Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: problem att kalibrera esc

  1. #1

    Standard problem att kalibrera esc

    Skulle kalibrera mina esc men bär jag kopplade in batteriet så flippade motorerna ur och sen började en esc brinna. började kolla om där var nån kortslutning men hittade inget.
    bytte alla esc och bytte till en ny (power distribution board) för säkerhets skull.
    när jag sen skulle kalibrera igen så brändes en esc igen. på samma arm som innan.
    Nu till frågan. kan det vara motorn det är fel på eftersom samma esc brinner så fort jag kopplar in batteriet?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    låter som felkopplat

  3. #3

    Standard

    trots att jag använde ett nytt "ström" kort och lödade de nya esc på den så var det på samma plats kopplat till samma motor. denna gången är lödningen 100% säker och plus minus är inte direkt lätt att förväxla

  4. #4

    Standard

    har kopplatt alla motorer och esc på samma sätt så varför skulle samma esc brinna två gånger.

  5. #5

    Standard

    det låter som om det är kortsluning i motorn kontrollmät mellan anslutningskablarna, troligen är det en montageskruv som har skadat lindningen.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Håller med Patrik, en kortslutning i motor borde släppa ström tills escn (eller något annat) brinner

  7. #7

    Standard

    har bytt alla skruvar till kortare. såg att en skruv till just den motorn tryckte på en lindning i motorn så felet låg nog där. får se när de nya esc kommer. tack för hjälpen

  8. #8


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Den motorn är inge bra längre. I bästa fall fungerar den men med mindre kraft. Det kommer gå att flyga men inge bra.
    Ben there done that.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Använd alltid en strömbegränsare första gången en ny maskin, eller bara en ESC, spänningssätts. En 12V billampa i serie som tänds istället för att den magiska röken släpps ut. Billig försäkring. Har också lärt mej detta den hårda vägen...
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2327875
    /A

  10. #10

    Standard

    nä motorn kasseras. har beställt 5 nya motorer oxå. 4 i reserv eller till nästa projekt
    denna gången har jag mätt med multimeter så allt står rätt till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •