Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp att fixa wobblande quad

  1. #1

    Standard Hjälp att fixa wobblande quad

    Har precis fått ihop en quad och när jag skulle ut och flyga wobblade den riktigt mkt.
    vad är det jag behöver ändra på?

  2. #2

    Standard

    Du behöver nog tala om vad du har för grejer om någon ska kunna hjälpa dig....
    Wobbel beror ofta på för hög P på roll och pitch, men kan lika gärna var obalans i någon motor / propeller som gör att flygkontrollern utsätts för förstora vibrationer för att fungera korrekt.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    apm mini 3.1
    emax 2204 2300 kv
    dys sn20 esc
    6x4,5 kolfiber prop
    3S batteri 4200mah

  4. #4

    Standard

    ska kolla P värde nu. vad är rimligt att ha.
    min quad är en 330mm och väger totalt ca 700g med batteri. batteriet ska jag egentligen använda till en annan men ville testa den

  5. #5

    Standard

    fanns flera P värde. Ett låg på 4,500 och ett på 0,150

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grasam Visa inlägg
    fanns flera P värde. Ett låg på 4,500 och ett på 0,150
    Det högre värdet borde vara i stabiliserat / selflevel läge och det lägre för "rate" / acro, så frågan är vilket läge du flög i?
    Spontant känns motorerna lite små för en 330 med den vikten så det kan vara en orsak.
    /Jonas

  7. #7

    Standard

    jag flög i stabiliserat läge. hittade ett p värde till som stod på 100 av 100. Har fått tips att de funkar bra på 700 g quad och den lyfte på ca 40% gas. motorerna ger med dessa propellrar 860gx4 thrust på 3s utan att bli varma. så vikten är inga problem enligt mig men jag är rockie

  8. #8

    Standard

    Ja, kraften finns uppenbarligen, så då borde inte det vara problemet....

    Det finns tydligen en auto trim / pid tune funktion på ditt kort, kolla det här klippet och se om du blir något klokare, https://youtu.be/5pqdAOCkz00
    Och ett P värde på 100 låter inte helt rätt, prova att sänka P med 0.010 i taget om det var Roll / Pitch som ligger på 4.500.

    /Jonas

  9. #9

    Standard

    p värdet på 100 var i basic settings. gick att ställa mellan 0-100 med 1,0 per steg. ska kolla videon

  10. #10

    Standard

    Haha den videon kollade jag innan jag frågade här har kollat en del från honom. Bla han som rekomenderade motorerna
    jag sänkte basic p värde till 60 och sen de andra till 3,000 och 0,140. Ingen aning hur den kommer flyga men ska testa imorgon. såg nån video med en lika dan ram och liknande motorer som oxå wobblade men mycket mindre. dock körde han på billiga plast propellrar. Han fick sänka gain till 70 för det skulle bli bra. men sen är ju det olika beroende på conroller mm kan jag gissa
    tack hittils för svaren. återkommer imorgon med resultat

  11. #11

    Standard

    den blev väldigt slö i responsen och wobblar fortfarande vid gas. dock vet jag inte vilket värde som ändrar vad. försökte få autotune att funka men gick inte. förstår inte hur man ändrar vilken switch som går till vilken kanal så kunde aldrig få in altitude hold

  12. #12

    Standard

    Kanske du redan kontrollerat men se till att fcn sitter fast ordentligt. Sitter den löst så finns stor risk för vibrationer.

  13. #13

    Standard

    den sitter med dubbelhäftande tejp med buntband om. och allt är monterat på vibrationsplatta med gummibustningar.
    tyvärr blev det en crash så får bygga ihop den större så länge tills nya delar kommer

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grasam Visa inlägg
    den sitter med dubbelhäftande tejp med buntband om. och allt är monterat på vibrationsplatta med gummibustningar.
    tyvärr blev det en crash så får bygga ihop den större så länge tills nya delar kommer
    Jag är fullständig nybörjare... men...

    Blir det inte väldigt konstigt om FCn sitter på en vibrationsdämpad platta? FCn måste väl få vibrationerna från quaden för att fungera korrekt? Tänk extremexemplet att ha FCn monterad på en gimbal... då lär den inte fungera så bra?

  15. #15

    Standard

    nja du tänker nog fel. med vibrationer så funkar FCn dåligt. den använder gravitationen för att flyga och hålla sig stabiliserat. men jag har inte min FC monterad på en gimbal. det hade inte funkat så bra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •