Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: lipoförvaring i hemmet

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard lipoförvaring i hemmet

    Hejsan!

    Någon som vet om man kan dömas om brand skulle uppstå i hemmet pga lipoackar till vår flyghobby.
    har säkert närmare 5kg lipo.
    blir ju en skaplig majbrasa :-)

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Hvis ikke der står noget særskilt om dette i din accurance så kan man som utgangspunkt ikke det. Så længe du ikke har optråt uforsvarlig men bare opbevaret dem som alle andre batt. så vil det blive svært at finde en grund til straf.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Själv laddar jag aldrig hemma i lägenheten utan på fältet.Hemma förvarar jag lipon först i lipopåsar sen lägger jag påsarna i en brödburk från IKEA av metall och ovanför burken en brandvarnare
    Jag tror att självladdning är farlig om man gör fel och inte själva förvaring?
    Tobbe

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Om kåken redan brunnit ned är nog inte ett domslut ditt största problem?
    Se till att de laddas och förvaras på tryggt sätt så slipper du fundera på det rättsliga efterspelet då du
    eldat upp kvarteret.
    Har träffat personer som fått allt bortsopat p.g.a laddning som sket sig.
    Laddar alltid under uppsikt och förvarar i påse med brandvarnare i närheten.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Förvarar mina LiPo storage laddade i ett plåt arkivskåp med endast batterier i, inget annat.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Som någon annan sade, de stora batterierna i plåtburk. Med skifferplatta i botten och brandvarnare ovan. Mina hubsan-batterier, 240 och 500 mAh, ligger i små pastillplåtlådor, i en Lipo-påse, allt vid balkondörren. Laddar i en plåtburk med en plåtkruka i, omgiven av sand, så det hinns att bära ut den om batteriet tar fyr.

    Funderar på att skaffa en större plåtlåda, sätta en mindre i, sand imellan/runt om som värmebuffert, att ha på balkongen. Men den måste vara fukttät och inte rosta. Fast det är snart nya brandsäkra LiPos på väg. Någon kom på varför de brinner och har fixat "felet" och jobbar på masstillverkning.

  7. #7

    Standard

    själv har jag inrett ett industri elskåp den kraftiga typen med plåthyllor .Dom har ett bra lås som tätar bra.

  8. #8

    Standard

    Har alla mina LiPo's storage-laddade, svalt förvarade vid rum vid balkong vid ventil.
    Alla LiPo's i LiPo-väskor (fyrkantiga påsar) och allt detta i kraftiga ammolådor för .50 cal.
    Och det viktigaste av allt, ventilerade lådor, får absolut inte vara hermetiskt förslutna.
    Brukar kolla alla LiPos med jämna mellanrum. Så länge jag haft dem storageladdade har
    de hållit förvånansvärt bra. De ackar som jag förr i tiden hade laddade för länge så svullna
    upp eller levererade sämre. Och de som var för urdragna kunde ha en cell som hade ytterligare
    sänkt cell-spänning. Vet inte hur många kilo jag har, men det borde vara drygt 50 LiPo's.
    Brandvarnare ovanför laddning, men lämnar aldrig rummet vid laddning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jag tycker man hör rätt lite om lipo bränder, är det verkligt någonting man behöver anpassa sig så mycket till eller kan korrekt hantering räcka?
    Min laddare anpassar spänningen utefter vilket typ av batteri jag stoppar i så överladdning känns orimligt. Skadade celler är ju ofta rätt uppenbart och trotsar man det så är det ju klart man behöver vara på sin vakt men hela batterier bör väl vara rätt liten risk? Vissa tycks ju förvara sina lipo löst i garderoben hemma i flera år utan direkt problem och hade det varit så allvarligt som det ibland ges sken av så borde vi väl ha sett och hört mer om dessa bränder?

    Förvarar lipo löst i en ammo låda men laddar dem oftast direkt på skrivbordet, är alltid hemma men inte alltid nödvändigtvis i samma rum.
    Senast redigerat av KiteAnton den 2016-01-27 klockan 07:50. Anledning: Stavning

  10. #10

    Standard

    "Jag laddar mina batterier i en atombombsäker bunker med varningsskyltar och taggtråd runt samt har anställda vakter som vaktar dem dag och natt."?

    Nej, men ngn form av brandskydd t ex att ladda dem i en plåtbunke och nära dörren kan vara smart. Jag har haft en lipobrand hemma i plåtbunken. Sotflagor på tapeten och dålig lukt i huset men inte en skråma på parketten under.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    "Jag laddar mina batterier i en atombombsäker bunker med varningsskyltar och taggtråd runt samt har anställda vakter som vaktar dem dag och natt."?

    Nej, men ngn form av brandskydd t ex att ladda dem i en plåtbunke och nära dörren kan vara smart. Jag har haft en lipobrand hemma i plåtbunken. Sotflagor på tapeten och dålig lukt i huset men inte en skråma på parketten under.
    Lol!!
    Om man har sina tidsinställda små bomber (lipos) i en miljö utan luft ? Det spelar ingen roll eller hur vad gäller risken för självantändning och brand? Eller gör det det?

    (Tog kontakt m han med octan vars video vi snappade upp, han ville hjälpa mig med alla i inställningar och pill med FC ! Riktigt schysst prick, men det verkar modellflygare ha gemensamt
    Mvh Gustaf!

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Är väl främst under laddning som risken förekommer att de kan ta eld, och speciellt kanske om höljet är skadat.
    Ligger acken och "vilar" dvs storage laddat, så skulle jag gissa att risken är minimal att något händer. Det ligger ju ett par ackar i hyllan hos våra återförsäljare där inget inträffar.. Och skickas med posten i enkla papplådor och ibland inget alls :P

    Givet skall man ha respekt för ackar, är mycket energi i dem. Litium och luft reagerar som ni vet oerhört kraftigt.

  13. #13

    Standard

    De som råkat fått brand har väl oftast haft otur med tex fallande vassa föremål på LiPo't, försökt ladda LiPo't fel, laddat en LiPo som inte mått dåligt, haft billig opålitlig laddare, lämnat rummet osv. Sköter man sig och är petnoga med LiPo's så är risken mycket mindre för brand. Risken att elda upp kåken vid juletid är väl större.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    I Länsförsäkringars försäkringsvillkor står det inget om undantag pga lipo.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •