kan flyve ganske sakte. Den er dog ikke så strygtålig i næsen, men den er let at reparere. Det vet jeg av erfaring. Min ligner noget som har været spist 2 gange, men den flyver stadig som en drøm, både for motor og på hang.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ska du ha något från HK så är bixlern en erkänt bra nybörjarkärra:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skall du börja med en metanoltrainer (i balsa) så är dubbelkommandoflygning absolut ett "krav" om du skall ha en chans att träna vidare med den kärran.
    Är faktiskt, tro det eller ej. flera på vårt fält som flugit simulator, byggt sin metanoltrainer noggrannt, kommit till fältet, kört in motorn som de ska, taxat runt lite, låtit nån lyssna på motorn, taxat lite mer och sen tagit upp flyget, flugit, landat på banan, rengjort och farit hem efter en stunds snack. Oftast har någon annan mer van flygare ställt in motorn, startat (roterat) och trimmat in flyget, sedan låtit ägaren flyga lite och sen har den vane piloten landat. Är lättare starta än landa. Så det har varit nästa steg.

    Vissa andra har haft mer brått och inte hunnit flyga lika mycket simulator utan istället lagt tiden på att reparera efter premiärturen då det oftast dragit spaken åt fel håll eller landat med för låg fart.

    RC-flygande blir såå mycket roligare om man lyfter det från lek- och plojsyssla till hobby.

    Trainers är lättlagade och de behöver inte vara fina, de flyger ändå. ;-) Hos oss hoppar den legendariska "Härken" från nybörjare till nybörjare. Enda kravet är att flyget måste lagas.
    Det var två ägare för mig. Första tröttnade på den för den flög dåligt. Andra kraschade rejält två ggr, sen fick jag tag på den. Och sen har flertalet personer haft den, kraschat den, lagat den... men den flög senast för nån vecka sedan, så den har varit skrot många ggr sedan 2007, då den redan var en härk. ;-) Still going strong! Vad skulle lite krascher göra?
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=2280
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Tror att jag ska testa taxa runt lite o känna på hur de är o se hur den funkar, ska bara printa ett par skidor till den dock

  12. #32
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ski kan du da lage af en meget tynd furu list eller rettere en tyg spon. Varm den og sving tuppen op og et enkelt strøg med epoxy under. Husk en styre "kile" under de sidste 2 cm og 1-2 mm dyp.

  13. #33

    Standard

    Ganska smidigt att skriva ut dem med i 3d printern också

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    G:a modellflygare
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Vi flyger på vårt nya fält. Visserligen är det lite snö. Hör av dig mig så hjälper vi dig igång. Vårt fält ligger utanför Jönköpings TMA.

  15. #35

    Standard

    Låter bra det

  16. #36
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Crosshot Visa inlägg
    Ganska smidigt att skriva ut dem med i 3d printern också

    Jo jo men du æ jo snickare.

  17. #37

    Standard

    haha jo

  18. #38

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160124_114538.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	56683 skidor fixade, 8g lättare per skida än däcken

  19. #39
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Crosshot Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160124_114538.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	56683 skidor fixade, 8g lättare per skida än däcken
    ikke for at kaste sand, men har du styre "kile" i bagkant af skieene. Det kan være det trænges for at de ikke skal skli sidelæns ved landing.

  20. #40

    Standard

    det är styrspår i dem ja så de inte ska glida, och det är grövre styrspår bak

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •