Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Futaba T8J m uhfmodul ?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Futaba T8J m uhfmodul ?

    Hej!
    Snabb fråga, såg ett FT avsnitt där Windeståhl hade en futaba t7-nånting och den har väl ej modulplats som mim t8j?
    Såg ut som han anslutit modulen (433mhz) m hjälp av traineruttaget och hade ett externt batteri på också.

    Kan jag också göra detta? Har jag fått om bakfoten att futaba T8J inte kan använda ex EzUHF moduler ?
    Då kan jag väl använda 433mhz för rclänk via EzUHF och 1.2ghz el 900mhz för video? Eller tänker jag fel nu?

    Också kvarstår frågan om jag kan koppla en variometer i mitt futabasystem ? Eller göra lite DIY och leda varions ljud till FPVTX:ens mic-uttag? Eller barometer/variometer jag vill veta när jag får lyft helt enkelt!
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Rent pricipiellt, om din Futaba T8J stöder telemetri och har du en Futaba telemtri mottagare med S.BUS2 port så skall du kunna använda vilken Futaba telemetri sensor som helst.
    Men stödjer din T8J telemetri? Det är väl T10J som stödjer det.
    T ex Futaba SBS-01G telemetrisensor för S.BUS2 finns:
    GPS/Altitude sensor (from atmospheric pressure) with Vario meter
    Speed: About 0km/h - 500km/h ( - 311mph)
    Altitude: About -700m - 5,500m (-766yard - 6015yard)
    Variometer: About -150m/s - +150m/s (-336mph - +336mph)

    Length:175mm
    Weight:11g
    Voltage: DC 3.7V - 7.4V

    Dock är den ganska dyr.
    Sen vet jag inte om du får ljud i din Futaba T8J (om den stödjer telemetri) när telemetrisensorer används som t ex olika pip vid stig resp. sjunk med variometerfunktionen (bäst du kollar upp det).

    /Bo

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Varför skulle du inte kunna ansluta en modul till T8J? Den har trainer-utgång som många andra sändare. Kör själv med en extern modul (dock inte EzUHF) till min T10J och det funkar.

    Tänk på:
    * Du kan behöva köra EzUHF-modulen på högre spänning än vad T8J kan skicka ut via trainerporten men som jag förstått det kan du koppla ett externt batteri (typ 3s LiPo) till EzUHF:en. Dock måste du se till att kabeln mellan T8J-trainerporten och modulen inte skickar ström baklänges från modulen till radion. Klipp plus-ledaren i sladden i så fall. Kan ju iofs sitta en diod i EzUHF som skyddar mot detta men det vet jag inte.

    * Stäng av radiosändningen i din T8J när du använder modulen så sparar du ström och minskar ev. risken för störningar. Tror man gör detta genom att hålla inne jog-knappen när man slår på sändaren. Då skall man kunna välja power off. Kolla manualen annars.

    Googla på "T8J EzUHF"

    (Och nej, T8J har inte möjlighet till telemetri.)
    Senast redigerat av tsv den 2016-01-17 klockan 10:14.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Varför skulle du inte kunna ansluta en modul till T8J? Den har trainer-utgång som många andra sändare. Kör själv med en extern modul (dock inte EzUHF) till min T10J och det funkar.

    Tänk på:
    * Du kan behöva köra EzUHF-modulen på högre spänning än vad T8J kan skicka ut via trainerporten men som jag förstått det kan du koppla ett externt batteri (typ 3s LiPo) till EzUHF:en. Dock måste du se till att kabeln mellan T8J-trainerporten och modulen inte skickar ström baklänges från modulen till radion. Klipp plus-ledaren i sladden i så fall. Kan ju iofs sitta en diod i EzUHF som skyddar mot detta men det vet jag inte.

    * Stäng av radiosändningen i din T8J när du använder modulen så sparar du ström och minskar ev. risken för störningar. Tror man gör detta genom att hålla inne jog-knappen när man slår på sändaren. Då skall man kunna välja power off. Kolla manualen annars.

    Googla på "T8J EzUHF"

    (Och nej, T8J har inte möjlighet till telemetri.)
    Varför skulle jag kunna ansluta en modul till en t8j??? Den saknar både plats och ström till det och det står ingenting i manualen om det så jag uppskattar din hjälp men besserwisserattityder kan du bespara mig.
    Det var ju detta som var frågeställningen! !
    Jag vet att t8j inte har telemetri därför frågade jag om jag kunde rigga det genom VTX:s mic-ingång på nåt vis ? Eller någon annan bättre (billig ) lösning finns? Annars får OSD;n agera variometer.
    Jag ska kunna ställa frågor som är hur dumma som helst - det är det som är den enda fördelen att vara ny på nåt, ett diskussionsforum fungerar inte om alla vet allt eller är om medlemmar blir rädda att bli idiotförklarade om de har frågor som kan låta dumma. Kram

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Det var inte alls min avsikt att idiotförklara någon, men nu när jag läser mitt första inlägg igen ser jag att det kanske inte var klockrent skrivet... Ber om ursäkt för det.

    Angående din fråga om det är möjligt att koppla in en modul till T8J så hävdar jag fortfarande att det går bra. Sen beror det förstås på vad man menar med "koppla in".

    Trainerkontakten på baksidan har utgångar både för själva kanalerna och för spänningsmatning till moduler. Sen kan det vara så att utspänningen från sändaren inte räcker till för att modulen ska orka sända med full effekt. Därav det extra batteriet till modulen. Men som sagt, man måste se till att ström från modulens batteri inte skickas tillbaka till sändaren för då blir det dåligt.

    Att det var viktigt att modulen skulle få plats i/på sändaren missade jag. Det är nog inte så vanligt med modulplats på moderna sändare. Tror att Taranis:en har det. Har sett nån JR också. (Men då måste modulen ha rätt form och rätt kontakter etc.) Själv har jag lyckats klämma fast min modul mellan handtaget på radion och själva lådan och sen har jag en sladd till trainerporten.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Den här "modulen" kopplar du in med medföljande kabel i trainerporten på din Futabasändare, den ska även få ström genom trainerporten.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=77488
    Sen var du köper den är en annan sak, jag hade tur och köpte min ny för 1150 kr.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Det var inte alls min avsikt att idiotförklara någon, men nu när jag läser mitt första inlägg igen ser jag att det kanske inte var klockrent skrivet... Ber om ursäkt för det.

    Angående din fråga om det är möjligt att koppla in en modul till T8J så hävdar jag fortfarande att det går bra. Sen beror det förstås på vad man menar med "koppla in".

    Trainerkontakten på baksidan har utgångar både för själva kanalerna och för spänningsmatning till moduler. Sen kan det vara så att utspänningen från sändaren inte räcker till för att modulen ska orka sända med full effekt. Därav det extra batteriet till modulen. Men som sagt, man måste se till att ström från modulens batteri inte skickas tillbaka till sändaren för då blir det dåligt.

    Att det var viktigt att modulen skulle få plats i/på sändaren missade jag. Det är nog inte så vanligt med modulplats på moderna sändare. Tror att Taranis:en har det. Har sett nån JR också. (Men då måste modulen ha rätt form och rätt kontakter etc.) Själv har jag lyckats klämma fast min modul mellan handtaget på radion och själva lådan och sen har jag en sladd till trainerporten.
    Tack, uppskattar det och dina råd!
    Så jag kan alltså köra vilka system (via modul) som helst så länge sladden passar? Och en del högeffektiva moduler behöver ev extra ström? Från ett ex 3s lipo man får häfta dit på nåt vis?
    Så dragonlink, EzUHF det är bara att välja och vraka?
    Finns det spektrum-moduler som kan vara kompatibla? Skulle vara kul att köpa nån Micro-warbird och de är ju nästan uteslutande BNF m spektrum.
    Mvh Gustaf

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Det var inte alls min avsikt att idiotförklara någon, men nu när jag läser mitt första inlägg igen ser jag att det kanske inte var klockrent skrivet... Ber om ursäkt för det.

    Angående din fråga om det är möjligt att koppla in en modul till T8J så hävdar jag fortfarande att det går bra. Sen beror det förstås på vad man menar med "koppla in".

    Trainerkontakten på baksidan har utgångar både för själva kanalerna och för spänningsmatning till moduler. Sen kan det vara så att utspänningen från sändaren inte räcker till för att modulen ska orka sända med full effekt. Därav det extra batteriet till modulen. Men som sagt, man måste se till att ström från modulens batteri inte skickas tillbaka till sändaren för då blir det dåligt.

    Att det var viktigt att modulen skulle få plats i/på sändaren missade jag. Det är nog inte så vanligt med modulplats på moderna sändare. Tror att Taranis:en har det. Har sett nån JR också. (Men då måste modulen ha rätt form och rätt kontakter etc.) Själv har jag lyckats klämma fast min modul mellan handtaget på radion och själva lådan och sen har jag en sladd till trainerporten.
    Hej det är inte viktigt men en plats för modul signalerar till min hjärna att "här sätter man moduler" jag var under intrycket att de flesta TX har modulplats exklusive futaba.
    Mvh Gustaf

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Den här "modulen" kopplar du in med medföljande kabel i trainerporten på din Futabasändare, den ska även få ström genom trainerporten.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=77488
    Sen var du köper den är en annan sak, jag hade tur och köpte min ny för 1150 kr.
    Hej Ted! Du den var INTE billig! Antar att en 8ch RX inte är så billig heller!?
    Får hoppas på nåt beg dyker upp nu efter alla fåniga regler och lagar..
    Blir nog aomway 5.8 600mw VTX att börja med.
    Jag hoppas den räckvidden skall räcka jag kommer börja flyga fpv på det fält som ligger närmast då jag kan måtten på det och är jag i mitten bör jag ha god räckvidd runt hela fältet (räcker futabans länk bör en 600mw VTX räcka ungefär samma?) Samt det viktigaste - jag vet exakt hur allt ser ut i luften så tappar jag länken kan jag snabbt lokalisera flyget LOS.
    Tror det kan vara en bra idé då saker see väldigt annorlunda ut några hundra m upp!
    Om man tappar videon vad gör man då först? Försöker vinkla om antenn lite? Använda rodret +slå till halv butterfly och försöka vrida kärran i hopp om att få tillbaka den eller tar ni av goggles och tar med den LOS om möjligt ?

    Någon talade om att jag teoretiskt inte bör ha god räckvidd rakt över skallen med spiroantenner och att tilta dem lite? Är det dyrt att koppla in en till antenn till markstationen,, helical eller patch för lite diversitet eller är dessa switchar och antenner jättedyra också?

    Slutligen, alla dessa wifirouters och gsmtorn, det finns många där jag bor, kör de i frekvenser som stör vår 2.4 el 5.8ghz utrustning? Jag flög min microquad och landade på en mobilmast men ingen störning dock nör jag flög quad en annan gång passerade en buss linjen mellan mig och quaden (Quad 70m högt kanske) och då kom kraftiga kontrollinputs som jag ej gjorde a ka störningar !
    Vet ej om det är bussens comlänk eller bussens uppkoppling mot nätet som störde ur mig helt 3-4 s , ingen skada dock.

    Tack för hjälpen allesammans verkar som futaban hänger med ett tag till, vet att taranis ev är ett klokare val vad gäller det mesta men det är som att köra en bra tysk bil, man KAN bara inte ge upp och köpa en Kia av ekonomiska skäl eller garantilöften utan man håller sig till det som gett en den där gedigna kvalitetskänslan jag får varje gång jag lyfter upp min futaba/kliver in i en BMW, Audi el Benz.


    Tack Ted, Mvh Gustaf

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    8 kanals mottagare till ezuhf:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Receiver.html
    Dyrt, men den fick jag för ca 600 kr på black friday eller cyber monday-rea så mitt ezuhf-system blev det riktigt bra pris på
    Det har funnits några begade till salu här på forumet till riktigt bra pris, det gäller att passa på då.

    Jag ska ju ha mitt system i en X6, en flygande vinge som inte är ihopbyggd än men allt utom gps-trackern ligger här hemma, jag har bara provat att koppla ihop och binda allt med min Spektrum Dx9 för att se att det funkar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •