Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Killer Bee eller QAV-250 (eller annan)?

  1. #1

    Standard Killer Bee eller QAV-250 (eller annan)?

    Hej, är ute efter en racingquad i 250-klassen och har kikat omkring på nätet och fastnat för QAV-250 eller Killer Bee. Någon som har erfarenhet av dessa? Finns det någon som är bättre än den andra? Jag prioriterar hållfasthet och låg vikt (snabbhet). Hade tänkt mig 4S, och det verkar som att QAV-250 inte riktigt är designad för 4S, eftersom batteriplaceringen kan bli lite jobbig. Hur är detta på Killer Bee? Förslag på någon annan som kanske skulle vara ännu bättre?

  2. #2

    Standard

    Ska du ha det "bästa" just nu så är det väl alien eller nya race blade som gäller. Bolt RC's nya 210 racing ram verkar schysst också. Eller ännu värre är de nya "pod" ramarna med minsta möjliga luftmotstånd, typ Armattan F1 pod eller black bolt.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Jag flyger med en Mokafram (http://mokaframe.com/moka-foldable). Är riktigt nöjd med den trots lite meck med de runda armarna och att den är lite i det tyngsta laget. Annars har jag sneglat på en Kriger, den lär ha riktigt lågt luftmotstånd och vara både lätt och robust (http://rotorgeeks.com/index.php?rout...product_id=326).

    Finns sjukt många bra ramar att välja på nu dock

  4. #4

    Standard

    Ja det finns för mycket just nu, så jag kommer liksom aldrig till skott . Blades går nog bort, då jag gillar att mecka lite själv, och den verkade vara RTF och dessutom använda sig av Spektrum-TX. Själv gillar jag min Futaba. Armattan såg trevlig ut, men är det F1-modellen man ska ha i så fall för FPV-racing? Den verkar vara X-formfaktor på, medan de flesta FPV-quads är i H-konfiguration (varför vet jag inte). Mokaframe såg lite klumpig ut tyckte jag, men det kanske bara är som det ser ut på bild . Gör inte armarna att det blir ganska mycket luftmotstånd på den?

  5. #5

    Standard

    Hur är det förresten med flygtid om man jämför 3S och 4S för 250-quadar? Ungefär samma?

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Skulle nog säga att flygtiden dels beror på kombination av batteri, esc, motorer och propellrar men mest hur man flyger.

    En esc & motor kopplad till 4s kan generellt leverera högre effekt (dra mer ström) än en kopplad till 3s.
    Kolla den här till exempel: http://rotorgeeks.com/index.php?rout...&product_id=74.

    Du kan se där att samma motor med samma batteri drar 50 % mer ström beroende på propeller och batteri vid 150 g lyft. Stora skillnaden mellan 3s och 4s ligger dock i maximal lyftkraft medan propellrarna påverka effektiviteten mer. Tiden den kan hovra kan alltså skilja sig med 50 % bara beroende på propeller. Men i det stora hela spelar det mindre roll då det oavsett propeller skiljer typ en faktor 10 i strömslukning bara beroende på hur man flyger

    Min Moka är bara klumpig på marken :P Är osäker på luftmotståndet och runda armar. Jag har hör vilt skilda åsikter alltifrån att de ökar lyftkraften med 50 % till att det minskar lyftkraften med 50 %. Om jag får tid och möjlighet tänker jag jämföra runda och platta armar och testa det själv.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Hur är det förresten med flygtid om man jämför 3S och 4S för 250-quadar? Ungefär samma?
    Det är väl såhär det funkar.

    Att flyga en quad i en på ett sätt kräver en viss effekt [watt]. Effekten beror ju på många faktorer såsom vikt, propellrar, luftmotstånd och effektivitet i drivlinan.

    Skillnaden mellan 3S och 4S map detta är ju att förluster hänger mycket ihop med strömmen, ju högre ström desto större förluster. Så map detta så är ju 4S setup något effektivare.

    Flygtiden beror ju på hur mycket batteri man har med sig. Har man ett 3S 1200mah eller ett 4S 900mah så har man ju lika mycket energi med sig (13,3 ampere sekunder). Med dessa acc bör man få något längre flygtid med 4S map högre effektivitet.

    Det som flygtiden påverkar mest är dock att 4S möjliggör ett mycket större effektuttag så flyger man hårt så kommer 4S accet ta slut mycket fortare. Flyger man lugnt bör 4S hålla marginellt längre.

    Jämför man flygtider för ex. 3S 1500mah mot 4S 1500mah så vinner ju 4S i och med att man har 30% mer energi med sig om manligt flyger hårt.

    4S vinner i alla lägen så länge man är försiktig på gasen. Det som kan påverka som jag ej har koll på är om förlusterna i ESC är beroende av last i % men det tror jag ej.

    Så för lång flygtid:
    -Håll ner vikten
    -Effektiva propellrar
    -Minimera luftmotstånd
    -Kör hög spänning (4S)
    -Flyg lugnt😟


    Jag röstar för Black Bolt XBR

  8. #8

    Standard

    Black Bolt XBR såg annorlunda och trevlig ut. Fast kanske i minsta laget. Känns som man får satsa på det absolut minsta man kan hitta för att få plats med alla komponenter i den.

  9. #9

    Standard

    Ok, nu har jag läst lite mer om Black Bolt XBR och Impulse RC Alien (5" eller 6"). Tycker dessa verkar vara de mest intressanta ni tipsat om. För- och nackdelar med dessa? Antar att Bolten är snabbare och mer manövrerbar pga mindre vikt, medan Alien är lättare att montera en Mobius/GoPro på? Skillnad på 5" och 6"? Påverkar det hastighet, manövrerbarhet, flygtid osv? Eller är det ingen större skillnad?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •