Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varför köpa

  1. #1

    Standard Varför köpa

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160121_081511.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	56652Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160121_081522.jpg 
Visningar:	352 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	56651När det är så mycket roligare att göra själv .Vad tror ni experter kommer det att funka ? .Volymmässigt så är dom nog ganska lika finns det något som jag borde ändra på .? Tacksam för svar .Andreas Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160121_050656.jpg 
Visningar:	310 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	56650

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser väl snyggt ut!
    Men, är det samma totala utloppsdiameter på den nya dämparen som på den gamla?
    Sitter det några ´baffelplåtar´ i den nya dämparen?
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tack för svar Thomas den är helt tom inuti skulle igentligen bara bli en prototyp. Det är samma dia på rören som org men det är ju dubbla. Är lite mera motstånd när man blåser i org.ska jag sätta i strypning i ut blåser så det blir samma motstånd. ? .Andreas

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Normalt brukar dämpare av Pittstyp ha alldeles för stort utlopp vilket gör att trycket till tanken blir för lågt. Sätt på en lång plastslang på dämparens tryckmatningsnippel och stoppa ned den i en vattenfylld flaska. Då ser du hur många millimeter vattenpelare du får. Vid fullvarv bör du åtminstone ha 40 - 50 mm. På mina Pittsdämpare har jag hittills fått plugga ena röret för att få lite tryck i tanken.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Normalt brukar dämpare av Pittstyp ha alldeles för stort utlopp vilket gör att trycket till tanken blir för lågt. Sätt på en lång plastslang på dämparens tryckmatningsnippel och stoppa ned den i en vattenfylld flaska. Då ser du hur många millimeter vattenpelare du får. Vid fullvarv bör du åtminstone ha 40 - 50 mm. På mina Pittsdämpare har jag hittills fått plugga ena röret för att få lite tryck i tanken.
    Jag känner igen problemet. Själv löste jag det hela genom att köra med "öppna utblås" och använda en bränslepump som säkerställer tillförsel av soppa, även med dålig tryckmatning från tanken. Oj vad den motorn går bra!

    Att plugga ena utblåset testade jag också, och det gav förvisso bättre matning, men priset blev minskad effekt.

  6. #6

    Standard

    Vet inte hur noga det är med mottryck i sådana små motorer .Tråkigt att bli av med effekt om jag pluggar tror jag testar med båda .Känns som om det kommer bli en effekt ökning är en del mindre motstånd i pitts dämparen.Smart test med slangen det ska jag prova

  7. #7

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160123_104432.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	56669Så blev det väldigt lite plats i den kåpan.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160122_235120.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	56668
    Senast redigerat av Andreash den 2016-01-23 klockan 10:45.

  8. #8

    Standard

    Jag har gjort misstaget att köra med en pittsdämpare med för stor area på utblåsen. Motorn gick bra då man justerade den men fick för lite soppa i luften och gick varm. Jag löste det med att plugga ena utloppet för då blev arean lika stor som på originalljuddämparen och motorn gick som den skulle. Så svaret på din fråga är nog Ja, det är viktigt med övertrycket till tanken på små motorer.

    Den såg väldigt fin ut din ljuddämpare! Hur har du knåpat ihop den? Jag har en pittsdämpare på mitt samvete också och den fungerade bra med helt ok ljud. På den hade jag gjort så att det rektangulära inloppet gick igenom ljuddämparen och så hade jag tagit upp flera små hål i det för att förbättra ljuddämpningen. Två små slangstumpar på utblåsen minskade också ljudet.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2016-01-23 klockan 21:34.

  9. #9

    Standard

    Hej den är tig svetsad i aluminium och så öppen den kan bli invändigt hade egentligen tänkt att lägga ett ganska finmaskig plåt i mitten på dämpare för att få lite mer motstånd å dämpning .nu vet jag att den passar så det kanske blir en 2.o om denna inte funkar bra med trycket. Andreas

  10. #10
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Snyggt blev det iaf!

    Håller med de andra att trycket till tanken nog kan vara den största fällan. Volym-mässigt så har du nog snarast större volym då original dämparen har en efter-dämpare, det är som en vanligt standard ljuddämpare med extra del efter det för att ta ned ljudvolymen ytterligare.
    Kör så det ryker!

  11. #11

    Standard

    Hej Cox Tack för att ni tycker det ser bra ut org dämparen är väldigt stor så det är nog som du säger .Även när jag provkörde motorn i bänk så gick den väldigt tyst (jämfört med min bensinare ) .blir nog till att plugga ena röret i allafall .

  12. #12


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vill man få max ljuddämpning kan man fylla dämparen med stålsvamp (lite lagom fluffigt). Mycket effektivt! Men försäkra dig om att stålsvampen INTE kan komma in i avgasporten genom lämpligt metallnät mellan motor och stålsvamp.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •