Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Självlysande Tricopters

  1. #1

    Standard Självlysande Tricopters

    Hej har byggt 2 st väldigt färgglada tricopter i olika storleker, en 3 är på väg och denna är byggd i balsa.

    Den vänstra består av, fura pinnar som har mått, 50cm x10mmx15mm och platta av 3mm flygplans plywood.
    Färg är vanlig corrostabil vit färg och den andra är neonfärg röd.
    Vikten ligger på 230 gram och då är skruvarna 4mm.

    Det enda som skiljer är längd på pinnarna, vänstra har 50cm och den högra 35cm längd, allting är exakt samma.
    Vänstra 230 gram mot högra 160 gram, det är en rejäl viktökning av, 70 gram.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCI1309.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	56528   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCI1313.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	56529  

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är färgen självlysande, hur länge lyser de efter ljusladdning?
    Har själv byggt ett par tri med fluorescerande färg, dock så hänger man på så mycket utrustning att det inte gör så stor skillnad om de är färgglada eller inte, bättre att satsa på LED ljus på varje arm som orienteringsljus.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Jo färgen lyser ju inte själv, typ uran är väl en av dom få som verkligen lyser, men dom avger ett starkt bländande sken så fort det finns bara några lux. Hade svårigheter att inte blända kamera vid foto, jo detta är ingen billig fluorescerande skit typ biltema, utan innehåller nästan samma som satt på räddningsfordon.

    Kan ju hålla med att led belysning lyser bra, har det på planen, men är mest trött då det bara väger och tar onödigt med ström och plats.
    Men vad hjälper det när man kör bort sakerna pga haveri i nån trädtopp och elen är död sen länge.
    Hade en krasch högt upp i luften med fd ett av planen och det lyste som en hjulgran, men vad hjälper det när planet desintegrera och allt bara blir svart. Gillar att flyga i solnedgång då det ger riktigt fina bilder.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det räcker med en LED lampa på varje sida om armarna för orientering och då kan det lysa i veckor utan att batteriet tar slut. Ingen färg eller LED hjälper mot landningar i trädtoppar!?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Kolla min bild till vänster....tre vita LED.strippar
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Det är roligt att ni är nöjda med ljuset.

    Nu är den 3 tricoptern klar, den som jag skulle bygga i balsa och det är gjort, den ser exakt lika ut som den högra bilden, och har måtten armar 35cm dock är dom 12x15mm, och plattan fick jag göra i 2mm flygplans plywood.

    Nu vil ni säkert veta vikten och den hamna på 99 gram, det går att banta rätt så rejält om man går ner till m2 eller m3 i skruv storlek. Så närmare 80 gram är nog inga större problem.

    Så om man ser till den saken så är det en skillnad på, vänstra 230 g, högra 160 g, och denna 99 g, sett till elektronik kostnad så är den lilla billigast.

    Gjorde en liten test på e-calc gällande denna ram och det skulle gå och flyga den med väldigt små motorer och ändå behålla mycket ork, och flygtid. Mellan 10-15 min beroende av körstil och det är 1300 mah batteri, helt okej i mina ögon.

  7. #7

    Standard

    Nu behöver jag hjälp, har lagt fram allt som jag vill ha med på tricoptern på vågen.

    Den sammanlagda vikten hamnar runt 1100-1200 gram, om jag kör med 2.3 i viktförhållande, då inkl större motorer.
    Runt 1000 gram med mindre motorer och reglage, men då blir det bara 1.7 i viktförhållande, det är lika stort batteri på dom båda.

    Nån som har ett hum om vart man ska ligga, för att inte precis ha för lite eller för mycket Power.

    Den övre ligger enligt e-calc på hover 41% 1200 gram och 2.3
    Den mindre hover 53% och 1000 gram och 1.7

    Flygtiden är precis lika konstigt nog.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •