Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Cloverleafantenner uppochned bättre!!!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Cloverleafantenner uppochned bättre!!!!

    Hej!
    Jag och en vän testade lite antenner mot en testare han har, vi satte antennerna ca 1m från mätstationsantennen (den var av vanlig typ-pinne)
    Och det märkliga var att alla cloverleafantenner gav nästan dubbla värden när de var upp och ned och tänker man på det så är det ganska logiskt att skicka signalen vid en sådan antenn nedåt!
    Tankar kring detta??

    Har aldrig sett nån med upp ooch ned klöverantenn förutom jag på min Syma m walkera ilook m 5.8vtx pekandes nedåt.

    Jag såg detta med egna ögon när antennen tog mot från upprätt 1500(mw?) Till en bra bit över 3000 uppochned(tror d var mw den visade i om det är rimligt, kan varit nån decimal fel där?), om ni har mätutrustning för detta så testa gärna detta och återkom till denna tråd, vi kanske kan öka range för alla som kör cloverleafantenner!!
    Mvh Gustaf

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Att mäta antenners effektivitet är ett omfattande och komplicerat arbete eftersom man måste försäkra sig om att man elliminerar alla omkringliggande påverkansfaktorer, såsom reflexer, absorbtion mm.

    Men det bör väl finnas ett strålningsdiagram för antennen i fråga (om det är en kommersiell antenn vill säga)?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Att mäta antenners effektivitet är ett omfattande och komplicerat arbete eftersom man måste försäkra sig om att man elliminerar alla omkringliggande påverkansfaktorer, såsom reflexer, absorbtion mm.

    Men det bör väl finnas ett strålningsdiagram för antennen i fråga (om det är en kommersiell antenn vill säga)?
    Hej!
    Antennerna vi testade hade min vän gjort då walkeras egen klöverantenn(som vi testade först, den satt på min walkera ilookvtx) såg ut som mitt första försök och gav hälften signal mot min väns hemgjorda.

    Visst vi satt i köket och hade inte låst in all elektronik och störkällor men ändock blev det samma resultat hela tiden, klöverantenner (även den fabriksgjorda) gav ständigt lite mer än dubbla signalen till mätantennen - och utrustningen vi använde att mäta med var kvalitetskomponenter med otroligt hög precision.

    Prova själva? Sätt vtx ovh vrx där ni vet att ni har taskig signal och vänd på antennen och se själva!

    Jag är mycket intresserad av resultaten då detta om det stämmer bör vara väl känt i fpv-världen ! Kanske kan leda till nya konstruktioner t o m,?
    Mvh Gustaf

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Trodde verkligen folk skulle reagera starkare på detta?!?

  5. #5

    Standard

    Med tanke på antennens area som den täcker så finns det vinning i att montera antennen gynnsamt - det är väl i sig inget nytt. På en multirotor som tex 250 storlek "racequad" så har du kraftiga vinklar i luften när du flyger fort och gör snabba ändringar.

    Man får testa sig fram och välja det som funkar bäst, de flesta jag sett med antennen (klöver) monterad neråt är stora multirotor ämnade för foto. De flyger högre upp än en racequad som sniffar buskar och träd.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Vad använde ni för mätutrustning när ni gjorde detta test?
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  7. #7

    Standard

    Har inte läst så noga... men att vända antennen upp och ner, menar du då placera den upp och ner under tex ett flyg? I så fall blir det ju sämre eftersom flyget lutar emot dig när du flyger i en sväng. Men ska du flyga högt ovanför dig är det nog klokare ha antennen på rätt sida. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Antenner kan har komplicerade strålningsdiagram som denna som troligen ändå är tillverkad med hög precision http://www.antenna-theory.com/m/review/fatshark.php. De röda fälten i figur 4 är riktningar där signalen förstärks med upp till 3dB.
    /Ingemar

  9. #9

    Standard

    Jag har sådana antenner som de visar på bild där....funkar rätt OK på min 250.
    Samma antenn sitter på min Hubsan som mottagare av video.

    Inuti dem är det ingen tråd, det är plåt som är formad.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det lär skilja en hel del i prestanda mella FS v1 och v2 antenner. Vilka är det som mäts o diskuteras här?
    /A

  11. #11

    Standard

    Intressant, men det skulle vara mycket intressantare om ni hade rätt polarisering på antennen på mätverktyget, DVS ingen pinnantenn. Som det är nu så vet vi inte vad som är ett bra resultat, det bör givetvis vara ungefär samma för varje antenn oavsett om ni håller den rakt uppåt eller rakt neråt och det skulle vara väldigt kul att veta vad som felar.

    Men då ni har fel antenntyp i en ända så kan det mycket väl vara så att den antenn som ni får bäst resultat på vid mätningen är den som fungerar sämst i praktiken. Jag skulle tex inte bli förvånad om en antenn som ni stampat på skulle ge bättre resultat än en hel antenn vid den aktuella mätningen...den blir mer lik en linjärt polariserad antenn på det sättet.

    Ni kan ju prova att skruva dit en pinnantenn på sändaren också och jämföra hur stark signal ni mäter upp med rätt polarisering.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •