Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: AW106 - inomhus quadcopter

  1. #1

    Standard AW106 - inomhus quadcopter

    Hej,

    Var på vippen att köpa en RS90 inomhus quadcopter http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2474278 men ångrade mig när jag fick reda på vad frakten gick på så jag började skissa på min egen. Till skillnad från RS90 ska jag använda Hubsan X4 propellrar som LKTR120 därför är min design något större än RS90 som använder hubsan 3 bladiga - men den är helt i kolfiber och utan printade delar (yttermåtten är 121x150x17mm) så jag förväntar mig bättre effektivitet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AW106 v5.jpg 
Visningar:	323 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	56715

    Dessa små maskiner är designade runt 2S batterier 200-500mah, mini flygkontollers, pico fpv gear o högvarviga DP-03 motorer. De flyger Cleanflight, betaflight osv o kan köra BLheli - tror dock dampened light är att utmana ödet med dessa motorer.

    Flygvikten bör hamna på runt 80G med 400mah batteri o utan FPV gear. Mina delar är på väg in och jag har fått en mina design filer godkända på armattanproductions - där kan man ladda ner dom om man önskar. Kruxet är att hårdvaran är lika dyr om inte dyrare än 250mm klassens multirotor - men i sverige - ja titta ut...

    Ni som själva designat ramar - har ni några tips? Jag kan inget om det egentligen, tycker bara det är kul att testa något nytt o gillar att göra själv. Jag inser redan nu att motorskydden är lite veka men samtidigt är låg vikt superviktigt men någon kanske har en kreativ idé?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Skippa så många skruvar som möjligt. Jag byggde en 220size som flög med 1806 motorer och 5tum proppar med bara 4 skruvar, resten buntband

  3. #3

    Standard

    Det e nog rätt smart - plastskruvar är lite veka o alu skruvar e lite dyra, speciellt 2mm har jag märkt - o svåra att få tag på. Vanliga är helt uteslutna - dom är för tunga.



    Citat Ursprungligen postat av Borren Visa inlägg
    Skippa så många skruvar som möjligt. Jag byggde en 220size som flög med 1806 motorer och 5tum proppar med bara 4 skruvar, resten buntband

  4. #4

    Standard Plötsligt händer det...

    Här är den - inte optimerad än men det börjat ta sig. Slutvikten landade på 101g med allt på, batteriet väger 30g och ramen 24g - varav 17 är kolfibern, man byta ut lite skruvar mot lättare samt korta ned distanserna med 5 mm o ta ur lite av kolfibern för att spara lite mer vikt. Ramen blev väldigt stum och jag har redan krashat den hårt vid rate flygning inomhus - den är väldigt snabb jämfört med toygrade maskiner o redan en liten lutning får den att dra iväg snabbt - antagligen pga den lilla massan, den stannar även rätt snabbt vilket är tur i oturen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160222_130431[1].jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	57249

    Flyger den på en SP3 racing mini cleanflight, DP-03 7800kv motorer samt 12A Ztw spider esc med blheli 14.4 damped light på , timing high - dessa esc är väldigt stora och klumpiga men fungerar och det jag hade liggandes. Kör en http://www.banggood.com/DIY-RX-F802-...-p-989610.html mottagare på den som jag strippat på allt onödigt o direkt lött på kortet - den har telemetri för VBAT o RSSI. Den lilla kameran är faktiskt helt ok - jag trodde det skulle vara skit men den fungerar långt över förväntningarna.

    Batterierna är 35c 2s 400mah och kommer ner lite varmare än ljummet efter 3 min på 3.6v per cell, med FPV avslaget kan man flyga upp till 4 min. Maskinen hovrar på 50% gas vilket är lite högt så att banta den är yttersta vikt men det går nog att komma ner 10g och kanske tom 15.

    Hur är den att flyga? Den är jätterolig och roligare blir den när den blir lite lättare - en vanlig 250 flyger man mellan träd i en park eller liknande - den här flyger man mellan grästuvor och mellan grenar i trädet på tomten, man flyger den under stolar och bord och rundar taklampan inomhus. Dom flesta krasher där man inte hamnar upp och ned kan man lyfta direkt efter. Nackdelar? Den är dyr och den låter som 1000 arga getingar, jag ska testa lite olika proppar och se om något annat är tystare och bättre.

    Lägger upp någon film från den när jag fått ordning på PID, haft 5 sessioner med blackbox på den men är inte helt nöjd än - dom är lite knepiga att ställa in.

  5. #5

    Standard

    Är det något du ska börja sälja?

  6. #6

    Standard

    Nej, detta är antagligen den enda i sitt slag såvida inte någon vill bygga sin egna förstås - om man vill karva sin egen kan man få filerna och shoppinglista från mig men designen får inte användas till försäljning, det ska vara gratis i diy anda eftersom det finns redan liknande till salu.

    Vill man köpa kolla på RS90 på rcgroups sen har vi LKTR 120 om man inte vill ha skydd på propparna. Det billigaste sättet att få tag på DP03 motorer är att skaffa LKTR 120 med dess 4 motorer - det kostar ca 650kr. Det blir lite billigare att sätta på 1104 motorer men de ska helst ha 3020 proppar - så det måste skäras ned och maskinen måste gå på 3s - då börjar det bli tungt och led TVn kanske går sönder om du flyger in i den.

    Armattanproductions och skaparen av RS90 tillåter liknande ramar att fräsas ut och kostnaden är helt ok om man inte vill ha exakt som originalet är. Jag köpte min kolfiber i kina för 150kr och fick borra och slipa i 4 timmar klädd i skyddskläder, plasthandskar och andningsmask till ljudet av en dammsugare som stod på och för 280kr + frakt på ca 50kr gör dom en ram i liknande storlek åt dig. Så det är värt det såvida man inte är nyfiken på hur hur mycket kolfiber dammar. Jag visste inte om min design var bra eller inte o då tänkte jag att det kan jag skära ut lite snabbt själv o krasha sönder men nu visade det sig att den verkar jättebra.


    Citat Ursprungligen postat av JL1976 Visa inlägg
    Är det något du ska börja sälja?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •