Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: 1:a scratchbyggda quad

  1. #1

    Standard 1:a scratchbyggda quad

    En liten byggtråd, i efterhand. Quaden är klar o flyger.
    Min första quad var en RTF Lotus T580 och den har fått bistå med motorer och själva stommen där man fäster armarna. Stommen är en vacker liten fräst aluminiumklump för 10mm armar.
    Jag använder Mini APM och Hobbywing 4-1 esc från RcTech. Motorerna är, som sagt, original C2809 700kv, men jag kommer nog byta till RcTimer 5010 360kv och då byter jag troligen original 12" propellrar till 14".
    Originalpropellrarna är gängade och idag testade jag att montera dubbla propellrar och det funkade riktigt bra! Bara att låsa propparna mot varandra och så var dom monterade! Kanske skippar större propellrar. Störtbåge/ben är kolfiberpinnar med pingisbollar på fötterna.
    Maskinen väger 700g utan batteri och 1000g med 3S 5500mAh. Flygtiden är oklar, men målet med maskinen har varit endurance och jag hoppas på >25 min. Den kommer utrustas med fpv.

    Christian
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	526 
Storlek:	87,4 KB 
Id:	48378   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	435 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	48379   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	384 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	48380   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	392 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	48381  

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Gillar din störtbåge / landningställ!

  3. #3

    Standard

    Tack. Det var den lättaste konstruktionen jag kunde komma på.
    Där sitter korta rörbitar på armarna, fastsatta med björntråd och superlim. Benen är nedstuckna i rörbitarna och fästa med en droppe lim.

  4. #4

    Standard

    Första uthållighetstesten avklarad. Med dubbelmonterade propellrar, dvs 4-bladigt. 21:40min med 5500mAh 3S. Landar vid 3.5V. Den är verkligen tyst - 10m bort hörs den knappt.
    Hela tiden i loiter, men jag drog en del i spakarna eftersom den är lite nervös när det kommer vindbyar. Dessutom roterar den långsamt mest hela tiden. Försökte trimma bort det, men måste nog göra en kalibrering i Missionplanner.
    C

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard 1:a scratchbyggda quad

    Intressant projekt, håll oss informerade om vad dina slutsatser blir. Innan man kunde fåntag i flerbladiga proppar så gjorde jag ungefär som du, bara det att jag fasade in propparna i varandra -80 talet.
    Landningsstället var det jag gillade mest, väldigt innovativt får du det att fjädra i höjdled har du löst frågan om lätta fjädrande ställ.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Andra uthållighetstesten. Samma batteri, 5500 mAh. Denna gången med 2-bladiga propellrar (original 1260 plast). Dvs samma propellrar som jag hade dubbelmonterat i första testen. 100% i loiter.
    30:10min - så nu är det slutexperimenterat med 4-blad (21:40min).
    Skall jag vara helt ärlig så började det tjuta redan vid 29:20 (3.5V), men det var ju inte tänkbart att stanna när jag var så nära 30min! Går jag ner till 3.3V så är 45min troligen inga problem. 2 motorer blev ljumna o två blev knappt varma.
    Jag har en annan radio till hexan så jag passade på att gå upp med den o filma quaden.
    /C

  7. #7

    Standard

    En spännande filmsnutt.....

  8. #8

    Standard

    Provade idag med 1238 cf proppar. Mycket högre ljud o mkt nervösare. Går säkert att fixa med auto tune, men det provade jag inte. Det blåste också lite mer än vid förra testen. Gjorde ingen endurancetest. Har nu hängt på 55g fpvutrustning och skall testa flygtiden vid aktiv flygning.
    Funderar på om jag kan gå upp till 4S. Esc'en klarar det ju så frågan är om motorerna också gör det? Originalquaden är 3s.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Intressant projekt, håll oss informerade om vad dina slutsatser blir. Innan man kunde fåntag i flerbladiga proppar så gjorde jag ungefär som du, bara det att jag fasade in propparna i varandra -80 talet.
    Landningsstället var det jag gillade mest, väldigt innovativt får du det att fjädra i höjdled har du löst frågan om lätta fjädrande ställ.
    Landningsstället sitter alldeles för hårt i rören för att det skulle kunna fjädra.
    Igår kväll, när jag satt framför TVn, small det till - det var en av cf-pinnarna som gick av! Jag har tydligen böjt pinnarna lite mer än dom klarar.

  10. #10

    Standard

    Kunde inte fullfölja testen idag när jag skulle flyga aktivt i stället för loiter eftersom quaden fick för sig att börja snurra. Till en början kunde jag kompensera m vänsterspaken, men ibland räckte inte ens det till. Det konstiga var att ibland var den ok och ibland kunde jag inte kompensera yaw'ningen. Vet inte varför den gjorde så. Ibland verkade den också vara seg i responsen från radion. Testar igen efter en ny kalibrering i MP.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Är det inte kablarna med deras magnetfält som stör kompassen i APM'n. Prova att dra dem så långt från FC'n som möjligt, och om möjligt tvinna dem.

  12. #12

    Standard

    Dom är snyggt tvinnade, men kan dras lite annorlunda. Tack för tipset

  13. #13

    Standard

    Har testat med lite mindre batteri. 2650 mAh och fick 15:30min. Hängde på 211g dödvikt och fick 11:20min. Skall prova 2x2650mAh. Någonstans i vikt/effekt/flygtid-kurvan blir batterierna för tunga - skall försöka hitta den punkten.
    C

  14. #14

    Standard

    Föga överraskande blev resultatet med 2x2650mAh (422g) inte så bra - 23:30min. Dom batterierna väger 114g mer än 5500mAh-batteriet.
    Idag kom 1455 propparna och 5010-motorerna, men jag väntar med motorerna tills jag testat med att bara byta proppar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	48765  

  15. #15

    Standard

    27min. Det blev alltså 3min sämre med större proppar... 1455 gfrt med 1260. Dessutom lät den mer. Ser ju ingen anledning till att byta motorer nu.
    Det kan ju funka med en annan pitch på propellrarna, men nu skall jag testa med dubbla 5500mAh 3S istället.

  16. #16

    Standard

    Nu vet jag att Lotus T580-motorerna inte klarar 4S....eldade upp en motor idag. Skulle testa 5 min o sen ta ner den för att kolla om motorerna blev varma. Jag hann inte ta ner den...den kraschade. Inget annat gick sönder. Skall nu byta till dom nya 5010-motorerna.

  17. #17

    Standard

    Motorerna är nu bytta till RcTimers 5010 360kv med 1455 cf propellrar och 5500mAh 3S. 32:05 min. Det är nytt pers, men jag har ändrat batterilarmet från 3.5 till 3.4V. Nästa test blir med 4S.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	48889  

  18. #18

    Standard

    39min med 4S 6000mAh (600g). En cell dök till 3.2V så jag var tvungen att ta ner den. Dom andra cellerna låg på 3.5V. 45min hade inte varit några problem. Det var mitt fräschaste 6000-batteri. Jag har ett 8000 (770g) också, men när jag testade med det så kändes quaden orolig. Får se om jag gör ett ordentligt försök senare i veckan.
    Loiter funkar dåligt i den idrottshallen så jag kör i alt-hold vilket betyder att jag får vakta den hela tiden. Fick gymnastisera högerhanden för att inte få kramp....
    Hallen har rörelsedetektorljus så flygningen blir extra spännande när ljuset slocknar med jämna mellanrum...
    Nu hägrar 60min i horisonten! Tror dock att jag blir tvungen att hänga på 17" proppar då. Eller gå ner till 3.3V.

  19. #19

    Standard

    43:25 min med 4S 8000 (770g). Återigen var det en av cellerna som sjönk lite snabbare än dom andra, dock inte lika markant som i förra testen. Batteriet var inte optimalt laddat när jag började, men det betydde nog bara några minuter. Gps funkar som sagt inte i hallen och idag funkade inte alt.hold heller - maskinen var för tung och över- och underkompenserade hela tiden. Det fick bli endast stabilize och det är ganska jobbigt i över 40 minuter!
    Nästa test skulle kunna vara 2x6000 4S, men då handlar det om 1.2kg och någonstans tar vikten överhand. Dessutom blir den mer o mer svårflugen ju tyngre den blir. Sen har jag inte 2 fräscha 6000-batterier. Jag har 3 sådana batteri, men 2 av dom är mkt välanvända. Jag skulle också kunna gå ner till 3.3v (eller ännu lägre!?) men för jämförelsens skull stannar jag på 3.4v.

  20. #20

    Standard

    17-tummare beställda från Rctimer. Dom kostar 100:-/st inkl frakt. Behöver förlänga armarna för att dom skall få plats. Det är ju bara 10mm rör så den ser lite klen ut, men hittills har jag inte haft problem med wobblande armar. Så länge allt är balanserat så borde det inte vara några problem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •