Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varning oseriös säljare!

  1. #1

    Standard Varning oseriös säljare!

    Vi har en oseriös säljare, liknande beteende som tidigare. Dvs säljer saker som förskottsbetalas men så klart kommer inga saker och telefon och epost är döda i samma sekund som betalningen nått fram till honom/henne (vi har ju haft både killar och tjejer som varit oseriösa).

    Är det fler som blivit drabbade så samlar jag gärna ihop material som ni som blivit drabbade av kan ha nytta av, alternativt sätter er i kontakt med varandra.

    Sen vill vi i RCFF återigen varna om att förskottsbetala inget så länge inte säljaren är klart känd av dig som köpare. Även postförskott kan vara luriga då vi haft oseriösa säljare som skickat tomma paket!

    Har ni några bra tankar om hur vi kan göra Köp och Sälj säkrare för båda parter ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    20
    Klubb
    Kävlinge/Skåne

    Standard

    En bra grej är ju foto på prylen , samt lapp med säljarens nic o datum på samma bild..

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Blocketpaket eller traderabetalning med klarna fungerar klockrent. Men då måste det nog vara blocket eller tradera inblandat.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Vissa forum har sätt att betygsätta säljaren, finns det i detta forum? Tex 5 sålda grejer och 4 nöjda kunder = 80%. Sen finns det ju förstås de som blir griniga för att säljaren inte släpper allt och skickar paketet med flygpost omgående med bud till dörr... men det är kanske inte det man ska betygsätta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Kanske krav på att varit registrerad på forumet i minst 3 månader innan man få lägga in annonser. Borde få bort dom mest oseriösa som bara registrera sig i ett nytt namn och lägger in sälj annons.

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Man borde väl kunna ta det via Paypal också?
    Kör så det ryker!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dst6se Visa inlägg
    En bra grej är ju foto på prylen , samt lapp med säljarens nic o datum på samma bild..
    Allt finns men vill inte hänga ut någon förens det är klar som korvspad att det är nått..
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarkusH Visa inlägg
    Kanske krav på att varit registrerad på forumet i minst 3 månader innan man få lägga in annonser. Borde få bort dom mest oseriösa som bara registrera sig i ett nytt namn och lägger in sälj annons.
    Flera forum har så, jag ogillar det bara för en del skriver fem saker bara för att kunna posta alternativt säljer på annat forum så tappar vi den personen... Men ja det är ju ändå en bra idé du kommer med!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vissa forum har sätt att betygsätta säljaren, finns det i detta forum? Tex 5 sålda grejer och 4 nöjda kunder = 80%. Sen finns det ju förstås de som blir griniga för att säljaren inte släpper allt och skickar paketet med flygpost omgående med bud till dörr... men det är kanske inte det man ska betygsätta.
    Gillar ebay där man måste motivera med max 150 tecken, så är en bra idé också!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Allt finns men vill inte hänga ut någon förens det är klar som korvspad att det är nått..
    Jag tror inte att det var så han menade😀. På t.ex. Helisweden tillämpas regeln att säljaren i sin annons ska ha med en bild på varan han säljer, på samma bild ska även synas en lapp med hans forumnamn och datum.
    Tanken är att säljaren bevisar att han verkligen innehar varan han säljer, som ett visst skydd mot skojare. Det hindrar inte från att han säljer samma sak om igen till flera olika såklart, men kombinerat med en regel om min. 20 posts verkar det funka skapligt.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Paypal har ju om man blivit lurad en återbetalningsmetod, vet minst 2 personer som fått pengar av paypal i sådana konflikter.
    Annars är ju en swishbetalning ett digitalt kvitto och bevis och om den misstänkt oseriös säljaren skickar en bild på sig själv m sitt leg intill så bör risker minimeras?

    Jag fick en magkänsla när jag ville köpa en eflite 400 och backade ur varpå jag blev kraftigt trakasserad via sms och telefon. Lite obehagligt då han visste mim adress men har 3st härliga husdjur som gärna skyddar familjen
    Vet ej om jag skall hänga ut namnet det verkar onödigt då det är ord mot ord på forumet. Mem pm svarar jag på.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Paypal har ju om man blivit lurad en återbetalningsmetod, vet minst 2 personer som fått pengar av paypal i sådana konflikter.
    Då kan du lägga till en till, mig.

    Fick tillbaks pengarna för 2 minneskort jag betalt för via Paypal hos Geek/Wish nyligen.
    Det lustiga var att jag fick actionkameran jag beställt, a´ ~400:-, men inte ett 2-pack SDHC-minneskort a´ 70:-

    Geek/Wish svarade ej på mina mail så jag skapade ett ärende hos Paypal, där jag krävde 200:- tillbaks, dvs lite mer än de 70 kronorna, för väntan/"sveda och värk" oxå, så jag fick mina 200:-
    Hela proceduren tog ca 2 veckor.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •