Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Råkade köpa

  1. #1

    Standard Råkade köpa

    En http://hobbyfly.com/en/airplanes-par...0mm-14436.html .Men hur stor motor ska jag välja ? Det blir en bensinare iallafall tänkte en 20cc men efter lite koll på nätet så råder det lite olika meningar om storlek .Kommer väl inte köra extrem 3D men vill ändå ha bra med kraft så därför vänder jag mej till er som har betydligt mer erfarenhet på området .tacksam för svar. Andreas

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kör inte bensinare själv (ännu) men gjort lite research för att sporflyga en Carl Goldberg 10-300som är .90-1.20 och mitt resonemang slutade på att 26cc var lagom för den. Låter som din är i liknande storlek/vikt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Ja man kanske måste upp lite till kanske blir klent med 20cc .Vill ju inte ha för stor å klumpig maskin heller .lite svårt detta .Tacksam för fler synpunkter.

  4. #4

    Standard

    Jag hade en RCGF 26 cc på min Sukhoi som vägde 4,8 kg flygklar. Gav bra prestanda och jag skulle inte välja en mindre, åtminstone inte på den kärran. Försök att få grepp på var TP kommer att hamna! Inte stor vits att spara vikt på motorn om modellen blir baktung.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    En väldigt bra synpunkt pernstig har jag faktiskt inte tänkt på men är ju helt självklart något man ska tänka på

  6. #6

    Standard

    Har tittat lite på den motorn är du nöjd med den pernstig. ?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Har tittat lite på den motorn är du nöjd med den pernstig. ?
    Jag fick byta tändmodulen vid två tillfällen men själva motorn var jag nöjd med. Tändmodulen är känslig för överspänning, bäst är att använda en 5 V BEC. Kan vara svårt att dra fram bränsle när förgasaren är torr men det är visst vanligt på förgasare av Walbrotyp.
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Hej hur stor tank har du till 26cc. Pernstig. ?

  9. #9

    Standard

    Minns faktiskt inte, modellen sålde jag för ett par år sedan och har ingen anteckning om tankvolymen. Gissningsvis ca 500 cc.
    /Leif

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tänker såhär... en motor ger inte effekt i CC. Modellen är avsedd för 91-120 där 91 förmodligen motsvarar en 2T och 120 en 4T. Kollar vi vikterna och effekterna på dessa olika motorer finner vi följande, 95 2T väger 745gram MED dämpare ger 2.86hk. 120 4T väger 1000gram MED dämpare, 2.08hk (OS engines hemsida)

    Vi vill alltså hålla oss mellan 745-1000gram inklusive tändsystem och dämpare. Avviker vi där kommer vi få problem med tyngdpunkten.


    OS engines 22cc, 1000gram 2.66hk

    RCG 20cc, 915gram 2.2hk

    Turningy 32cc 1075gram, 3.8hk

    Men jag hade inte gått upp över 1kg i vikt ens med den effektökningen. Flygplanet du valt är av den gamla skolan. Det är ett flygplan som måste flygas och inte en modern 3D-maskin som flyger som en inomhuskärra. Den kommer bli elak om den blir för tung. Jag tror den kommer upplevas som elak även vis specad vikt. Vill man lägga kraft på denna typ av äldre modell så går det, men man måste spara in på all vikt. Mini-servon, lättare motor, montera servon fram med linor bak osv.

    Som sagt, effekt mäts inte i CC, effekt mäts faktiskt inte ens i hästkrafter, utan hästkrafter per viktenhet om vi skall bryta ner det till något som går att applicera på din modell. Seagull är inte högst upp på listan av tillverkare med koll, så håll ner vikten.
    Senast redigerat av henke2 den 2016-02-20 klockan 13:42.
    Superhero

  11. #11


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    En 120 fs tror jag är ypperligt i den maskinen!
    Goldbergs 10-300 är väl något större?


    Tänker du flyga 3D eller normal aerobatic?
    Kör som en örn... örn örn örn

  12. #12

    Standard

    Blir nog inte så mycket 3D gillar flyga lågt å snabbt och normal Aerobatic dykarn. kanske räcker med en 20cc ändå vill ju ha ett plan som inte har förmycket överraskningar alltså så lättfluget ett sådant typ av plan kan bli.Är ju bara så förtjust i dubbeldäckare

  13. #13

    Standard

    Kan man jämföra bensinmotorer förhållande vikt.effekt med fyrtaktare metanol?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En ganska direkt jämförelsen med motorer som är lite mindre än den storlek du är ute efter är OS 91FX (metanolmotor) och OS GGT15 (bensinare). Det är i princip samma motorer men där bensinaren fått en annan förgasare samt bränslepump. Data:

    Vikt m ljuddämpare: 728 g respektive 788 g
    Effekt: 2,8 bhp@15000 rpm respektive 2,32 bhp@15000 rpm
    Effekt/massa: 3,85 bhp/kg respektive 2,94 bhp/kg
    Metanolmotorn ger i detta fall drygt 20% mer effekt än bensinmotorn

    I detta fall har bensinmotorn ett glödstift för bensindrift. För en motor med tändsystem och tändstift får man lite extra vikt för tändsystemet och batteri för detta. Detta kompenseras delvis av att man kan ha en mindre tank.


    Närmast jämförbara fyrtaktare för metanoldrift är OS 95FV som har något lite större slagvolym Data för den motorn är:

    Vikt m ljuddämpare: 650 g
    Effekt: 1,68 bhp@10000 rpm
    Effekt/massa: 2,58 bhp/kg
    Senast redigerat av Michael den 2016-02-20 klockan 17:03.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Idag skulle jag nog satsa på en 90 fyrtakt bensin till en ultimate i den storleken. Efter att ha haft 4 stycken CG ultimate, så vet jag att de skakar isönder med 120 4takt. Skall du dessutom flyga lågt och klassiskt så hade valet blivit min rekommendation om jag inte gått på elmotor som varit mitt givna val idag.
    Du får i allafal en rolig kärra oavsett hur du väljer.��
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Skakar sönder med en 120? Men inte med en 91?
    Hmm, har sett ett gäng cg 10-300 med 120fs och de har då inte skakat sönder. Beror nog på hur man bygger modellen, då det är en byggsats.

    En Arf är kanske känsligare då det sparas in på lim och byggs så lätt det bara går.
    absolut räcker det med en 91:à i den, men med en 120 har du det där lilla extra vid behov, och vikt skillnaden är så marginell att du inte behöver oroa dig 😃

    Jag hade nog inte funderat.
    Kör som en örn... örn örn örn

  17. #17

    Standard

    Så dykarn en 20cc bensin tvåtakt hade funkat har jag fattat rätt då.För el har jag många av har snöat in på bränsle är något speciellt med det.

  18. #18


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Bensin kanske funkar, men jag skulle valt metanol fyrtaktare till den maskinen.
    Som minst en 91fs men helst en 120fs.
    Är du intresserad så har jag en 120fs över som jag kan sälja.
    Kör som en örn... örn örn örn

  19. #19

    Standard

    Med större motor får du tänka på vikten. Då det medför tyngre motor och infästningar i modellen, kräver också lite starkare servon och framför allt större tank. En CG ultimate var designad för 60 tvåtakt när den kom och med den motorn kunde man utföra vertikal stigning(hovring) och kniveggs looping utan problem, samt att den blev väldigt lätt vilket är bra när det är dags för landning.

  20. #20

    Standard

    Fasen vad det blev svårt detta med motorval nu vet jag varken ut eller in metanol .bensin .el .stor liten motor .mycket att välja på tänka på

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •