Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: FPV plan

  1. #1

    Standard FPV plan

    Halloj

    Jag söker ett plan som jag har tänkt att använda till jobb med att kartlägga tex skog, mark osv.
    Har ni några förslag på plan som skulle passa till detta?
    Va tror ni om tex
    http://www.banggood.com/X-UAV-Talon-...-p-986526.html
    Skulle den funka?

    Helst vill jag få ihop ett plan med en kamera för FPV och en för fotografering osv, kanske mkt begärt?

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    bare så du er klar over det. Du har faktisk ikke lov at fotografere fra radiostyret plan i Sverige og Danmark. Du skal have løved til at drive med dette. Dette skal der søges om ved trafikstyrelsen.
    Hvad du gør kommer ikke mig ved. Vil bare oplyse dig om hvordan det forholder sig.
    Der er pr. i dag totalforbud mot dette.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Om jag vänder på frågan:
    Vad fick dig att fastna för just det planet?

    Kan du flyga redan?
    Vilken kamerautrustning har du tänkt använda?
    Hur mycket yta behöver du täcka?
    Hur ser dina start- och landningsplatser ut?
    Vad gör att du behöver ett flygplan isf en multikopter?

    Det är enkelt att ha två kameror. FPV-kameran kan vara väldigt liten.

    Som Karsten säger - DI:s tolkning av lagen om kameraövervakning är att det i praktiken är förbjudet att flygfotografera allmän plats. Det gäller både privatpersoner (efter att jag varit i kontakt med DI) samt företag (rättsfall i Malmö mot företag).


    För ett antal år sedan såg jag ett avsnitt av SVT:s Landet Runt (tror jag) där ett RC-flygplan användes för fotodokumentation av skog.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Standard

    Vet inte riktigt vad, tänkte att de verkade bra och var förberett för just fpv.

    flyger en hel del quadcopter för tillfället, inte mkt flyg, kommer dock köpa mig mindre flygplan och köra med och träna upp mig före att detta så klart.

    hmm bra fråga, finns väldigt mkt att välja på känns de som.
    Sony nex är ju inte allt för stora men jag vet inte hur de hade varit på ett flygplan.
    Finns de några andra liknande alternativ till nex som ni känner till? Med hög bildkvalité osv.


    Tanken är att den ska användas för skogsöverblick och liknande. Så mellan 1-10 hektar.
    varför jag just tittar på flygplan är för farten och sätt de användas för detta förut.


    ang tillstånd osv, man behöver söka tillstånd hos Trafikverket och de har jag redan planerat att göra

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tillståndsfrågan är rätt komplex idag som bl a Kristoffer berättat i sitt inlägg ovan.
    Sen om vi går in på konkreta frågor som kameror så behöver du troligen inte en systemkamera utan det finns mycket kompetenta och lättare kompaktkameror som säkert gör ett lika bra jobb för ditt behov - vilket vi i o f s egentligen inte vet så mycket om.
    Tror att du skall börja med att tänka igenom ditt behov och dina krav lite mera strukturerat och skriva nån form av kravspec. Samt läsa på vilka tillstånd och försäkringar du behöver och inte minst möjligheten att få dessa. För just idag är det inte så enkelt. Det är möjligt för att inte säga troligt att detta kommer att förändra sig men vi lever trots allt i nuet.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Köp SkyWalker Plane 2012, 2013, 2014 eller 2015. Ju större vinge desto bättre.
    Det är lättfluget, det är billigt, det håller bra, det är lätt montera ihop, du får rum med allt du behöver.
    Du kan handstarta den (se film nedan som använder autotakeoff, bara hiva iväg så sköter APM resten).
    Sen håller den bra att landa på gräsmatta, högt gräs, buskar.

    Behöver kameran GPS eller kommer du använda styrkort vars position du slänger in i bildinfot på varje bild?

    Kör du tex APM 2.6 eller Pixhawk så kan du använda Mission Planner för att ställa in vad du ska flyga över.

    Flyget på denna bild har jag förbättrat och gjort flygklart och det har flugits utan problem sedan okt 2014 (arbetsverktyg).
    Flyger på 120 m höjd, fotar bilder, ca 15 km flygning per ack (4S 5000mAh). Och ja, företaget har alla tillstånd på grej och uppdaterade i år, vilket är ett måste.
    https://www.youtube.com/watch?v=QbwQ62gz5jc

    Men ja, det är ju en liten resa innan allt är tipptopp. =) Men den blir så mycket lättare med ett enkelt flyg. Gäller ju att få grepp om styrkort, flygning osv. Talon är snabb.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Sony Nex är helt klart för stor och tung för de flesta RC-plan.

    Kan tänka mig att Nex:en fungerar ihop med typ Flitetest stora Guinea modell. Men hur skall du styra Nex:en? Har en till mitt teleskop och jag tappar kontakten när jag försöker styra den från vardagsrummet 8 m bort. Enda är att köra med Timelapsappen, t.ex en bild var 5 sek.

  8. #8

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Eller ett servo på avtryckaren med en dedikerad kanal... förutsätter såklart att exponeringen är på auto. Men det fungerar kalas!

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    De flesta överskattar nog behovet av kamera när de skall fota från ett flygplan för det är ju inte direkt nåt superstabilt stativ som kan utnyttja all bildkvalitet till max - om man säger så. Så mitt tips är som tidigare - kolla nån erkänt bra kompaktkamera istället så blir det säkert både lättare och billigare. Men först måste man ju vara på det klara med vad man skall ha det till och vilka krav behovet ställer.
    Min erfarenhet är att de som inte är fullt klara med behovet utan tror att det kan vara kul i största allmänhet relativt snart inser att det kanske inte fanns så stort behov trots allt...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Finns RC-styrbar IR-sensor till Sony Nex. Har monterat en sådan på en hexacopter med Nex 5. Kopplades direkt till en ledig kanal på sändaren och använde den återfjädrande switchen på Futaba-sändaren (på samma kanal var även navigationsljusen, så alla starka LEDar slocknade under tiden man tog bilden.

    Bra med stabil gimbal för foto. Rör det sig lite så rör det sig rätt mycket där nere på marken -> suddig bild. Speciellt om man är högre upp. Det är just nu största problemet på tre multicoptrar jag underhåller åt en annan. Så de ska bytas ut från servostyrt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag är ju ren amatör när det gäller flygfoto och film, dessutom aldrig kört det FPV men det lilla jag märkt:

    Jag har provat timelapse. Det funkar hyfsat men det är svårt att sikta och det är svårt att flyga stadigt. Det räcker med lite turbulens så fladdrar kameran åt alla håll. Till och med med en sekund blir det svårt att "träffa" och med mindre tid blir ohyggligt mycket tråkiga foton på allt möjligt annat....

    Lite allmänna reflektioner och teoretiserande. Jag hoppas någon med erfarenhet kan fylla på:

    Jag skulle rikta kameran som FPV-kameran ev med justering nedåt. Därefter försöka fjärrstyra kameran på något sätt. Antingen med servo eller om det finns support för fjärrutlösare. Sen skulle jag om det fanns använda nåt sånt där "sportläge" där den drar av 10-30 bilder på raken. Om man pekar på det man vill fota och ser det i sina goggles kan man troligen få en bra bild på det sättet. Jag skulle "kalibrera" grejerna över något väldefinierat som en fotbollsplan så jag lär mig när det är dags att trycka av och det blir skarpt.

    Tipsen om Skywalker är bra, välj något väletablerat så behöver du inte uppfinna massa nya saker!

    Spekulationsläge: Banggood-kärran (Talon, tror den finns på andra ställen också) tycker jag ser ut att potentiellt ha för kort stjärtmoment för att flyga bra, tycker inte heller om att kameran sitter så långt fram, det borde bli lite "nickigt". Jag är inte så insatt i just hur Talon och Mini-Talon flyger men de är ju onekligen gigantiska inuti. Kanske har de en aning för kort stjärtmoment för att vara riktigt bra. Det kanske är en superdesign, men jag får mer känslan att den är gjord för att se kul ut och likna en fullskaladrönare än för att flyga med?

    Skywalkern är mer konventionell. Sätter du dessutom flaps på vingen kan du landa med crowbrake på en femöring.

    Sök lite på Youtube och se hur de verkar flyga och hur film ser ut från planen
    https://www.youtube.com/watch?v=i2pfw41UTCw

    https://www.youtube.com/watch?v=T4eH5HlqcBc

    Då kan du "kopiera" en setup du gillar. Här är en som dokumenterat sin Skywalker riktigt väl.
    https://www.youtube.com/watch?v=Wyky6my9yFY


    Den stora seglaren jag har (Robbe Arcus / ArtTech diamond / HK BFG2600) 2,5m, 2kg) verkar vara en populär FPV-modell. Den har stålkulor ute vid vingspetsarna så den är lite trög i roll-led. Så storlek är allmänt bra, det gör ju också att all extrautrustning blir relativt lättare men priset är ju att det är bökigt att transportera. Sen sitter ju motorn i fel ände på den förstås. Däremot skulle jag dra mig för att starta och landa den på ett trångt ställe i nån skogsglänta.

    Blir det för stort och tungt kan även starten bli ett bekymmer, men 2,5 m och 2kg handstartar man enkelt. Jag har kastat plan på 3kg och då tycker jag det är lite lurigt för man behöver nästan hålla två händer.

    Har du quad-erfarenhet är det ju bra för då kan du den där biten med flight-controllers etc. Sånt kan jag så gott som inget om (har bara flugit en quad en gång och provat lite olika inställningar....)


    Lycka till det verkar kul!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  12. #12

    Standard

    Många flyg flyger bra. Men det är inte många som flyger bra med stor ack + kamera + grejjor och saker osv. Då är det inte många kvar som flyger bra utan att flygas som raketer, som oftast är knepiga att landa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Skall det lastas mycket, så är kanske i-soar one något? Inte precis värdens diskretaste modell, med en vingspann på 2.5m.
    vansinnigt gott om plats och lastkapacitet, samt finns fallskärm och annat smågodis till den.

    Eu butik
    https://zeller-modellbau.com/flugzeu...-aeritech.html
    Rcgroups tråd
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2349770

    Alternativt den lite mindre My Twin Dream. Som också har noll problem med att lyfta en lite större kamera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •