Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: "Tundra-struck" en buskflygar-Cub från Durafly

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Talking "Tundra-struck" en buskflygar-Cub från Durafly



    Durafly Tundra ser kul ut. Fick en länk från HK idag. Känns som en nästan direkt konkurrent till FunCub - den är lite mindre och ser en aning mer skalalik ut än FunCub (vilket iofs kan göra att den flyger sämre men vad vet jag).

    HK har ju haft Bushmaster ett tag som å andra sidan är lite större och tyngre.

    Jag gillar landningsstället och dekoren på Tundra, fast jag är rent allmänt väldigt svag för just den typen av "Bush planes" med ballonghjul.

    Durafly hade inte några nyheter på sin hemsida sedan 2014 (!) så länk till HK

    185 euro PNF inkl flottörer är inte mycket men sen får man väl se hur kvaliteten är. Jag har fått för mig att Durafly är relativt OK?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...98&aff=1770662
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2

    Standard

    Durafly är bland det bästa av hobbykings utbud.
    Inte alltid helt perfekt, men riktigt bra med tanke på vad det kostar.

    Har en efx racer och en skymule some jag är nöjd med. Dock var orginalmotorerna på Skymulen ingen höjdare.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker snarare att den påminner väldigt mycket om Parkzone Sport Cub - en charmant kärra i samma storlek som Tundran och den absolut mest oproblematiska Cub som jag flugit. Kanske en aning undermotoriserad men egentligen inget som stör - snarare är man förvånad över vad den orkar med såpass låg inmatad effekt. Men det går nog att få mera fart på den om man så vill genom att sätta in ett kraftigare fartreglage och proppa upp lite. Jag gjorde i ordning min med klaffar (den är förberedd) men skulle jag bygga en till så skulle jag skippa klaffarna för dom behövs inte på den kärran.
    Fungerar lika bra på 3S1200 som 3S2200 - man känner knappt av den extra tyngden.
    Så funderar ni på en Tundra så kolla också förebilden...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PKZ6875_b0.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	56747

    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Helt rätt McRegor de har kopi.... Eh... Inspirerat av Parkzone.

    (HK:s - "FunCub" kopia finns ju redan i form av Bushmaster, tänkte lite dåligt, självklart är ju detta en "inspiration" av ett annat plan...)

    Priset på dem är för övrigt nästan samma fast man får lite fler servon och flottörerna på Tundra.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan är dock om dom även lyckats kopiera de utomordentliga flygegenskaperna som Sport Cub har.... Kanske inte riktigt lika enkelt. Finns flottörer även till Sport Cub. Köpte min för runt 1800 kr inkl flottörer i somras.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Den här vill jag ha. Den dyker väl med lite tur upp hos Autopartner lite längre fram. De har ju redan Dustern från samma tillverkare (En crop-off av Extreme Flight vad jag förstår).

    https://www.youtube.com/watch?v=8bmSAwpdZ-0

    http://extremeflightrc.com/Legacy-Aviation_c_30.html

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill du handla i Sverige så köp "originalet" Parkzone Sport Cub istället - den vet vi ju i alla fall att den flyger utmärkt vilket inte jämt är fallet med HK-kärrorna. Även om det med tiden verkar bli bättre och bättre.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Måste erkänna...har spanat länge på denna och hade tänkt vänta. Men det kliade i fingrarna så jag beställde en idag. Får se när jag får upp den i luften till våren.

  9. #9
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard

    Hei svenske flykolleger.

    Jeg har fått en Durafly Tundra for test og review. Jeg har lagt ut testen her: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...648#post401648

    mvh
    Terje
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •