Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Test av den nye DURAFLY TUNDRA

  1. #1
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard Test av den nye DURAFLY TUNDRA

    Jeg har mottatt en Durafly Tundra pre-production modell til utprøvning. Modellen ble lansert onsdag 27. januar.

    Jeg har alltid hatt en egen forkjærlighet for skalamodeller, men har allikevel alltid likt å ha en «allværsmodell» som er enkel og morsom å fly. Den må kunne tåle greit med vind, gjerne litt regn, varme og kalde dager. Vi bor tross alt i Sverige/Norge og flyværet har hatt en tendens til å bli noe mer krevende de siste årene. Flyegenskaper bør være alt fra stabil, til full akro. Rimelige og greit tilgjengelige batterier er også viktig for en slik modell synes jeg.

    Durafly Tundra spesifikasjonene:
    Vingespenn: 1300mm
    Lengde: 1190mm
    Flyvekt: 1150g
    Servoer: 9g x 6
    Flaps: Ja
    Motor: 3636 950kv
    ESC: AeroStar 40amp Brushless Speed Controller
    Understell: Det følger med «ballongdekk» og flottører
    FPV adapter: Ja
    Klargjort for candydropper: Ja
    Klargjort for slep av seilfly: Ja

    Du trenger:
    Lipobatteri: 1300-2200mah 3S 30c min
    Radio: 6 kanals sender og mottaker

    Modellen kommer i en eske med en tegning av modellen på glanset papp. Jeg liker umiddelbart at modellen har grønn og sølvgrå trim. Det er altfor mange høyvingede hvite modeller med blå eller rød trim, så dette er for meg et kjærkomment friskt tilskudd.
    De som har konstruert esken modellen kommer i, har vært effektive med å benytte ledig plass på undersiden av isoporboksen til å lagre hardware. NB! Viktig å ikke kaste esken før du har fått med deg at undersiden også inneholder deler. (Det står også i manualen)
    Førsteinntrykk er positivt. Massevis av plass til batterier i nesa og en egen luke i bakant av cockpit med høyde og siderors-servoer. Her er det anbefalt å plassere mottaker også. Propellen er en carbonpropell, som er et pluss. Vingestagen er i aluminium. Bra! Vingene og kropp har plugger som gjør at du slipper å tre kabler fra vinge inn i kropp. En artig løsning. (mer om dette senere) Understell er solid med fjær belastning. Disse fjærene kan fjernes dersom man flyr fra f.eks en asfaltstripe. Da unngår man at modellen spretter. Flottørene er som flottører flest. Det er eget understell og innfestinger for flottørene. De har samme grønne og sølvgrå trim som modellen. EPO finishen på hele modellen er veldig glatt og fin, og gir et solid inntrykk. Det følger også med et fullt FPV monteringskit i finer som settes opp i front av cockpit for de som flyr dette.

    MONTERING:
    Modellen er forholdsvis enkel å montere. Instruksjonsboken som følger med modellen er lett å følge. Ingenting behøver å limes, alt skrues på plass. Det eneste jeg syntes var vanskelig var å få pluggene i vinge og kropp til å treffe 100%. Jeg måtte streve litt før jeg fikk det til. På den ene vingen brukte jeg en skrutrekker på pluggen for å guide den på plass. På den andre vingen fant jeg ut at jeg kunne ved hjelp av fingrene guide pluggen på plass. Som sagt en fiffig løsning, men ikke helt enkelt å få på plass. Når alt er på plass skrues vingene fast i vingerøret og med vingestag. Det følger med et sett med stag til høyderors stabben for de som flyr hardt. Jeg valgte å droppe disse, da jeg sjelden flyr ekstrem akro.
    Alle linker er ball-linker. Disse klemmes på plass med en tang. Jeg måtte bruke litt tid på flapsene for å få disse til å gå likt da servoene hadde litt forskjellig utslag. Flapsene satte jeg til 40 og 90 grader og jeg mikset inn henholdsvis 20% og 30% nedover ror da den ellers pitcher kraftig opp med flaps. Jeg velger å montere hjulunderstell på min modell i første omgang, da de også vil takle litt snø.

    HVORDAN FLYR MODELLEN?
    Durafly Tundra minner veldig om fullstørrelse flyet Wild West Superstol.
    CG er veldig greit på dette flyet, og manualen sier alt fra 1300 – 2200 3s helt frem i nesa. Den balanserer og flyr like godt med begge. Rorutslag har jeg satt til 80% med 30% expo.
    Maiden flyr jeg med 3s 2200mah 65C. Take off, var en «non event» Modellen letter etter få meter. Jeg trengte ikke å trimme modellen i det hele tatt. Det er svært god respons på alle rorutslag og overraskende god roll rate til å være en høyvinget cub lignende modell.
    Jeg flyr for det meste på 60- 70% throttle. Topphastigheten er ikke spesielt høy, men helt OK. Modellen trekker godt opp i vertikaler og den kan også flys veldig sakte . Spesielt med full flaps og litt motorpådrag. Stall test viser at den bare musher nedover med fullt høyderor. Jeg kunne ikke oppdage noen tendens til å flikke. Jeg har allerede testet flaps i trygg høyde, og kunne merke at den pitchet litt opp ved 90 graders flaps, så jeg vil øke miks med høyderor.

    Etter å ha blitt litt kjent med modellen, er det klart for landing. Jeg tar min sedvanlige landingsrunde og velger å lande modellen på første steg med flaps som er 40 grader. Landingen var helt uten dramatikk. Jeg valgte som jeg pleier å ha litt motorpådrag under landing. Landingsbanen hadde et tynt snølag, men det hoppet allikevel litt under landing.
    Jeg har flydd modellen en del ganger siden maiden (også med ski) og helt ned til -15C også i moderat vind som den taklet helt uten problemer. Den flyr like godt på 1300mah batterier som på 2200mah. Det er en artig modell å fly og for meg er det definitivt en modell jeg kommer til å beholde.

    Jeg har prøvefløyet Multiplex sin FunCub et par ganger, og det er ikke så stor forskjell på disse modellene. Understellet på Durafly Tundra er mer solid og forseggjort + det følger med flottører og FVP monteringssett på denne modellen.

    ER MODELLEN FOR NYBEGYNNERE?
    Ja, med litt hjelp så bør det være helt greit. Modellen flyter godt og tåler temmelig harde landinger.

    KONKLUSJON:
    Jeg liker modellen. Den er enkel å fly. Er passe stor og en god «allværsmodell» som alle bør ha en av i sin hangar.

    PLUSSER OG MINUSER
    Plusser:
    • Bra finish og et fargeskjema utenom det helt vanlige
    • Flyr bra på 3S 1300 -2200mAh batterier
    • Følger med to typer understell
    • Carbonpropell
    • Lett å fly
    • Reservedeler tilgjengelig fra HobbyKing

    Minuser:
    • Litt vanskelig å få pluggen i vingen og kropp til å treffe ved montering
    • Jeg hadde en del jobb med å få justert flapsene slik at de gikk helt likt
    • De burde sendt med skiunderstell i stedet for FPV monteringsbrakett.

    Det har vært veldig kaldt vær den siste måneden og de dagen jeg har kunnet fly, har vært noe begrenset. Derfor har det vært vanskelig å få utebilder som er så bra som jeg ønsker. But you get the idea!

    Produktvideo fra HobbyKing:
    https://www.youtube.com/watch?v=yR5x12tx5RU








    Senast redigerat av Sapspit den 2016-01-28 klockan 11:43.
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

  2. #2

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Man blir ju lite sugen :-D

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tackar för recensionen av Tundra! Den ser mycket bra ut och jag gillar också dekoren.

    Man får gissa att det är fler som har användning för flottörer än skidor. Det senare är det nog en smal grupp flygare som använder!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast jag undrar verkligen hur många som sjöflyger någotsånär regelbundet... Och grejen med skidor är väl att dessa inte borde kostat många kronor så varför då inte leverera en kärra som klarar "alla" underlag - när man nu ändå tagit beslutet att skicka med stora och skrymmande flottörer. Sen skall vi nog inte undervärdera skaran som flyger på snö - det är nog inte bara i de nordiska länderna trots allt. Nåja - inget stort problem för oss "snö-flygare" men det hade ju varit omtänksamt...
    Roger

  5. #5
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...fast jag undrar verkligen hur många som sjöflyger någotsånär regelbundet... Och grejen med skidor är väl att dessa inte borde kostat många kronor så varför då inte leverera en kärra som klarar "alla" underlag - när man nu ändå tagit beslutet att skicka med stora och skrymmande flottörer.
    Roger
    Enig
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •