Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Får inte min Arduino att komunisera med datorn

  1. #1

    Standard Får inte min Arduino att komunisera med datorn

    Jag försöker få min Arduino nano att prata med BLhelisuite men får det inte att funka. På denna video väljer han com port 5 min & 37 sek in https://www.youtube.com/watch?v=PPzfNG9WVk4 . Men han har ver 13.1.0.0 och i min version 13.2.0.0 finns ej detta alternativ kvar. Och om jag klickar på port på andra ställen (andra tabben och längst ner till vänster i samma tab) så finns det ingen port att välja.

    Bilden föreställer min ver 13.2.0.0



    Någon vänlig kunnig själ som vet vad jag missat?

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Får du kontakt med Arduino programvaran? Ser ut som drivrutinerna inte är installerade.
    Varför så gammal FW? Vet du att alla äldra versioner finns med i dom nya?

  3. #3

    Standard

    Jag har inte installerat några drivrutiner hur gör jag det? Vad är FW?

    Tillägg: Kom på att det betyder firmware. Jag installerade den jag hittade via instruktionsvideon. Har sen utan framgång försökt installera nyare på PC´n utan framgång men jag kör vanligtvis på mac och är helt nollad på PC. Men det verkar inte gå att ha BLhelisuite på MAC.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2016-02-02 klockan 21:13.

  4. #4


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ta hem Arduino programmet från arduino.cc så följer drivrutinerna med.
    Innan kandu kolla i enhets hanteraren om du får någon com-port där när du pluggar in arduinon.

  5. #5

    Cool

    har du en "Äkta Aurdino" med FTDI chip på? eller har du en klon med ch340chip på?..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ArduinoNanoBack_3_lg.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	143,5 KB 
Id:	56890Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nano klon ch340 chip.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	56889

    jag höll på o strula med dessa i månader för ett tag sedan innan jag fann lösningen,FTDI drivrutinen funkar inte på klonen.
    har du klonen ska du ha en annan drivrutin.
    kolla denna länk:http:http://www.instructables.com/id/Arduino-Nano-CH340

    trodde datorn skulle paja när jag installerade klon drivisen.. fönstret som den installerade ifrån fladdrade med sån fart i några sekunder så jag tänkte: ahhh!!.. det var den datorn.. men det funkar perfekt nu både med unon o nanon jag har.båda var kloner fast det stod att det var "Äkta" aurdino.
    hoppas de löser sig på ett eller annat sätt.

    //Patrik.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ArduinoNanoBack_3_lg.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	113,9 KB 
Id:	56888  

  6. #6

    Standard

    Jag har klonen ser jag ��. Tack ska kolla ikväll med den drivrutinen.

  7. #7

    Standard

    Nu har jag köpt en Arduino nano original eftersom vi inte fick kopian att prata med BLhelisuite. Jag har kommit mycket längre men inte hela vägen. När den ska läsa ESCen verkar dom kommunicera men inte hela vägen se denna video för att förstå vad jag gjort och hur långt jag kommit. Den andra videon visar hur motorn går igång när BLhelisuite försöker prata med ESCen, först snurrar den till lite grann några gånger sen får den spelet helt då drar jag ur acken.

    Så vad missar jag nu?

    Video på hur jag gör/gjort: https://www.youtube.com/watch?v=RRC4MOeYTvA

    Video på skenande motor: https://www.youtube.com/watch?v=dXtModqKGKI

  8. #8

    Standard

    bör vara nr 4 arduinoUSBLinker som val.

    eller gör ett 4way interface,då kan du köra både SK(simonK) eller BL(Blheli)bootloader utan att behöva programmera om nanon mellan silab och Atmel processorer..
    finns flera senare blheli o ladda ner 14.4.0.1 är senaste:https://blhelisuite.wordpress.com/
    Allt funkar bättre från 14.3 då nanon känner av automatiskt vilken bootloader som finns på escén om man har den som 4way interface.då behöver man bara välja någon av (4way-if) blå (atmel)i detta fallet. då hoppar den till rätt själv sen..

    //Patrik

  9. #9

    Standard

    Jag försökte ladda ner samma BLhelisuite som du länka till men mitt antivirusprogram tyckte det var ett virus och godkände inte det. När jag testa med nr 4 fick jag ettnfelmedelande direkt

    Men jag får kanske ta och stänga av det (antivirusprogrammet) och testa mer i kväll med dina instruktioner.

  10. #10

    Standard

    Laddade ner senaste ver av BLhelisuite 14.4.0.1 stängde av antivirusprogrammet och installerade. gjorde lite andra val. I make interfacetabben valde jag ArduinoUSBKLinker (SK Bootloader) och i Setup tabben valde jag Atmel SK Bootloader (ArduinoUSBLinker) och fick det att funka jipiie !!! Tack så mycket för hjälpen den var värd mycket.

    Men en till fråga jag har ju Dys BLheli 20A ESC men den kallar det ändå Dys SN20A varför? SN är väl när dom kommer med Simonk FW och BL när dom har BLheli FW? När jag ska flasha finns endast Dys SN20A som Dys alternativ men Det står BLheli Revision. Något har jag missförstått. Jag vill ha BLheli. Är det för jag valde Atmel SK Bootloader? Men det står ju BLheli Revision jag känner mig jätteförvirrad just nu.






  11. #11

    Standard

    Efter att ha läst det jag hittat i ämnet kom jag fram till att den kan ha olika sk bootloader antingen Simonk eller BLheli. Bootloader är en mjukvara som gör det möjligt att flasha med en signalkabel. Man kan flasha ESC med bägge bootloaderna men med simonkbootloadern (som jag verkar ha) kan man flasha både med blheli FW och simonk FW. Men med blheli bootloaderna kan man bara flasha med blheli firmware.

    har jag förstått det hela rätt?
    Om jag gjort det undrar jag vart/när jag gör valet att flasha med blheli istället för simonk då jag bara verkar ha ett val för mina Dys ESCar?

  12. #12

    Cool

    Hej igen.. Tänkte väntat till jag hade en dator,men nu har du ju hittat det mesta själv .. Så ja tar det på ifönen .
    du kan bara flasha blheli med blheli programmet.. Ska du ha simonK har man ett annat program.när du väljer "flasha blheli" o sen valt Dys20n MULTI,så kommer du att få ett par val av "bootloader" välj blheli o flasha... Klart!. .. Kommer inget val simonK.. Enast som bootloader. Men skall man flasha en atmelprocessor via servokabeln så behöver man blheli bootloader,eftersom den numera sitter inbakad i programvaran blheli 14.3 eller vad man har?.. Man har förut alltid behövt flasha atmel direkt på processorn.. Har lagt in blheli på alla mina atmel reglage nu, alltså bootloader o blheli 14.3..så jag kan programmera genom sladden istället. Hoppas inte jag rörde till det för mycke.. Välj blheli bootl.. Flasha.. Klart.. // Patrik.

  13. #13

    Standard

    Men jag valde ju aldrig BLheli bootloader för då funkade det inte. Jag valde SK bootloader och alla andra kombinationer ville inte funka så innebär inte det att jag har en simonk bootloader men med blheli FW?

    enl denna länk borde det vara så http://blog.oscarliang.net/change-bootloader-esc-atmel/

    "IF you are not sure what Bootloader you have got on your ESCs, easiest way to check is try to establish 1-wire interface in BLHeliSuite, try both SimonK and BLehli options see which one works. If none of these works, it probably indicates there is no bootloader installed."

    Video på hur jag gjorde:
    http://youtu.be/qEIb4MhpuEg

    Senast redigerat av Redrobjem den 2016-02-05 klockan 14:29.

  14. #14

    Standard

    Ok,felet du gör tror jag är att du programmerar "nanon" att bara leta efter och möjliggöra flashning med Simonk bootloader. Om du kollar så finns inga "options" bakom den rubrik du nämner,det är tomt.om du kollar på de varianter ovan, men främst 4way if interface nedanför så har du alla options.det är markerat blå xx gul xx (xx= nr o bokstäver). Prova först o gör nanon som en 4way if. Sen när du kommer till att du valt esc typ (Dys20) multi.. Så kommer du troligtvis få de olika bootloader varianterna. Testa det..

    //Patrik
    Senast redigerat av tragi702 den 2016-02-05 klockan 15:19.

  15. #15

    Standard

    Om jag inte minns helt fel testade jag alla men bara den jag valde funka. Och borde inte det inte bli så att om jag väljer fel så kan man inte flasha eller läsa in ESCen alls?

    Jag ska kolla om det går att välja 4way i kväll.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •