Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur många G tål ett flygplan?

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard Hur många G tål ett flygplan?

    Hur många G tål olika flygplan?( ej rc)
    Tänker mig både vad de är godkända för och teoretiskt/där vingen och andra delar går av.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu får du nog själv tänka efter lite,kan det ha nåt med att göra hur flyget är konstruerat?Kan ju vara en pappsvala från innan WW1 eller ett modernt jaktflygplan? Samt hur många olika flyplan finns det?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Hur många G tål olika flygplan?( ej rc)
    Tänker mig både vad de är godkända för och teoretiskt/där vingen och andra delar går av.
    Intressant att klura på. Som ovan så skiljer det givetvis mellan olika flygplan. Både olika modeller men även olika individer där vissa är starkare än andra. Eller samma styrka men lägre flygvikt = fler G innan det går av.


    Dem säger att de förväntar sig att den kan flexa 8meter utan att gå av,




    Här sen man flex i turbulens, rör sig en del, men inga 8 meter.




    och sist en rejäl upptagning, 2G kanske?! Inga 8meter flex i vart fall.

    Superhero

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Nu får du nog själv tänka efter lite,kan det ha nåt med att göra hur flyget är konstruerat?Kan ju vara en pappsvala från innan WW1 eller ett modernt jaktflygplan? Samt hur många olika flyplan finns det?
    Förstår att det var en otydlig fråga. Med "inte rc" menade jag fullskala. Och att det var hur det var konstruerat var just tanken att hitta sambandet , vad planen är designade för och vad de verkligen kan tåla.
    Jag tänker mig exempel som trafikflygplan som är avsedda att få flygas enligt Jar25 med max +2,5/-1 vid utan klaff men som bör hålla för mer 7-8 g? det är siffror som jag inte hittat när jag ställde frågan.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Intressant att klura på. Som ovan så skiljer det givetvis mellan olika flygplan. Både olika modeller men även olika individer där vissa är starkare än andra. Eller samma styrka men lägre flygvikt = fler G innan det går av.


    Dem säger att de förväntar sig att den kan flexa 8meter utan att gå av,
    Intressant, de säger den ska klara 150% av vad man max kan förvänta sig av de krafter som ska kunna uppstå.
    Fast hur stora är de och det händer ju att plan bryts itu i luften efter tex dykningar.

    Såklart är det inga exakta siffror men kul att veta i vilka intervall det rör sig om.

  6. #6

    Standard

    Varför skall ett trafik plan klara av 6-7G?

    När ett stridsflyg byggs för att klara 9?

    Du vill veta brytpunkten för konstruktionen. Vore kul att veta vart de lägger gränsen hos moderna kärror idag, så jag förstår din tanke.

    Undra om tex en B737 klara en vertikal dykning med upptagning till horisontell flygning och hur högt de måste vara för att rätta ut kärran innan det slår i backen.

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Återigen,det handlar om fart och vikt,visst kan man ta ur en vertikaldykning på en trafikkärra men oftast blir det då så stora strukturella skador på dem så de är mogna för tippen....Finns en del exempel på detta..Men likväl kan man göra en looping med en 737 och hålla sig inom gränserna om man håller ner farten så mycket det går i dykningen..Vi har en film när Ove gör en stilig looping i simulator,vill minnas att Hanke höll på o hamna i knät på mig som satt i högerstolen när han filmade då vi gick över "toppen"..
    Det tåligaste flygplanet jag har läst om torde vara Bell X1 /X1A,kanske finns nåt värre men det var designat för att tåla otroliga påfrestningar (vilket det också blev utsatt för)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Svängradien är också ett resultat av hastighet och belastning. En faktor som begränsar G-belastningen är att vid lägre farter klarar vingen inte av att ge lyftkraft för mer än en viss G-belastning. Jämför det med en vindsurfingbräda som kanske bara lyfter 75 kg. Med en 100-kilos kille sjunker ju brädan om den inte har fart framåt. Brädans yta klarar helt enkelt inte att ta upp kraften. Mindre flygplan har ett gult område på fartmätaren. Inom det fartområdet kan man ge fulla höjdroderutslag utan att överbelasta flygplanet. Vi kraftig turbulens måste man sakta ner farten så man ligger inom det gula området. Dvs, att vid ett kraftigt kytt kan vingen inte ta upp kraften och stallar momentant. Samma sak med trafikflygplan - man saktar ner i kraftig turbulens.

    På - mest militära - flygdagar ser man ibland militärklädda besökare med ett tidtagarur i handen. Det såg jag exempelvis en gång när den nya JAS-39 Gripen hade en uppvisning i Ljungbyhed. En kille stod och tog tid på svängarna. Genom att ta tid för hur fort Gripen exempelvis svängde 180 grader fick han fram hur många grader i sekunden planet svängde vid exempelvis 6 G... eller 9G.

    Med en ganska enkel matematisk formel kan man alltså räkna ut hur mycket höjd en B737 skulle behöva för att komma ur en vertikal dykning utan att överbelasta flygplanet.

    G-belastning i - en ren - sväng med 60 graders bankning är resultatet av 1 delat med COS för 60 (grader) = 2. Dvs 2G.

    n = G-belastning i formeln nedan:

    Namn:  d73b0b174743be118f903a9338ee5abd.png
Visningar: 1321
Storlek:  535 bytes

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	400px-Load_factor_in_a_turn.gif 
Visningar:	271 
Storlek:	22,8 KB 
Id:	56946
    För att räkna ut stallhastigheten (när vingen inte längre klarar att lyfta) är formeln: Kvadratroten ur G-belastningen. Dvs vid en 60-graders bankning har man 2 G. Formeln är då kvadratroten ur 2. Dvs 1,41. Har planet exempelvis en stallfart på 100 knop i planflykt ökar stallfarten till 141 knop vid en sväng med 60-grader bankning.
    Senast redigerat av AM den 2016-02-06 klockan 13:21.
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    och det händer ju att plan bryts itu i luften efter tex dykningar.
    Gör det verkligen det?

    I videon ovan så säger de ju att flygplanskroppen deformerades innan vingen gick av. Jag tror det är sant på många flygplan, inte bara airliners.
    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Återigen,det handlar om fart och vikt,visst kan man ta ur en vertikaldykning på en trafikkärra men oftast blir det då så stora strukturella skador på dem så de är mogna för tippen....Finns en del exempel på detta..Men likväl kan man göra en looping med en 737 och hålla sig inom gränserna om man håller ner farten så mycket det går i dykningen..Vi har en film när Ove gör en stilig looping i simulator,vill minnas att Hanke höll på o hamna i knät på mig som satt i högerstolen när han filmade då vi gick över "toppen"..
    Det tåligaste flygplanet jag har läst om torde vara Bell X1 /X1A,kanske finns nåt värre men det var designat för att tåla otroliga påfrestningar (vilket det också blev utsatt för)
    Ja så är det säkert att man inte bara kan se det på g faktorn, men någon spann kanske det ändå finns, tex från tom till fullastad kärra.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Gör det verkligen det?

    I videon ovan så säger de ju att flygplanskroppen deformerades innan vingen gick av. Jag tror det är sant på många flygplan, inte bara airliners.
    Jag tänkte bara tillbaka på dokumentärer där planet bröts itu sedan vad som strök med först har jag inte reflekterat på. Det var ju detta jag var nyfiken på

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Mindre flygplan har ett gult område på fartmätaren. Inom det fartområdet kan man ge fulla höjdroderutslag utan att överbelasta flygplanet. Vi kraftig turbulens måste man sakta ner farten så man ligger inom det gula området. Dvs, att vid ett kraftigt kytt kan vingen inte ta upp kraften och stallar momentant. Samma sak med trafikflygplan - man saktar ner i kraftig turbulens.
    Här är kärnan i min första fundering, vilka g som man kan tillåta vid ett sådant läge innan grejorna bryts itu.
    Här har man ju insett när och hur krafterna uppstår och för att vara säker på att kärran ska hålla har man hittat dessa regler.

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    För FAR 25-flygplan, dvs trafikflygplan är belastningen de ska tåla mellan 2,5 och 3,8 G vid max vikt.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    För FAR 25-flygplan, dvs trafikflygplan är belastningen de ska tåla mellan 2,5 och 3,8 G vid max vikt.
    Är det då vid 1,5(150%) x 3,8= 5,7 som man kan räkna med att strukturella skador börjar?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wufkes.png 
Visningar:	160 
Storlek:	110,9 KB 
Id:	56958  

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    G-belastning i - en ren - sväng med 60 graders bankning är resultatet av 1 delat med COS för 60 (grader) = 2. Dvs 2G.

    n = G-belastning i formeln nedan:

    Namn:  d73b0b174743be118f903a9338ee5abd.png
Visningar: 1321
Storlek:  535 bytes

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	400px-Load_factor_in_a_turn.gif 
Visningar:	271 
Storlek:	22,8 KB 
Id:	56946
    Stämmer det där ?
    En sväng med 60 Grader bankning måste väl ge högre g-krafter ju fortare man flyger i svängen.

  15. #15

    Standard

    Min tanke är väl att du inte kan flyga fortare med bibehållen bankning utan att öka radien och då borde den väl bli ganska konstant G mätning?

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Stämmer det där ?
    En sväng med 60 Grader bankning måste väl ge högre g-krafter ju fortare man flyger i svängen.
    Nä det stämmer bra, lutningen styr g krafterna, om du flyger snabbare gör du bara en större sväng.. eller stiger planet och då är det ingen sväng längre.

    He he, vi svarade samtidigt

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Säger bara: "G-stall!"

    Googola på det.....
    Retroholic!

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Säger bara: "G-stall!"

    Googola på det.....
    He he den var vitsig
    G- stall är jag med på men den ger olika g vid olika fart så det känns som att jag har otur när jag försöker tänka på den...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •