Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nån med erfarenhet om OS GF30 / GF40

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard Nån med erfarenhet om OS GF30 / GF40

    Jag har en ESM Corsair som jag vill sätta nån av O.S nya fyrtakts bensinmotorer i. Jag har snackat med ett par stycken om det, men jag tänkte att nån här kanske har mer erfarenhet av dessa motorer.
    Har GF30 tillräckligt med tryck för o få en ESM Corsair rolig eller blir det som att ha vilken 120-fyrtakt metanol som helst? Vibrerar en GF40 mycket eller hur är de?

    Vill helst inte behöva förstärka nosen på kärran för att den ska palla en GF40.
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2

    Standard

    Jag har en OS GF40 som jag håller på att skruva in i min ESM Hellcat. Tyvärr har jag inte hunnit provköra den, så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av, tyvärr. Jag valde 40:an över 30:an för att det bara skiljer 180 gram, men nästan en hästkraft. Warbirds gillar vikt i näsan och jag gillar warbirds :-). Framtiden får visa om jag tog rätt eller fel beslut.

    Utifrån vad jag läst motsvarar 30:an en OS alpha 155: GF 30 med APC 17x8 = 8400 rpm, 155:an med samma propeller 8650 rpm. Uppgifterna kommer från tester jag hittat på nätet. Om jag inte minns helt fel hade du en ESM Spitfire med en Enya 155 för ett par år sedan, så jag skulle gissa att en ESM Corsair med en GF30 flyger motsvarande hur din Spitfire flög.

    Det blir nog kul oavsett vilken du väljer. Såg förresten att de hade bra pris på dem båda just nu på https://www.lindinger.at/en/SwpFindo...?sSearch=os+gf

    Lycka till!

    Emil

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack för svar!
    Jag resonerade liknande så som du gjort, och kom fram till typ samma sak, så nu är en GF40 inhandlad. Ska bli mycket kul att köra den motorn o se hur den kan dra en Corsair.
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Standard

    Din Corsair kommer att gå som en pil

    Jag har letat efter en ljuddämpare som är lite mindre. Den som följer med är lika den till OS-200 och stor som ett hus. Jag har hittat Turboheader som passar, men ingen annan. Har du hittat någon annan?

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har mest funderingar kring att ha en flextube ut ifall dämparen är för stor. Vet inte riktigt säkert, får se när jag har motorn hemma.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •