Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laser modul till CNC fräs

  1. #1
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard Laser modul till CNC fräs

    Har CNC fräs som jag tänker komplettera med en lasermodul.
    Så jag behöver lite råd från någon som är lite insatt i hur stark
    laser modul jag behöver för att kunna skära bra i balsa.

    //
    Jonas

  2. #2

    Standard

    Vet inte svaret på din fråga men jag vet att starkare laser kräver tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten...

    http://www.stralsakerhetsmyndigheten...lankett/Laser/


    Lasermoduler som kan tända eld på tändstickor och smälla ballonger finns bland annat i blue-ray-spelare

    exempel

    https://www.youtube.com/watch?v=-dq157VIVMs


    Denna kör med 50W (jämför med 0.1W som laserpekare har)

    https://www.youtube.com/watch?v=qMrZNK2IINI
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Senaste kommentaren i sista videon ger ju ganska bra hint om lägsta-nivån:
    "I have a 2W laser and it BARELY cuts through on the first go. "
    /J

  4. #4

    Standard

    Exakt - på den första filmen får han köra flera ggr för att skära igenom. Du ska nog söka på någon CO2 laser och se om du hittar något till vettigt pris.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Inga tillstånd behövs för att skära balsa. Reglerat i $13. Konst mm, allmän plats och laserpekare behövs tillstånd.
    Jag har testat med 2W och det är på gränsen. 3 mm plywood går efter måånga pass. En gång är skoj, inte nästa.
    40W CO2 klarar galant men är stark som attan och kräver inte, men jag kommer då inte att köra utan inkapsling i plåt.
    Finns 7W laserdiod i dtrs shop och enligt uppgift kan den skära rätt bra, men fokuspunkten är större än en 2W så man tappar precision om det är viktigt men jag kan tro att den skär balsa om än lite långsamt.

    Tillägg. En laserdiod är stor som en halv penna och bara att sätta fast på spindeln eller vad man nu har som rör sej. En CO2 laser däremot är värre att montera på. Själva laserröret är ca 70 cm långt och sitter fast i maskinen, det är inte rimligt att det åker med spindeln. Laserljuset leds via speglar parallelt med axlarna till huvudet. Z kan inte röras. Plus det här med inkapsling, det är dubbelt lurigt för dels är lasern väldigt stark och dels jobbar den med en osynlig våglängd. Alltig går, men personligen tror jag mera på en speciell maskin för CO2 laser.
    Senast redigerat av Håkan den 2016-01-20 klockan 08:59. Anledning: La till lite

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Fick satt ihop min lilla laserskärare och testat på just balsa med en 2W 450nm blå laserdiod "M140".
    1 och 2mm balsa skulle jag säga att det fungerar att skära. Skärhastighet kring 500 mm/min
    och möjligen två pass. Tjockare än så fick jag inte att fungera någe vidare.
    Kör jag långsammare förkolnar ytorna intill spåret och det blir jättefult. Man kan köra flera
    pass men det verkar som det skär sämre och sämre, kanske det är förkolnad balsa som ligger i spåret?
    Jag kom igenom en 5mm balsa efter 6 pass, men då var spåret förkolnat och ganska brett,
    det var rätt fult.

    Edit:


    Testade att köra två pass. Tyckte inte det blev så bra.


    Men det visade sej att alla inringade ytor hade lossat från sina lägen. När jag lyft på balsabiten och skakat lite så ser det ut så här. Det är ett helt okej resultat. Här går det att labba främst med hastigheten. Hade jag kört 300 mm/min i ett pass kanske allt varit helt genombränt i första passet.



    Hoppas det kan ge lite ledtrådar till vad man kan förvänta sej med en 2W laserdiod.
    Senast redigerat av Håkan den 2016-01-24 klockan 14:18. Anledning: Video och bilder tillagt

  7. #7
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Tjenare Håkan (long time no see)
    Tackar för vissningen av hur 2 watts dioden fungerar.
    Är lite sugen på att prova med 7 watts dioden.
    Vilken höjd har du monterat dioden på?

    PS
    Jag skänkte vidare foamcuttern som du byggde.
    Men jag byggde mig en fräs istället som jag tänkte hänga på en laser på.

    //
    Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •