Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fpvquad!!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Fpvquad!!!

    Hej!!

    Jag har bytt tilll mig en 250-quad med fpvgear och quanumvisir till, fick i "rtf" format med en spektrumradio (gamla dx6i) och VTX, boardkamera - allt.
    fc är cc3d(namn) och är redan inställd som han ville, har acro/selflevel på en switch och en buzzer ifall den försvinner i högt gräs på en switch.

    Jag skall alltså nu ge mig ut och flyga FPV m 250-quad första gången kan man nästan säga, nåt speciellt att tänka på? Bör jag flyga runt LOS lite grann först nån acc för att få känsla för den eller på med visiret med en gång?

    Ang quanumvisiret; VRX och lipo :har ni fäst det på visiret eller använder ni en separat stolpe" för det? Mvh Gustaf


    Nu kliar det i fingrarna tack John för gott möte och byte!!! Hoppas ni får fantastiska foton från semestern (det vet jag med den proffskameran).

  2. #2

    Standard

    Även om du har tillgång till self level så är det nog bäst att du tränar ett par batterier på att hovra utan FPV, börja med det som kallas "tail in" dvs quadcoptern pekar från dig. Om du flugit något som hovrar tidigare så kan du nog gå vidare till FPV efter en snabb provhovring. Det skadar inte att veta om den driver kraftigt åt något håll

    Håll dig inom 50m eller så i början, börja med att hålla lite fart framåt. Det räcker bra med promenadtakt. När du börjar vänja dig så kan du träna på att hovra och hålla dig still med FPV också.

    Om det sitter Orange mottagare på quadden så bör du inte räkna med att du har någon vidare räckvidd, det ryktas om att problemet blir mycket värre med de nya spektrumsändarna tillsammans med Orange mottagare men att en gammelspekrum som DX6i skall vara ok. Med Orange DSMX mottagare så har jag bara ca 300m räckvidd tillsammans med DX18. Orange DSM2 mottagarna med långa antenner verkar inte vara lika dåliga.

    Jag skaffade min första quad för att prova ut fpv prylar och vänja mig vid FPV innan jag satte det på flygplanet.

    Jörgen

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Inte för högt eller för långt bort i början, det är svårt med orienteringen när man flyger LOS. Det är lätt hänt att hamna för långt bort och inte veta vad som är fram och bak på den och så driver den iväg ännu längre, då tycker jag det bästa är att bara dumpa ner den och gå och hämta den istället för att riskera att bli av med den.
    Flygningen är lättare med fpv, men samtidigt är det lätt att bli desorienterad om något händer och man går i backen, det är inte alls så lätt att hitta den som man kanske tror. Samma om man flyger fpv och tar av sig brillorna för att flyga Los, detbrukar ta ett par sekunder innan man får ögonen på den.
    Ta det riktigt försiktigt i början är mitt råd ��

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Min första fpv tur lyfte jag den i LOS körde runt lite sen hovrade jag den framför mig och tog på mig fpv brillorna flög nära och ganska lågt mest fram och tillbaka 10m bort ungefär. Sen när det var dags att landa flög jag imot mig stannade på tryggt avstånd vände runt den med ryggen mot mig tog av mig brillorna och landade.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Med Orange DSMX mottagare så har jag bara ca 300m räckvidd tillsammans med DX18. Orange DSM2 mottagarna med långa antenner verkar inte vara lika dåliga.
    Jörgen
    Ursäkta trådkapningen

    Är nyfiken på vilken/vilka Orange DSMX mottagare detta gäller? Har använt Orange R620X (Sbus) utan problem (långa antenner med "diversity" switch). Detta tillsammans med en DX9. Har dock inte gjort några allvarliga "långdistans" avstickare.

    Mvh/Leif

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 3dfxspin Visa inlägg
    Ursäkta trådkapningen

    Är nyfiken på vilken/vilka Orange DSMX mottagare detta gäller? Har använt Orange R620X (Sbus) utan problem (långa antenner med "diversity" switch). Detta tillsammans med en DX9. Har dock inte gjort några allvarliga "långdistans" avstickare.

    Mvh/Leif
    Jag har ingen personlig erfarenhet av den nya serien med inbyggd telemetri, jag blev uppmärksam på att många haft problem med dem tillsammans med nyare Spektrumsändare med just de mottagarna innan jag köpte. Så min enda praktiska erfarnenhet är med R615X och att krypa runt 301 meter bort och leta delar på marken...

    Jag såg att de nu släppt en V2 version av hela den serien, har de kanske hittat något fel?

    Jörgen

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag har ingen personlig erfarenhet av den nya serien med inbyggd telemetri, jag blev uppmärksam på att många haft problem med dem tillsammans med nyare Spektrumsändare med just de mottagarna innan jag köpte. Så min enda praktiska erfarnenhet är med R615X och att krypa runt 301 meter bort och leta delar på marken...

    Jag såg att de nu släppt en V2 version av hela den serien, har de kanske hittat något fel?

    Jörgen
    Okay, tack för svaret.

    Mvh/Leif

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Los är ju mycket enklare än fpv.f t men just nu blir det ingen flygning alla för en esc som "är lite trög att synca ibland" lagt ned och pulserar...så det var en snabb fpv del av hobbyn.. han svarar ej och jag är så j-vla arg så jag spricker.
    Jag vill ha tillbaka min kamera för denna quad vR inte 100% rätt..

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och ja, gamla DX6I m dsm2 , plastiga skitradio får man leta efter... jag kör futaba normalt..

  10. #10

    Standard

    Du vet att låg temperatur o fukt orsakar problem med flygdatorerna o esc... men även om så funkade maskinen när du fick den lät det som o radion såg du innan...

    Dom här grejerna går sönder med ingen varsel alls o det borde du veta vid det här laget. Jag hade inte svarat heller så otrevlig som du låter.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Du vet att låg temperatur o fukt orsakar problem med flygdatorerna o esc... men även om så funkade maskinen när du fick den lät det som o radion såg du innan...



    rejerna går sönder med ingen varsel alls o det borde du veta vid det här laget. Jag hade inte svarat heller så otrevlig som du låter.
    Hade du inte svarat säger du? Jag är inte konflikträdd,"naturligtvis klagar jag om jag är missnöjd med något. Du behöver inte heller svara åt han om du inte har nån lösning på esc problemet
    Dom här g
    Du vet ingenting om vad den i för skick när jag hämtade den eller problem. Behöver inte förklara mig för dig heller. Klart man blir arg när ett litet problem som enl säljare ej var ett problem, 1 dag senare dock är det ett enormt problem.

    Så du har använt dina resurser för att köpa ett problem du behöver lösa. Skulle du vara nöjd?

  12. #12

    Standard

    O det gjorde du med. Men faktum är att den flög o du gick med på bytet. Nu sitter du här o grinar offentlig. Så vill du inte ha respons så lägger du inte ut det på ett forum.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    O det gjorde du med. Men faktum är att den flög o du gick med på bytet. Nu sitter du här o grinar offentlig. Så vill du inte ha respons så lägger du inte ut det på ett forum.
    Jaså? Den flög då? Det vet du? Jag vill ha respons jag har skrivit pm email sms och allt möjligt till killen (som jag för övrigt inte hänger ut - trevlig kille) så jag hoppas han går in här och märker att jag är missnöjd.
    "Grinar" gör jag f ö inte heller.

    Jag gick med på bytet givetvis utifrån att allt fungerade nör jag kom så dök esc-sync problemet upp och vi startade om den 3-4 ggr innan den armades och det var inget som skulle hindra eller störa men dagen därpå spolar inte /esc/motorn upp.
    Han nämnde att detta inte var ett problem vilket det nu är.
    Om systemkameran som bytet gjordes med saknade blixt t e x hade nog jag haft massa pm nu inte sant?

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag ber offentlig om ursäkt och förlåtelse för min ton och mina ordval, problemet ligger hos mig - har väldigt svårt att släppa taget och min ilska när jag känner mig orättfärdigt behandlad är överdrivet oftast, ber om ursäkt för alla som jag förorättat spec namnlöse säljaren och jag är säker på att han kontaktar mig när han kommer åt internet utomlands.
    So sorry ! Dock är jag man nog att ställa mig upp och säga att jag har fel och brister.

  15. #15

    Standard

    Du kan ju alltid snacka med honom o kolla om han fixar en ny del åt dig - men du ska veta att det är inget han måste göra eftersom det är i regel i befintlig skick som gäller om ni inte avtalat något annat. Allt det andra är bara känslor o inte fakta, jag både säljer o köper en del saker på forumet o enda gångerna jag känner att det är problem är om varan inte matchar beskrivningen när man får den, det har hänt o då kan man man diskutera retur eller prissänkning - men har man väl skakat på det så har man.

    Att ha en race quad är inte som att äga en volvo - dom här grejerna går sönder hela tiden o hälften av gångerna undrar man hur det gick till o de övriga har man smällt - så vänj dig vid det. Ha extra delar hemma o lär dig reparera den.

    Testa fixa ESC felet själv;

    1. Lossa motorns skruvar o kontrollera att de inte är för långa - de får inte komma åt statorns lindningar. Korta om nödvändigt.

    2. Löd om samtliga lödpunkter. Används något flussmedel o om lödningen rör sig under tiden den stelnar gör du om den. Använd eltejp eller liknande för att undvika kortslutning - men sätt på krympslang löst på om det visar sig allt fungerar.

    3. Esc har 3 trådar mot styrdatorn om den har en BEC o 2 om den inte har det - har din bara signal trådar så se till att den även har jord. Tvista jord o signal trådarna o kontrollera så att kontakten sitter i ordentligt o även klämmer åt.

    4. Kolfiber leder ström - mät varje en av motorns 3 trådar o mot chassit - du vill inte ha en kortslutning här. Mät även från ESC + o - anslutning.

    5. Proppar av o kalibrera ESCs via styrdatorn - googla hur man gör.

    6. Koppla ur de övriga ESC o markera var de satt - starta upp maskinen - får du startton? Om ja testa spinna upp motorn via styrdatorns GUI - försiktigt - om motorn tvekar efter det att du kommit upp i 1200us är det antagligen nått fel på motor eller ESC - då kan du testa byta ESC eller motor o se vad som händer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •