Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bind problem hobbyzone champ och taranis

  1. #1
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Bind problem hobbyzone champ och taranis

    Jag har köpt en orangeRX DSMX/DSM2 modul till min taranis men när jag binder den funkar höjd och sidroder men gasen är väck. Någon som vet vad som kan vara fel.

    Det funkar med original. Jag har även en parkzone T-28 trojan som funkar med både taranisen och champens orginalradio.

  2. #2
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Här är lite bilder på grejerna.




  3. #3

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Klubb
    Segersjö RC-Flygklubb

    Standard

    Prova att reversera gasen, är nog inget fel med bindningen, då höjd /sida fungerar

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Jag ska testa återkommer med resultat ;-)

  5. #5

    Standard

    En av killarna på den senaste inomhusflygningen hade ett liknande problem med en DX6i och en gammal DSM2 Corsair. Säljaren hade sagt att den var trasig men den hade fungerat när han kom hem med den.

    Alla roder fungerade efter bind men det krävdes några bind försök för att få igång motorn.Den band ibland och efter batteribyte så hade den tappat bindningen. Den verkade fungera problemfritt med min DX18 (gen1) men jag vet inte om den tappade bindningen vid batteribyte.

    När min första Nano CPX hade gått i backen ett hundratal gånger så började den också behöva bindas om efter varje batteribyte.

    Någon tipsade om att hålla vänster roder efter att radion gått in i bind läge, det verkade faktiskt hjälpa på min trasiga Nano CPX när den hade fått gå i backen några gånger till. Kan vara värt att prova.

    Prova också att trimma ner gasen lite. Gissar mest här...

  6. #6
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Nopp får det inte att funka. Funkar fortfarande felfritt med original radion. :-(

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan ju också vara Orange-modulen som spökar. Provade också en sån i min Taranis men återgick till en original Spektrum DSM2-modul eftersom Orange-modulen inte klarade av att hoppa mellan mottagare med DSMX resp DSM2 utan att behöva binda om däremellan vilket är en aning bökigt - speciellt när sändaren sitter i ett sändarbord. Har du modulen inställd på rätt protokoll vid bindningen ?
    Roger

  8. #8

    Standard

    På min modul, köpt för ett par år sedan, kan man växla mellan de olika bindningmodes genom att trycka tre snabba klick på bindningsknappen. Ett blink , två blink och tre blink. Tror det betyder Auto , DSM2 , DSMX.
    Har ingen Eflite att prova med.

    //Uffe

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Nopp får det inte att funka. Funkar fortfarande felfritt med original radion. :-(
    Borde väl inte vara fel på bindproceduren om Ail och Elev fungerar. Du ska ha Spektrums kanalordning ut från sändaren, Thr, Ail, Ele, Rud. Lätt att upptäcka sådant om man har en "vanlig" mottagare med ett servo i varje uttag men kanske inte uppenbart om man till exempel kör CPPM.
    Senast redigerat av pernstig den 2016-01-31 klockan 13:19. Anledning: Rättelse
    /Leif

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också den modul som Uffe nämner men det är den som strular när man har mottagare som ömsom kör DSM2 och ömsom DSMX. Men vill minnas att jag fick den att fungera med en Nano QX men är inte 100 % säker.
    Kanalordningen är ju viktig som pernstig påpekar.
    Orange har numera också en modul med DIP-switchar där man kan låsa protokollet till t ex DSM2 vilken möjligen kan fungera bättre men den har jag inte testat utan kör istället med min original Spektrum-modul - en Futaba-modul men har konverteringskort för att fungera i JR-platsen i Taranisen. Då måste man dock vara lite uppmärksam på kanalordningen eftersom modulen i sig switchar denna eftersom Futaba och Spektrum inte har samma - men Taranisen är ju flexibel därvidlag.
    Roger

  11. #11
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Hittade detta på rcgroups.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...php?p=33800594

    Men löste problemet på ett annat vis.

    Bytte med en kompis och denna gick det bra att binda. ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •