Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turnigy 9x+betaflight

  1. #1

    Standard Turnigy 9x+betaflight

    Turnigy 9x med erx9 firmware
    Turnigy 9x 8kanaler mottagare
    cc3d med betafligt inlagt

    Hur ställer jag in sändaren och vilka kablar ska in i vilken kanal på motagaren från cc3d kortet?
    Blir galen snart. Får bara 3 kanaler att röra på sig i cleanflight programmet. Funkade hur bra som helst att alla kanaler och flight mode switch gick åt rätt håll o när openpilot var inlagt på kortet. Fattar inte vad jag gör för fel.
    Hoppas nån förstår vad jag menar
    Fredde

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kör du vanlig PWM? Stäng av oneshot, eller byt till PPM om det går. http://blog.oscarliang.net/oneshot12...le-oneshot-esc
    Eller ännu hellre Sbus.
    /A

  3. #3

    Standard

    Ja jag kör pwm. Vet ju fortfarande inte vilken kanal som ska in var även om jag slår av oneshot.
    Självklart är det ju bättre med s-bus men nu är det den här setupen jag har problem med och vill lösa den

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är väl bara att prova med en kanal i taget och se vilken funktion som rör på sej. Flytta runt tills det stämmer.
    /A

  5. #5

    Standard

    Hade samma problem när jag försökte hjälpa en kömpis i helgen.. Fick 1! Kanal o gå,vi prova s bus,pwm men bara krångel. Fick bara 1!! Kanal hur vi än testa??..Va en kina nått kopia futabamottagare FHSS med sbus han körde. Funkade oxo med openpilot firmware med den mott först men flög väääldigt dåligt efter tune session så vi beslutade oss för o köra i betaflight..
    efter några timmars hopplöst testande utan resultat provade vi med min FF9 med frsky fasst mott o ppm.. O alla kanaler fanns på plats direkt???.. Fattade nada men glad i hågen på med propparna o tjoff så gick den över i rygg o proppar paj???.. Jo betaflight o cc3d firmware hade ju olika motor läge setup alltså motorerna satt på fel plats på utgångarna. Hepp.. Vi ändrar då?.. Va inte så lätt då kortet hade uart kontakt ut ner i bottenplattan som var pcb.. Nu var det gåhemdags så där var de stop för tillfället.han skulle se om det gick att skifta om på nåt vis men vet inte om han löst det. Kör själv bara naze eller Sp3 kort som funkar flytande på betaflight.. Allt flyger helt klart myycket bättre med betaflight så det är väl värt o få de o funka.. Återkommer om vi får nån lösning på kortet..

    //Patrik

  6. #6

    Standard

    Ja men det här är ju helt sinnes :/ Får det verkligen inte o funka!! testat allt nu. Får till så att 3 flyg kanaler o funka rätt och fl-mode switch och då får jag inte rud att lira
    Surt när det blir sådär tragi! Ja återkom gärna om ni löser det!
    Alla säger ju att betaflight ska vara så bra så vill ju testa! bara kört med op innan och tycker iofs et funkat bra. Nu är det bara surt att jag inte får det o funka! Inte så sugen på köpa ny sändare bara då jag inte flyger så jäkla mkt.

  7. #7

    Standard

    Billigare o köpa ett nytt kort till betaflight i stället för ny sändare fredde.
    skånehobby har extrapris på naze kort just nu för 199:-.kan ju lägga tillbaka op på cc3d kortet isåfall..
    http://www.skanehobby.se/styrkort-pd...acro-rev5.html

    //Patrik.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Har du testat med t.ex ett servo att du får ut Sidoroder kanalen från Rx ?
    Och/eller ta in någon annan kanal, som du vet funkar, på sidoroder-ingången på FC.
    Då borde man kunna avgöra om det är Rx, Fc eller kablar/kontakter som bråkar.
    Mysko att bara just sidoroder skulle strula.

    Du ser i "channel map" på "Receiver sidan vilken ordning det är på kanalerna in till FC.
    Finns även ett cli kommando "map" för att se detta. Default är: "map AETR1234", Dvs Rudder på ingång 4.

    Synd att slänga ett CC3D, har ju några fördelar (SPI, dataloggerflash). iofs också nackdelar (Stöd för PWM+OneShot, vbat, beeper, ESC passthrough via USB, CF flash via USB, etc etc saknas). Hmm, nackdelarna verkar ju överväga....
    /A

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kom att tänka på en annan grej... Just ingång 4 (R default) används även för "feature VBAT" (som då iofs inte stöds av kortet direkt utan att bygga o koppla lite).
    Kan det vara så att du råkat slå på feature VBAT, och därmed dödat sidoroder-ingången? Kolla på "Configuration"-sidan.

    Kan du göra en dump på alla inställningar och posta dom här så blir det lättare att felsöka, utan att gissa o fråga en massa.
    Detta gör du med cli kommando "dump", markera alla text och kopiera till en textfil i t.ex notepad.
    /A
    PS. Läs mera om betaflight/CC3D här: https://github.com/borisbstyle/betaf...%20-%20CC3D.md
    DS.

  10. #10

    Standard

    Tack för tipsen grabbar ska kolla när jag kommer hem ikväll. Har testat massa och det är just kanal 4 alltså roder som jag inte får och funka! La in op igårkväll igen för jag ledsnade går ju fort o lägga in betaflight igen o testa.
    Så sjuuukt trångt i den bara för o byta kort Oden. Sitter ett cc3d atom i den nu och det är trångt redan

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Tror du har hittat en riktig bug här. Använder inte CC3D eller PWM själv, bara Spektrum satelliter. Dock testat lite med PPM.

    Tog fram mitt gamla CC3D bara för att testa detta, och jag får det inte inte att lira alls. Bara ch5 ( Pinne 9, svarta) rör sej som AUX1. Inte riktigt samma problem som du ser, men du kör Atom och jag har ett fullstort.

    MEN, om man slår PÅ feature Vbat, då vaknade de tre första kanalerna, och ch4 flyttar sej från pinne 7 (brun) till pinne 8 (svart). Och det är allt man kan få då, 4 kanaler. Näst intill oanvändbart.

    Testa detta:
    1. Vbat : ON
    2. Koppla:
    Pin 1 GND svart --> Rx GND
    Pin 2 +5V röd --> Rx +5V
    Pin 3 N/A vit (PPM)
    Pin 4 Ch1 blå --> Rx Ch1
    Pin 5 Ch2 gul --> Rx Ch2
    Pin 6 Ch3 grön --> Rx Ch3
    Pin 7 Vbat
    Pin 8 Svart --> Rx Ch4

    Klarar du dej utan ngn flightmode eller arm/disarm på egna kanaler så kan ju detta funka. Men det är nog tveksamt....

    Testade att köra med PPM och det funkar klockrent, alla kanaler. Kan du få ut det ur din Rx så är ju det en bättre lösning.
    /A
    Edit: HK T6A lär visst gå att binda mot Tgy9x och den lär även ha PPM ut i Bat-kontakten.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arch=HK-T6A-V2
    Om du har trångt i riggen så är nog detta en lösning.
    Senast redigerat av andWho den 2016-01-13 klockan 18:22.

  12. #12

    Standard

    Tack som fasiken andWho! fick lite tid över nu o kopplade som du skrev och vips så funkar allt förutom nån extra kanal och det är ju ett måste!! ställer jag in ppm i programmet så funkar ingenting!Bara pwm funkar.
    blir o beställa en sån där mottagare och testa! Nån som vet nån svensk handlare som har den mottagaren?

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    OK, gôtt.
    Om du orkar så skulle du kunna göra ett sista test, som inte funkar för mej. Men jag tror det beror på en specialkoppling av vbat jag gjort, som jag inte vill ta bort.

    Allt lika som tidigare, men slå av VBAT i CF configurator. Och koppla om två kanaler så här:

    Pin 7 Brun --> Rx Ch4
    Pin 8 Svart --> Rx Ch5 ( eller ch6, Den kanal du har en brytare på).

    Enligt dokumentationen ska det funka, men som sagt inte för mej.
    /A

  14. #14

    Standard

    hahahaha andWho funkar nu alla kanaler går åt rätt håll o en flygswitch funkar

    blå-rx ch1
    gul-rx ch2
    grön-rx ch3
    brun(orange)-rx ch4
    svart-rx ch6
    vit-röd-svart-rx ch8. Spelar den nån roll?

    Nu kanske man kan komma vidare nu då fan va roligt!! http://www.banggood.com/SDI-FEW-250-...-p-986664.html
    De är en sån här quad jag ska flyga. Är det bara testa orginal pidsen?

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Så bra. Då funkar det ju som det ska, allt enligt dok. Då är det mitt kort som spökar.
    Vit-röd-svart är bara spänningsmatnig i ditt fall, koppla bara till vilken ledig Rx utgång som helst. Vit är PPM annars.
    Det mesta flyger hyfsat med betaflight default PIDs. Bra utgångspunkt för tuning iaf.
    /A

  16. #16

    Standard

    tack men kan fasiken inte få armeringen o funka :/

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Har du satt Tx ändlägen till 1000 ... 2000 och center till 1500 ?
    /A

  18. #18

    Standard

    ja det var det som var problemet blir ju blind när man suttit för länge!! Tack återigen för hjälpen andWho

  19. #19

    Standard

    Gött att du fått de o lira tokaz.. Vi gick däremot helt bet på o få ordning på chinakopiacc3dkortet .. Joo är nog där problemet ligger med kopiorna.. Op installerat tillbaka o allt funka som vanligt.. Flyger ju inte bra jämfört med betaflight men han tycker det var ok,så då är det ju bra..

    //Patrik.

  20. #20

    Standard

    Tack Tragi kan ju säga att jag inte fixat det utan andWhos hjälp!! Tålamodet tröt rätt fort när det gällde sökandet. Kört dji så länge nu och det bara funkar.
    Jag har bara kört op på sån här liten så jag har inget o jämnföra med men den funkade och hovra med i vardagsrummet. Så fort jag får tid ska det testas ute.
    Surt att ni inte fick till det! Vilket kort är det man ska köpa om man nu köper ett "orginal"? finns ju så jäkla många olika kort när man kollar runt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •