Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Elektriskt landställ till DC-3

  1. #1

    Standard Elektriskt landställ till DC-3

    Jag letar efter eldrivna "tryckluftcylindrar" till min Top-Flight DC3 i skala 1:14. I stället för att använda tryckluftdrivna cylindrar till landstället letar jag efter elektriska dito. Alltså med en eldriven cylinder med en elmotor. Har letat men inte hittat några på nätet som skulle kunna passa.
    Någon här som kan tipsa om detta?

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det kan finnas men det blir lite "trial and error" misstänker jag..Vad har du för ställ som ska konverteras?Om det är Robarts så är det actuatorn om man kallar den för det som ska vara kortslagig vilket inte är helt lätt..det finns en tråd om det på RCGROUPS ,kan vara läge att kontakta killen om vad han har använt? Dock,Robarts dc3 ställ funkar bra med luft..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Duger inte ett vanligt servo? Har sett den lösningen för just topflites DC-3 tillsammans med robart ställen. Finns någonstans på tuben. Tyvärr är jag just nu i ett land där internet är starkt begränsat så jag kan inte leta efter länken.

  4. #4

    Standard

    Jag har också en TF DC-3 med Robarts luftställ som väntar på byggbord. Har också funderat på elektriskt, men funderat på om det är värt vikten VS luft (om man får luft tätt och funkar bra). Jag googlade förut och hittade några som byggt med actuators som Bokis nämnde, men ännu vanligare var vanliga kraftigare servon.

    Servon:
    https://www.youtube.com/watch?v=Q5GKgvPXbYs
    https://www.youtube.com/watch?v=96NfD9B53rc
    https://www.youtube.com/watch?v=8fNq3anq2LI
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Som Bokis säger så fungerar Robarts luftgrejjer kalasbra.
    På de 5 bensinmodellerna jag haft det på har det inte
    varit några problem.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vill man ha nåt enkelt så kan man ju för 34 USD köpa ett par ställ till B-17 1875mm. hos H-K. El ställ som funkar alldeles utmärkt och är lätt att modda till en Dc-3. Finns som reservdel.
    /M

  7. #7

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b17.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	12,0 KB 
Id:	56858B17 stället hos HK ser ut som ett vanligt konventionellt elställ. DC-3 har ett ställ som viker sig där hjulet går i en linjär rörelse istället för en cirkulär.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det kan finnas men det blir lite "trial and error" misstänker jag..Vad har du för ställ som ska konverteras?Om det är Robarts så är det actuatorn om man kallar den för det som ska vara kortslagig vilket inte är helt lätt..det finns en tråd om det på RCGROUPS ,kan vara läge att kontakta killen om vad han har använt? Dock,Robarts dc3 ställ funkar bra med luft..
    Hej,
    Jo jag har redan Robarts tryckluftställ till min TF DC3. Men hela grejen är att det skulle vara käckt om man kunde hitta elmotordrivna "actuators" till ställen så slipper man att dra tryckluftslangar och trycktank m.m. till vingen och landställen. Skulle ju vara smart om man bara kunde dra några kablar till ställen istället.
    Dom som finns på H-K vet man ju inte måtten på så då blir det ju "blindköp" att handla dessa.
    Det finns några hos Robart att handla men där finns heller inga mått att utgå ifrån.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har också en TF DC-3 med Robarts luftställ som väntar på byggbord. Har också funderat på elektriskt, men funderat på om det är värt vikten VS luft (om man får luft tätt och funkar bra). Jag googlade förut och hittade några som byggt med actuators som Bokis nämnde, men ännu vanligare var vanliga kraftigare servon.

    Servon:
    https://www.youtube.com/watch?v=Q5GKgvPXbYs
    https://www.youtube.com/watch?v=96NfD9B53rc
    https://www.youtube.com/watch?v=8fNq3anq2LI

    Snygg konstruktion!

    Men i mitt fall är vingen redan klädd och lackad så jag vill undvika att sprätta upp den och montera servon så därför är jag
    ute efter elektriska "actuators" eller elcylindrrar istället.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Utan att veta med 100 % säkerhet så tror jag det blir knepigt,kan funka med actuators som finns för ställ-luckor till en del el-ställ (kan bli dyrt samt att man får hoppas lite på turen)men jag tycker du kan prova att köra dem med luft,ett par robartslangar gör ingen större skillnad och sen en Jet-tronicventil istället för något servodrivet så blir det mumma..
    Jag har gått över till el på det mesta men det beror mest på att orken i luftställ på de större kärrorna är sisådär med luft ibland men just dessa ställ är problemfria tycker jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Standard

    Jo det får väl bli så med luft i stället. Utrymme i kroppen finns det gott om så en lufttank och lite slangar är egentligen inga problem. Sen en Jet-tronic ventil löser resten av problemet. Tack för svaret!

  12. #12

    Standard

    Jag har byggt om Robart ställ till en Top-Flite Cessna 310 med elektriska "aktuators" från http://www.lado-tech.net/en/. Det var några år sedan, vet inte om dom fortfarande har lösa aktuators.
    Men har inte Robart numera electric conversion kits?.

  13. #13

    Standard

    Jag mailade förut och frågade Top Flite om det fanns elektriska men nix, det fanns inte. Men någon hade sagt att de hade planer på fixa elektriska (eller om det var konvertertingskitkomplement till Robarts) till november 2014, men det rann väl ut i sanden.
    JR4ever... vars är bilderna? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag mailade förut och frågade Top Flite om det fanns elektriska men nix, det fanns inte. Men någon hade sagt att de hade planer på fixa elektriska (eller om det var konvertertingskitkomplement till Robarts) till november 2014, men det rann väl ut i sanden.
    JR4ever... vars är bilderna? =)
    Bilder kommer när jag börjar meka ihop landställen till DC3'an! Don't worry, vingen ligger nu i vinter-ide hos en kompis.
    Återkommer när det blir dags!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •