Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: DK och deras benämningar

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard DK och deras benämningar

    Delayking har en seglare som för all del ser rätt fin ut. Men vad får dem att benämna dem som en composite? Alltså något i kompositmaterial. Jag hade ju snarare sagt EPS glider om denna, eller balsa glider. Typiskt samma fenomen som när de stämplar 65C kontinuerligt på sina ackar.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html



    Superhero

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det gør de fordi vi mennesker vil lures og snydes.
    Det handler om at sælge og da er den fine ord lettest at sælge.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Tja. Det är väl en "Balsa-Foam"-komposit. Alltså i den allmänna meningen av ordet "komposit" == "Sammansatt".

    Skulle annars "komposit" bara betyda några andra specifika material ?
    Retorisk fråga, jag vet att man kallar en blandning av kolfiber, glasfiber och epoxy, kanske även skum och polyester mm mm. för "komposit". Ibland även aluminium och titan m fl. metaller limmade.
    Svårt med språk....
    /A
    PS. HK skriver ju också lite längre ner: "Carbon fiber composite tail boom". Dvs man specar nästan exakt vad det är för kompositmaterial man menar. Fast bara en av komponenterna i kompositen.... Doh!
    DS.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Komposit, det uppfattar jag som att man har sammanfogat två st material, tex, i det här fallet frigolit och abatchi.

    Förstår att det kan tolkas som att epoxy och kolfiber eller glas är komposit, men det är det inte förrän det är sammansatt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Finner inget fel i beskrivningen på planet, i text och bild beskrivs väl kompositmaterial i kroppen, glasfiber pod med kolfiber bom och sheeted vingar.

    Ska man skall anmärka på att rubriken inte ger en exakt och fullständig bild på innehåll så är det bara att läsa valfri tidning, nyhetssida eller annonsrubrik.

    Så länge innehållsdeklarationen är rimlig ser jag inga problem med det.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Tja. Det är väl en "Balsa-Foam"-komposit. Alltså i den allmänna meningen av ordet "komposit" == "Sammansatt".

    Skulle annars "komposit" bara betyda några andra specifika material ?
    Retorisk fråga, jag vet att man kallar en blandning av kolfiber, glasfiber och epoxy, kanske även skum och polyester mm mm. för "komposit". Ibland även aluminium och titan m fl. metaller limmade.
    Svårt med språk....
    /A
    PS. HK skriver ju också lite längre ner: "Carbon fiber composite tail boom". Dvs man specar nästan exakt vad det är för kompositmaterial man menar. Fast bara en av komponenterna i kompositen.... Doh!
    DS.
    Men varför kallar de sina skumvåfflor för EPO och inte composite? Det är ju EPO+plastdekaler = komposit. Ja, allt som är mer än ett material är då komposit. Volvo V70, hamburgare och glass i 100% kompositmaterial.

    Det är ju uppenbart att dem försöker lura någon med sina riffiga rubriker.
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Henke, jag inser att du skojar lite men du är på fel spår.

    Jag läste en kurs som hetter "kompositmaterial" när jag pluggade till ingenjör. Nu är det runt 20 år sen iofs men men...

    Ett kompositmaterial förenar två eller flera material för att uppnå något som är "bättre" än de enskilda materialen.

    En viktig poäng med kompositer är att materialen skall vara förenade till "ett". Man kan med rätt användning till nå en absolut styrka som är högre än summan av de enskilda materialen, alternativt relativa fördelar eller uppnå en annan typ av egenskap (böjlighet, ledningsförmåga osv...)

    En V70 är en teknisk struktur. En hamburgare är en kombination av livsmedel. De är inte exempel på ett sammansatt material.

    Men glasfiberarmerad plast, cement, många metaller eller en hydda byggd av lera med inbäddade halmstrån är klockrena exempel på kompositer.

    Ett RC-motorfäste som består av två lager plywoodfaner ihoplimmade med balsa mellan är ett exempel på kompositmaterial. Det man får som är "bättre" är då lägre vikt än plywood men högre styrka än balsa. Till och med plywood är faktiskt en komposit om man hårddrar det, då man skapat ett trä med en två olika fiberriktningar (egentligen är naturligt trä faktiskt en komposit också)

    Att det råkar vara så att komposit har blivit något som av många fått för sig som hitech är en helt annan sak. Eftersom det är få som har något intresse av vilken härdplast som används i matrisen brukar man nöja sig med att säga glasfiber eller kolfiber och utelämna det andra i de sammanhangen.

    En plankad sprygelvinge i balsa är inte ett kompositmaterial, det är mer frågan om en struktur. Den kombinerar egenskaperna hos fackverk och balkar med en skalkonstruktion.

    EPO med klistermärken är inte ett kompositmaterial. Det är snarare en kombination av ytbehandling eller strukturell förstärkning. Här skulle jag säga att gränsen börjar bli flytande men jag vill nog påstå att en glasfibertejpad epp-vinge knappast förtjänar att kallas komposit även om den egenskapsmässigt kliver rakt in i det området. Även en vinge förstärkt med ett tunt lager glasfiberväv är lite tveksamt. Ett tjockt lager glasfiber över en skumkärna känns kanske mer som en komposit?

    Det ordet jag skulle titta på för en "seriös" seglare är snarare "moulded".

    Att kalla planet för balsa vore dock att ta till överord. En sprygelbyggd plankad balsavinge är i min bok vassare - lättare och/eller styvare - än en plankad cellplastvinge.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Och för att inte tala om många jet och stora propeller modeller som kallas "full composite" och så är hela innanmätet fullt med trä.
    Lite vilseledande va?

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är ju uppenbart att dem försöker lura någon med sina riffiga rubriker.
    Jojo, visst är det lite vilseledande. Speciellt om man har en snäv uppfattning vad "Composite" betyder. Jag vill inte alls fösvara dom. Bara vidga vyerna lite vad saker o ting betyder...
    /A

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Henke, jag inser att du skojar lite men du är på fel spår.

    Jag läste en kurs som hetter "kompositmaterial" när jag pluggade till ingenjör. Nu är det runt 20 år sen iofs men men...

    Ett kompositmaterial förenar två eller flera material för att uppnå något som är "bättre" än de enskilda materialen.

    En viktig poäng med kompositer är att materialen skall vara förenade till "ett". Man kan med rätt användning till nå en absolut styrka som är högre än summan av de enskilda materialen, alternativt relativa fördelar eller uppnå en annan typ av egenskap (böjlighet, ledningsförmåga osv...)

    En V70 är en teknisk struktur. En hamburgare är en kombination av livsmedel. De är inte exempel på ett sammansatt material.

    Men glasfiberarmerad plast, cement, många metaller eller en hydda byggd av lera med inbäddade halmstrån är klockrena exempel på kompositer.

    Ett RC-motorfäste som består av två lager plywoodfaner ihoplimmade med balsa mellan är ett exempel på kompositmaterial. Det man får som är "bättre" är då lägre vikt än plywood men högre styrka än balsa. Till och med plywood är faktiskt en komposit om man hårddrar det, då man skapat ett trä med en två olika fiberriktningar (egentligen är naturligt trä faktiskt en komposit också)

    Att det råkar vara så att komposit har blivit något som av många fått för sig som hitech är en helt annan sak. Eftersom det är få som har något intresse av vilken härdplast som används i matrisen brukar man nöja sig med att säga glasfiber eller kolfiber och utelämna det andra i de sammanhangen.

    En plankad sprygelvinge i balsa är inte ett kompositmaterial, det är mer frågan om en struktur. Den kombinerar egenskaperna hos fackverk och balkar med en skalkonstruktion.

    EPO med klistermärken är inte ett kompositmaterial. Det är snarare en kombination av ytbehandling eller strukturell förstärkning. Här skulle jag säga att gränsen börjar bli flytande men jag vill nog påstå att en glasfibertejpad epp-vinge knappast förtjänar att kallas komposit även om den egenskapsmässigt kliver rakt in i det området. Även en vinge förstärkt med ett tunt lager glasfiberväv är lite tveksamt. Ett tjockt lager glasfiber över en skumkärna känns kanske mer som en komposit?

    Det ordet jag skulle titta på för en "seriös" seglare är snarare "moulded".

    Att kalla planet för balsa vore dock att ta till överord. En sprygelbyggd plankad balsavinge är i min bok vassare - lättare och/eller styvare - än en plankad cellplastvinge.
    Bra skrivet. Dock verkar det godtyckligt var gränsen för komposit går. Dekal + EPO är inte komposit, med plywood/balsa är det. En dekal på EPO ger ju också bättre egenskaper precis som när man klär en uppbyggd balsavinge.
    Superhero

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Och för att inte tala om många jet och stora propeller modeller som kallas "full composite" och så är hela innanmätet fullt med trä.
    Lite vilseledande va?

    Sen är det ju ofta underförstått att full composite skall byggas på ett vettigt sätt. Bra materialval och konstruktion som ger det lätt och starkt. Men det är givetvis ingen självklarhet heller. Det går ju lika fint att skapa en kompositmodell genom att fylla hela formen med epoxy till bredden och få ut en solid klump.
    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jojo, visst är det lite vilseledande. Speciellt om man har en snäv uppfattning vad "Composite" betyder. Jag vill inte alls fösvara dom. Bara vidga vyerna lite vad saker o ting betyder...
    /A
    Om man kallar det snäv uppfattning att man stämplar sina modeller med det dem egentligen är så har jag absolut en sjukt snäv uppfattning. :-)
    Superhero

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Så här skriver Wikipedia om komposit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit.

    Men enligt diskussionen ovan kanske det är fel?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Så här skriver Wikipedia om komposit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit.

    Men enligt diskussionen ovan kanske det är fel?
    Nej, det stämmer väl väldigt väl överens med vad vi sagt. Eller ??
    "Kompositer är konstgjorda sammansatta material"

    En solid epoxiklump är ingen komposit. Det måste ju vara minst två mtrl för att ngt ska kunna bli "sammansatt".
    /A

  15. #15
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Nej, det stämmer väl väldigt väl överens med vad vi sagt. Eller ??
    "Kompositer är konstgjorda sammansatta material"

    En solid epoxiklump är ingen komposit. Det måste ju vara minst två mtrl för att ngt ska kunna bli "sammansatt".
    /A
    Men då förstår jag inte varför man vill påstå att tillverkare/försäljare vill luras när man skriver att det är komposit, eller är det så att man inte förstått vad komposit betyder?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vi släpper seglaren och tar nästa exempel.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Module.html

    OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4GHz DIY Transmitter Module

    För mig med snäv uppfattning så innebär detta att denna modul är kompatibel med DSMX och DSM2. Den fungerar inte med Eflite UMX-modeller. Då påstår jag att de far med falsk marknadsföring igen.
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Delayking har en seglare som för all del ser rätt fin ut. Men vad får dem att benämna dem som en composite? Alltså något i kompositmaterial. Jag hade ju snarare sagt EPS glider om denna, eller balsa glider. Typiskt samma fenomen som när de stämplar 65C kontinuerligt på sina ackar.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html



    Borsett från om det är Composite eller ej så är Art Hobby seglarna omtyckta och verkar vara av bra kvalitet.
    http://www.arthobby.com/

    /Petrik

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vi släpper seglaren och tar nästa exempel.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Module.html

    OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4GHz DIY Transmitter Module

    För mig med snäv uppfattning så innebär detta att denna modul är kompatibel med DSMX och DSM2. Den fungerar inte med Eflite UMX-modeller. Då påstår jag att de far med falsk marknadsföring igen.
    Jag kör OraneRX JR modulen med samma specifikation tillsammans med DSM2 och DSMX mottagare och satelliter från Spektrum och även olika mottagare och satelliter från OrangeRX utan problem.

    Enda nackdelen som jag ser med de OrangeRX sändarna är att man manuellt behöver switcha om vilket läge de används i genom att trycka på bind-knappen 3ggr snabbt och sedan cykla kring de fyra (DSM2 1024/22ms, DSM2 2048/11ms, DSMX 22ms, DSMX 11ms) lägena den stödjer.

    Vad för protokoll är det som EFlite UMX mottagare behöver?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Vad för protokoll är det som EFlite UMX mottagare behöver?
    "Spektrum DSM2/DSMX technology"
    Superhero

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag kör med denna:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Turnigy_.html
    Kör både DSMX och DSM2 utan att behöva programmera modulen för DSMX/DSM2 mellan modellerna, men däremot så använder jag alltid bind-pluggen bara för att binda om jag byter modell. Funkar både med min UMX som har DSMX och mina gamla DSM2 mottagare. Modulens blinkande anger om det är DSMX eller DSM2. Kanske det är nåt fel på individer av moduler? Verkar ofta kunna vara fallet på dessa billiga saker.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    "Spektrum DSM2/DSMX technology"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •