Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Prylmarknaden

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ibland lyser jag till och då bjuder jag på det, Goo eller inte!
    Ha en bra dag/kväll


    [QUOTE=rc9;401913]
    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Lite off-topic, men varför inte ta bort "flyg" ur RCFFQUOTE]

    Första tanken, Är du rent Goo Eller. Men va f.. där ligger ju något i det. (helt utan att ha tänkt igenom det, arb belastning för styrelse osv)
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag tycker att det är bra som det är i prylmarknaden, uppdelningen med multirotor/fpv och vanligt flyg räcker. Om uppdelningen hade försvunnit så hade det passat mig utmärkt, men jag förstår att många inte är intresserade av allt som flyger och att vissa har riktigt ont av att se multirotorer och FPV. Så det är nog bäst att lämna det som det är.

    Om någon försöker sälja en radiostyrd båt, bil eller en statisk modell så tänker inte jag klaga.

    Jag håller med om att bytes/bortskänkes gärna får försvinna. Det fungerar mycket bättre att skriva i en säljesannons. Om jag skulle skänkt bort en modell så skulle jag lagt den under säljes ändå för jag tror inte att någon läser bytes/bortskänkes delen...

    Jag tror de flesta är intresserade av allt som har med rc att göra. Grejen med att jag lyfte frågan om uppdelning i sälj/köp-delen är för att det ska bli smidigare om man söker efter något specifikt, och tror det är många som delar det tankesättet =)

  3. #23

    Standard

    Jag tror att många tänker som mig också, att snabbt kunna läsa alla nya annonser. Min önskelista är ibland lång och spridd över alla de kategorier som nämnts och ibland är den tom och då behövs inspiration.

    Jag har erfarenhet av den uppdelning som nämnts och den försvårar impulsköp. Det är varken bra för de som tycker om att göra impulsköp eller de som säljer saker.

    Det kan eventuellt gynna dem som söker något i en specifik kategori eftersom färre personer orkar läsa annonserna. Men kan det bli så att säljarna inte bryr sig om att lägga ut annonserna eftersom färre personer läser annonserna?

    Jag skulle uppskatta en bättre sökfunktion, eller få förklarat för mig hur jag söker enbart i annonser. Om jag sett något annonseras för ett tag sedan så har det varit lite arbete att leta reda på annonsen igen.

  4. #24

    Standard

    förstår hur du tänker.

    hur vore det om vi gör om så att man kan sortera istället då? vi bygger kategoriträd, men man kan välja och spara sitt val om att sortera allt i prylmarknaden efter senast inlagt så att allt kommer upp i samma lista? det borde ju passa för alla?

  5. #25

    Janzas avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    7
    Klubb
    HFK Haninge modellflygklubb

    Standard

    Landin81 förslag tycker jag är bra

  6. #26

    Standard

    Keep it simple!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Lyfter denna tråd då jag inte hittar den jag egentligen letar efter...

    På startsidans avdelning "FPV-Multirotor" är nu, och allt som oftast för den delen majoriteten, 7 av 10 av de flaggade trådarna "Säljes". Det var någon som lyfte frågan om att inte ha med dessa på förstasidan, alternativt skapa en speciell avdelning för "FPV-Multi-Prylmarknad" sist på förstasidan.

    Jag tycker det är dags att genomföra detta nu...

    Synpunkter?

  8. #28

    Standard

    FPV-flyg då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tycker inte det är för mycket. Det kan gott vara en lång lista. Kanske i så fall ändra antalet max inlägg eller tiden de ligger där.

    Jag öppnar säljsidan och scannar genom alla rader utan att vara på jakt efter något speciellt. Ibland ser jag något jag inte tänkt på innan av slumpen och det blir affär. Så behåll gärna hela alltet i en lista (också) om det går.
    Superhero

  10. #30

    Standard

    Här kommer lite feedback som inte är specifikt för köp/sälj utan för hela RCFlyg.se. Jag tycker mig se att forumaktiviteten har minskat de senaste åren men det kan säkert nån admin kommentera. Som jag ser det så är det på tok för många kategorier i detta forum. Med många kategorier så blir det svårt att få överblick och forat tappar därmed sin attraktionskraft.

    Jämfört med RC Groups så har vi en bråkdel av antalet medlemmar men antalet kategorier är hyfsat jämförbart. Det går inte ihop. Det blir ett statiskt och ickedynamiskt forum. Jag förstår tjusningen med att skilja diskussioner om antenner från goggles från sändare och från kameror med mera. Men de hör ju ihop i ett system och istället får vi mastodonttrådar som blir som en egen kategori.... Samma med uppdelning mellan tri, quad, hexa och octo. Inte relevant och skapar inget värde på ett så här relativt litet forum.

    Om jag jämför med ett cykelforum som jag följer (Happyride) så är RCFlyg ett statiskt och rätt torrt och osocialt forum medan Happyride är extremt dynamiskt och ett intressant ställe att hänga både för tekniska diskussioner och för den sociala biten. En väsentlig skillnad är att där finns inga kategorier. Häng med nu: Det finns inga kategorier.

    Många som är nya på Happyride är ovana med upplägget och föreslår kategorier varpå de blir totalsågade. Det kategorifria forumet fungerar för att alla är bra på att namnge sina trådar men framför allt för att det är ett levande forum. Man ser vilka trådar som är aktiva och blir nyfiken varpå man kollar vad det kandlar om. Förvånansvärt ofta lär man sig något nytt om något man aldrig skulle ha läst om det låg i "fel" kategori.

    Svenskt Modellflyg anser jag har ett upplägg med lagom många kategorier för den användarbas vi har i ett svenskt forum och dessutom en layout som gör det lätt att se var det har postats nya inlägg.

    Så mitt förslag är att ta bort kategorier som inte haft någon trafik den senaste månaden. Slå ihop dem med närliggande kategorier och se vad som händer. Testa och se om det blir mer levande.

    Rant over.
    Senast redigerat av UrsaMayor den 2016-09-04 klockan 08:10.

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UrsaMayor Visa inlägg
    Här kommer lite feedback som inte är specifikt för köp/sälj utan för hela RCFlyg.se. Jag tycker mig se att forumaktiviteten har minskat de senaste åren men det kan säkert nån admin kommentera. Som jag ser det så är det på tok för många kategorier i detta forum. Med många kategorier så blir det svårt att få överblick och forat tappar därmed sin attraktionskraft.

    Jämfört med RC Groups så har vi en bråkdel av antalet medlemmar men antalet kategorier är hyfsat jämförbart. Det går inte ihop. Det blir ett statiskt och ickedynamiskt forum. Jag förstår tjusningen med att skilja diskussioner om antenner från goggles från sändare och från kameror med mera. Men de hör ju ihop i ett system och istället får vi mastodonttrådar som blir som en egen kategori.... Samma med uppdelning mellan tri, quad, hexa och octo. Inte relevant och skapar inget värde på ett så här relativt litet forum.

    Om jag jämför med ett cykelforum som jag följer (Happyride) så är RCFlyg ett statiskt och rätt torrt och osocialt forum medan Happyride är extremt dynamiskt och ett intressant ställe att hänga både för tekniska diskussioner och för den sociala biten. En väsentlig skillnad är att där finns inga kategorier. Häng med nu: Det finns inga kategorier.

    Många som är nya på Happyride är ovana med upplägget och föreslår kategorier varpå de blir totalsågade. Det kategorifria forumet fungerar för att alla är bra på att namnge sina trådar men framför allt för att det är ett levande forum. Man ser vilka trådar som är aktiva och blir nyfiken varpå man kollar vad det kandlar om. Förvånansvärt ofta lär man sig något nytt om något man aldrig skulle ha läst om det låg i "fel" kategori.

    Svenskt Modellflyg anser jag har ett upplägg med lagom många kategorier för den användarbas vi har i ett svenskt forum och dessutom en layout som gör det lätt att se var det har postats nya inlägg.

    Så mitt förslag är att ta bort kategorier som inte haft någon trafik den senaste månaden. Slå ihop dem med närliggande kategorier och se vad som händer. Testa och se om det blir mer levande.

    Rant over.
    Jag kan bara instämma. Happymtb (nu Happyride) är överlägset det bästa och mest aktiva, inspirerande och levande forumet jag känner till, alla kategorier och det är tack vare den totala avsaknaden av kategorier. Nytillkomna förstår sällan konceptet men jag anser det bevisat att det fungerar.

    Det enda forum jag känner till som kommit i närheten är ett musikforum som hette GMF-planket, dock dödades det till slut av troll.

    Rcflyg har helt klart för många kategorier i förhållande till aktiviteten / mängden användare. Rsb likaså. En stor anledning till att forumen stagnerar till förmån till tex Facebook är den stela och tröga indelningen som hämmar det sociala samtalet. Facebook är bra på det kvicka och sociala men egentligen helt värdelöst som forum. Tyvärr lockar det ändå över människor, jag har sökt och gått med i ett tiotal RC-forum på Facebook men många av dem är i dödsryckningar.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  12. #32

    Standard

    Forum av den här typen och Facebook är helt olika "fora". Jag är förvånad över att folk ändrat från att babbla på ett forum där flera med samma intresse hänger till att hänga på ett socialt medium där det babblas om vad som helst, oavsett man är intresserad eller inte. Folk har väl inte hobbies som förr. Nöje klingar högre.

    Men vad gäller detta forum... kika på forumdelar där det är äldre än 2015, vissa har det aldrig skrivits i och nån är från 2011. Kanske slå ihop/få bort dem?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    En stor anledning till att forumen stagnerar till förmån till tex Facebook är den stela och tröga indelningen som hämmar det sociala samtalet. Facebook är bra på det kvicka och sociala men egentligen helt värdelöst som forum. Tyvärr lockar det ändå över människor, jag har sökt och gått med i ett tiotal RC-forum på Facebook men många av dem är i dödsryckningar.
    Det beror nog lite på vad man har för förväntningar också. Jag ser ett forum som en uppslagsbok där det med fördel kan få finnas flera kategorier(men de som sällan används fyller ju ingen funktion). Uppdelningen är viktig om man skall kunna dokumentera saker för framtiden och göra det sökbart.

    Facebook må vara mer socialt men om man vill lära någon någonting på FB så blir man galen på en eftermiddag eftersom det man skrivit försvinner och är osökbart. Man kan alltså mata nya individer med svaret på samma fråga 55gånger på en eftermiddag.

    Exempelvis om jag gör en byggtråd så kanske 10st individer har nytta av den över en femårsperiod. På facebook så hinner den försvinna innan någon av dem hinner se dem och nyttan är ogjord för mig. Det vart kanske 100st som såg den där alla bara tyckte jag var jobbig som maler på om jetmotorer igen och de 10 som haft nytta av infon såg det aldrig.
    Superhero

  14. #34

    Standard

    Forumet har växt fram med hänsyn till allas olika krav och önskningar vilket gör att det blivit många delar. Man kan stänga ner de delarna man inte vill se eller ha alla öppna. Alla vill bara läsa om flyg och inte se som multirotor, andra skiter i flyg å vill bar se om multirotor. För att kunna dela upp å få alla glada men ändå ha hela spannet så är det så här det vart, därav inte skrivet i sten. jag brukar försöka ändra så majoriteten blir nöjda.

    Ett heldynamiskt forum enligt "reddit" modell blir sjukt svårt om man som ja spontant går in å läser lite här å där, det gäller att man är med i hela delen annars är man rökt å hitta igen. Men det är jag det, alla har vi olika sätt att ta till oss information.

    Prova exempelvis att ändra under dina inställningar "Visningsalternativ för ämnen:" till "Hybrid" så blir det lite som reddit... Man kan själv välja lite olika visnings lägen för forumet. Allt för att det skall passa flera och den individuella individen.

    Visst sen är vi inte 100% supermoderna, det ska vi inte sticka under stolen. Men vi har en bra och gemytlig kultur!

    Jag ska titta lite på första sidans boxar å se om vi kan trixa lite med dem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #35

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    ...

    Jag ska titta lite på första sidans boxar å se om vi kan trixa lite med dem.
    Det du gjorde blev en klar förbättring! Höll på att missa det hela när jag direkt kastade mig in här och skulle förklara vad jag ville ändra. Och så hade du gjort precis det... Där höll jag på att ånga på igen Härligt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •