Jag rkade se detta inslag i SVT hromdagen. Jag blev bara s matt... Trots att det egentligen bara innehller sanningar, utelmnas s mycket viktig information att det egentligen blir helt vilseledande. Den misskrediterar och problematiserar "drnare" och gr rakt emot det som jag anser r Public Service.

SVT:s verksamhet bedrivs sjlvstndigt i frhllande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhllet. Vi ska granska och debattera det som hnder i Sverige och omvrlden, som till exempel i Uppdrag granskning eller i vr nyhetsverksamhet.
SVT ska vara opartiskt och sakligt. Tycker du inte att vi r det kan du skicka en anmlan till Myndigheten fr radio och tv.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/re...id-flygplatser

Flera gnger har svenska flygplatser stngts av och flygtrafiken stoppats, eftersom det funnits drnare i luftrummet - allts obemannade, radiostyrda farkoster.

= Transportstyrelsen definierade 2015 om alla fjrrstyrda farkoster oavsett storlek som luftfartyg istllet fr leksaker och drmed omfattas de av regelverket fr varmluftsballonger, luftskepp, sportflygplan, helikoptrar eller trafikflyg. Fjrrstyrda sk UAS innefattar exempelvis modellflygplan, modellhelikoptrar och multikoptrar (tri/quads...). Alla faller under samlingsbegreppet "drnare".

Under 2015 mrkte vi en explosionsartad kning av antalet frfrgningar frn personer och fretag som vill flyga med drnare, sger Bjrn Stavs vid flygtrafikledningen p Bromma.

= kningen blir rimligtvis explosionsartad nr alla modellflygare frn en dag till nsta tvingas kontakta den lokala flygledningen fr att flyga p de flt dr man utan problem haft klubbverksamhet i 20-30 r.

2013 noterades tre incidenter med drnare i Sverige. Drefter har antalet anmlningar om drnare blivit allt fler. Frra ret fanns totalt 35 hndelser kopplade till otillten flygning intill Bromma, Arlanda och flygplatserna i Sve och Norrkping, enligt ny statistik frn Transportstyrelsen.

Frra ret = 2015 = nya regler = fler anmlningar. Jmfrelsen mellan 2015 och 2013 blir allts orimlig men den grs nd. Intill kan innebra 1,5 mil frn flygplatsen. Ett avstnd vars storlek r anpassad fr fullskalaflyg med de farter och hjder som de behver. Inte fr modellflyg.

Fljden om man bryter mot kameravervakningslagen med drnare, och allts inte har ett tillstnd, kan bli bter eller fngelse i upp till ett r, sger Malin Rickns, jurist p Datainspektionen.

Denna rad r allmngiltig, man kunde lika grna tagit bort "med drnare". Varfr skall den texten ligga direkt efter meningen "incidenter", "anmlningar", "otillten".

Hur reagerar personalen i ett flygtorn nr det kommer uppgifter om drnare i en frbudszon?
Fr vi en rapport om drnaraktivitet stoppar vi flygtrafiken och stnger luftrummet, sger Bjrn Stavs.
Korrekt igen, personalen mste flja regelverket, ven om rapporten teoretiskt skulle glla en flygande lva i i Nackareservatet. Kontrollzon r dessutom pltsligt en frbudszon. terigen ett glidning och ett ordval.

Jag skrev ett brev till den journalist som frfattat artikeln, orkade dock inte plocka ner den p denna nivn.

Drnarkartan:
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/