Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Multirotorbygge

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Multirotorbygge

    Hej från en nybörjare här på forumet.

    Christer heter jag och är bosatt i amerikanska mellanvästern sedan några år. I samband med en resa hem til "gamla landet" för ett par år sedan fick jag tag på en DN där det fanns en artikel om "drönare" där David Windestål intervjuades. Hade dessutom läst en artikel i Wired om samma ämne. Nu är det dags, kände jag. I barndomen brukade jag besöka modellflygfältet i Västerås och titta längtande. Men givetvis hade jag inte råd med sådana saker. Nu, däremot, har jag månadslön och barnen börjar blir självgående SU nu är det dags!
    Jag började med en Phantom 2 som jag omedelbart kraschade men som jag lyckades laga på egen hand. Efter det har det blivit en qav540 och en qav400 som båda fungerar riktigt bra.
    Nu känner jag att det är dags för en större maskin som kräver lite mer planering och tid. Eftersom jag är lite av en fegis skulle jag vilja bygga in lite redundancy i skapelsen och har därför lite funderingar som jag kanske kunde få lite hjälp med?
    Som FC tänkte jag använda min trogna Xaircraft SuperX som är rent magisk när det kommer till tillförlitlighet och enkelhet. Jag tänkte kombinera den med en navigationsGPS av typ ezOSD. Om navigationen skulle ge upp trycker man bara på rth knappen. Om FC tappar positionen kan jag använda navigationen. Som radio tänkte jaganvända min trogna Dx9. Räcker budgeten kan man gardera sig men en Tm1000 med gps också.
    Sen kommer vi till det här med vilken frame man skall använda? Har funderat på två alternativ. Det ena är en Tarot X4, en quad. Det andra är en Gryphon Dynamics X8. Hur har jag tänkt här? Verkar ju inte speciellt logiskt. När det gäller quaden skulle man kunna överdimensionera motorer och esc så att den nästan aldrig behöver jobba så hårt. När det gäller X8 så tål den väl att förlora 2 motorer utan krasch. Ev skulle quaden kunna utrustas med fallskärm också?
    Vad tror ni? Låter dessa tankar helt vansinniga?

  2. #2

    Standard

    Ett annat alternativ jag leker med är att utrusta en Dji f550 med aimdroix armar med 12 motorer. Lite mer hälsosamt för plånboken och redundancy så att det räcker. Planerandet av ett projekt är nästan skojigare än att genomföra det.

  3. #3

    Standard

    Här vilar inga halta löss! X8 såldes innan jag hann med (ett företag som heter Quadrocopters beläget i Montana). Det blev en 1000 mm GD6 istället till ett riktigt bra pris. Leverans Feb 5!
    Senast redigerat av Boystoys den 2016-01-29 klockan 03:42.

  4. #4

    Standard

    Idag levererades den!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	56909

  5. #5

    Standard

    Ser intressant ut! Alltid kul med nya leksaker ��

  6. #6

    Standard

    Har skruvat ihop yttersta 6 delarna av armarna idag. Precisionen i kittet är helt sanslöst. Ett rent nöje att göra det. Och manualen är också av väldigt hög kvalitet.
    Beställde även motorer. Helidirect hade rea så det blev 6 Tiger Motor 4014 kv330. Väntar lite med ESCerna då jag står i valet o kvalet mellan Tigers nya 40A och Hobbywings 40A pro. De senare har lite mer tilltalande pris.
    PDBn är också på väg. Upptäckte att Gryphons bara är en ommärkt Maytech men 3x så dyr. Blev en Maytech som också kommer från Helidirect
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	72,7 KB 
Id:	56969  

  7. #7

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	89,9 KB 
Id:	57022Aw'right! Kolla vad FedEx killen just kom med!

  8. #8

    Standard

    Har beställt FC. Efter långa o ingående diskussioner med kunnigt folk blev det inte en Dji a2 utan en eagle tree Vector. En femtedel av priset och inga rapporter om flyaways. Trevligt att kunna sköta den helt från sändaren, dessutom. Har också beställt esc. Det blev Hobbywings 40A opto. Ser pålitliga ut med kylflänsar.
    har monterat leds på armarna och fixat en strobe som syns hur långt som helst.
    Har inte helt bestämt vilken mottagare det blir men det lutar åt Spektrums 9 kanalare för kolfiberkroppar.

  9. #9

    Standard

    Det går långsamt framåt. Och idag levererades esc och FC .
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	57163

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boystoys Visa inlägg
    Har beställt FC. Efter långa o ingående diskussioner med kunnigt folk blev det inte en Dji a2 utan en eagle tree Vector. En femtedel av priset och inga rapporter om flyaways. Trevligt att kunna sköta den helt från sändaren, dessutom. Har också beställt esc. Det blev Hobbywings 40A opto. Ser pålitliga ut med kylflänsar.
    har monterat leds på armarna och fixat en strobe som syns hur långt som helst.
    Har inte helt bestämt vilken mottagare det blir men det lutar åt Spektrums 9 kanalare för kolfiberkroppar.
    Se till att du får vectorn med senaste gps! Mina erfarenheter av vectorn är att loiter funkar dåligt men att den nya gps pucken skall ge bättre precision! Jag flyger både flygplan och multis med vektorn och tycker den funkar helt ok för priset men min kameramultis med wookong är så mycket bättre för foto...
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Se till att du får vectorn med senaste gps! Mina erfarenheter av vectorn är att loiter funkar dåligt men att den nya gps pucken skall ge bättre precision! Jag flyger både flygplan och multis med vektorn och tycker den funkar helt ok för priset men min kameramultis med wookong är så mycket bättre för foto...
    Hur känner jag igen nya pucken? Beställde den direkt från eagle tree.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boystoys Visa inlägg
    Hur känner jag igen nya pucken? Beställde den direkt från eagle tree.
    Upptäckte just hur! Står V2 på baksidan. Och fixar glonass också! Klarar wookong o a2 det än?

  13. #13

    Standard

    Idag levererades landningsställen. Blir att skruva imorgon. Testade vectorn nyss. Den ser 12 satelliter inomhus! Imponerande.

  14. #14

    Standard

    En fråga om batterival. Varje motor drar runt 14A vid hundra procent och 16x5.4 props (6S). Tänkte använda 2 parallellkopplade batterier runt 8000mAh. En urladdningskapacitet på 10C borde väl fungera? Enligt min beräkning bör både kunna leverera 160A tillsammans vilket väl bör räcka för att leverera till 6x14A?

    För att hålla koll på båda batterierna kommer det ena att gå genom Vectorns PSU och det andra övervakas med en Spektrum TM1000 telemetrienhet. Till den har jag också kopplat en GPS för säkerhets skull.
    Senast redigerat av Boystoys den 2016-02-23 klockan 03:24.

  15. #15

    Standard

    A'propos FC till stora maskiner. Ser det inte ut som om den här monsterQuaden är utrustad med en vanlig naza?
    http://www.engadget.com/2016/02/24/q...glish-channel/
    Senast redigerat av Boystoys den 2016-02-26 klockan 02:09.

  16. #16

    Standard

    Idag kom batterier (8000mAh, 6S, 35C) samt proppar (16x5.5 APC). Satte återigen QAV400 där som jämförelse. Sen tycks våren ha anlänt vilket passar bra då provflygningen närmar sig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	157,7 KB 
Id:	57328
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	129,6 KB 
Id:	57329  

  17. #17

    Standard

    Nu återstår det att välja vilken gimbal jag skall välja. Tänkte använda en GoPro Hero+ som ligger bra till prismässigt.
    "What I cannot create, I do not understand"
    -Richard Feynman

  18. #18

    Standard

    GoPro Hero+? Vilken av dem? :-) De kanske är rätt lika i storlek iofs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    GoPro Hero+? Vilken av dem? :-) De kanske är rätt lika i storlek iofs.
    Tydligen har de ändrat modellerna. Nu finns bara varianterna (med subgrupper) Hero+ och Hero4
    "What I cannot create, I do not understand"
    -Richard Feynman

  20. #20

    Standard

    Försöker få allt att passa in. Har skaffat en liten 3D printad upphängning som gör att FC är upphängd i 4 gummisnoddar. Skall även ge signalkablarna varsin ferritring.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	89,5 KB 
Id:	57404  
    "What I cannot create, I do not understand"
    -Richard Feynman

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •