Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Börjar experimentera med depron

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Börjar experimentera med depron

    Har byggt lite med kapaskivor innan men har nu införskaffat rätt mycket depron (från Hobby King).

    Och som första försök att bygga något för att se hur det reagerar på olika lim, tape, byggtekniker, sandpappra och så vidare slängde jag ihop en liten 60cm vinge på mer eller mindre frihand.

    5mm ribbor och 3mm som ytmaterial. 3s 1000mAh och 6x4 prop, ger avsevärt mer kraft än den väger.








    Elektronik etc är sådant jag hade liggandes hemma och inte optimalt på något sätt... Hoppas på rimligt väder så den kan testflygas snart
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kool!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Intressant att man kan köpa skivor från HobbyKing. Lite mindre än de vanliga 1200*800 man köper från Kausemann men vettigt pris verkar det som. 13 euro för 20 st 700*500.
    Nu väntar vi på flygerfarenhet. Har du haft väder än ;-) Inget regn i morgon fm verkar det som..
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har inte blivit väder för maiden med vingen tyvärr ännu.

    Under tiden letade jag upp ritningar på byggprojekt, hittade RC Powers MIG-29 V3 (V4 finns ute nu men var lite dyr för en depron PDF tycker jag).

    Insåg att de flesta ritningar är anpassade för 6mm depron medan jag har 5mm, så fick justera hålen för tabbarna lite. Men det går nog bra.




    Och torrpassad här


    Känns som lätt och bra utan att vara för sprött. Jag gillar det än så länge.
    Behöver foamsafe CA
    UHU Por fungar finfint
    Smältlim får man vara försiktig så det inte blir för varmt för då kokar plasten
    Går bra att stryka på täckfilm, tape häftar OK men inte superhårt, samma med filmen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg

    Behöver foamsafe CA
    UHU Por fungar finfint
    Smältlim får man vara försiktig så det inte blir för varmt för då kokar plasten
    Går bra att stryka på täckfilm, tape häftar OK men inte superhårt, samma med filmen.
    Håller med Roger, använder uteslutande UHU-Por till Depron, ja till de flesta foamsorter f.ö.

    Epoxy finkar oxå, men liksom smältlim är det tungt.

    Om du kör på spraylim innan du tejpar fäster det bättre.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är det ju många år sen vi byggde inomhuskärrorna av depron men UHU Por är nog det jag främst skulle rekommendera när det gäller lim för CA-lim i alla dess former blir gärna skört och materialet i sig är ju också skört så ett lite elastiskt lim är nog att föredra och där finns inget bättre än just UHU Por. Sen är depron också lite känsligt för kyla så ta det lite försiktigt om det är kallt ute när du skall flyga.
    Roger

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack input boys
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett plan jag verkligen kan rekommendera är Sixtens Viggen. med 3S 1000 får man mkt flygtid samt ett väldigt välflygande plan. Nu kör Puggen o jag inte med propp utan 50mm EDF. Vi busar runt i lufthavet i snäva svängar och planet i sig har inga hyss för sig.
    /M

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Ett plan jag verkligen kan rekommendera är Sixtens Viggen. med 3S 1000 får man mkt flygtid samt ett väldigt välflygande plan. Nu kör Puggen o jag inte med propp utan 50mm EDF. Vi busar runt i lufthavet i snäva svängar och planet i sig har inga hyss för sig.
    /M
    Trevlig liten sak. Är generellt lite emot + profil plan av estetiska skäl. Men har ett gäng 50mm EDF'er som man skulle kunna leka lite med. Tack för tipset
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Standard

    Den här tråden kommer jag följa. Jag beställde igår både 3mm och 5mm "depron" ifrån Hobbyking. Intressant att se vad som går att göra med det. Jag gillar flitetest-ritningarna men tycker det blir lite tungt med kapa, cellpannå etc som jag testat med. Å andra sidan så har depronet inget papper, men kanske går att tejpa.
    Jag beställde en FT Spitfire kit ifrån Flitetest förra året och har i dagarna börjat sätta ihop det. Visst kostade frakten en del men jösses vad enkelt och snyggt det går att sätta ihop när allt är laserskuret. Verkligen avundsjuk på amerikanarna som har tillgång till detta.

    Sen gillar jag smältlim p g a dess "snabbhet", men som sagt det har en tendens att smälta depron.

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Sen gillar jag smältlim p g a dess "snabbhet", men som sagt det har en tendens att smälta depron.
    Det finns ju smältlim resp smältlimspistoler med hög/låg temp...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag läste en kanonbra artikel om Depron i en brittisk blaska. Författaren hade byggt en del fantastiskt fina plan, bl.a. en Vulcan bombare. Han byggde lite likt balsa-stil kan man säga. Lådkroppar och "kryss" kroppar med spant och plankning. Det gick tydligen bra att böja 3mm genom att gnida upp värme med fingrarna.

    Vingarna liknande din vinge med "plankad" stil och spryglar, sen hade han vingbalk i trä.

    Jag har byggt lite i Depron men tyckte inte om resultatet, uppenbarligen handlade det mer om min okunskap om materialet än att det var dåligt.

    Skall bli skoj att se vart dina byggen leder!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Provflög vingen idag, tror jag fått CG lite fel, vingar är kittliga och små vingar har små felmarginaler. Flög nästan en hel cirkel när den gick i spiral och nos ner med bräckt vinge som följd. Men den fyllde syftet med lim-test på depron.

    MIG29 är nu klar för maiden.

    Undersidan


    Minimalistisk installation, den har stöd för upp till 6 servon, men körde ultralätta vägen.


    Helheten



    "Score and fold" vikningarna verkar jag ha gjort åt fel håll (jag körde tejp på utsidan och skar på insidan samt tryckte in lite med en bambupinne), blev stabilt men några mått blev lite off då min tub lev lite för liten. Men bara att justera efter det, inga problem.

    Har 2st 9g servon och elevon setup på tailen. en 1450kv (Turnigy 2822/14) samt en 6x4,5 propeller.
    Provtryckte med storageladdade 1000mAh 3s, 1000mAh 4s och 1800mAh 4S (rekommenderat är 1800 3s, 2200kv, 6x4APC).
    Resultatet är att den går vertikalt med alla alternativen samt drar max ~12A statiskt. Kan nog bli kul att flyga både lugnt och fort med denna.

    Lite kul när jag provtrycker den, nosen i öppen handflata och ger ~70% gas på 1000mAh 3s och den torque rollar långsamt, men skeven kan jag få den att spinna åt valfritt håll eller stå still eller vaja lite fram och tillbaks med höjdroder. Känns som linjerna lev rätt raka i det bygget. Den kan alltså hovra i handflatan tills batteriet tar slut utan att den har tendens att vika av eller vobbla.

    Har inte gjort något direkt kosmetiskt, flyga, lära känna och sedan bygga fler
    Senast redigerat av Fluf den 2016-02-07 klockan 22:48.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En av mina favorit-depronkärror är "Tomhe's" Mig29.
    Enkel både att bygga och flyga/landa.
    Med en 50 grams 2200kv , 6x4 och 2200mah 3S, 30A esc flyger den suveränt.
    Bara släppa rakt upp.

    http://rc.tomhe.net/mig-29

    http://youtu.be/kfGcyLgelt4

    Måste nog bygga en ny snart, den gamle är pensionerad.. [emoji6]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Kul! Jag har byggt en vinge i HK's depron också, snabb liten sak blev det:
    http://forum.flitetest.com/showthrea...foam-fast-wing

    Just nu håller jag på och gör en elseglare i depron, 1,8m i spännvidd är tanken. Försöker att få till en hyfsad vingprofil, målvikt på ca 500g. Tvåkanalig och hyfsat enkel.

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    2kanal på 500g, spännande, hur går designtankarna på den?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    3-kanalig menar jag såklart

    Lådkropp helt i depron, ca 1m lång och en överbliven 1806 quadmotor jag har liggande. Stabbe och fena i depron, antagligen inga förstärkningar.

    Polyhedral vinge, rak mittsektion på ca 1100mm med en 6mm kolfibervingbalk. Vingen ska byggas liknande som din första vinge här, med någon slags spryglar eller nåt. Vingspetsarna ca 350mm långa vardera, vinklade uppåt. Bakändan på vingen ska tunnas av för att få till en så bra profil som möjligt.

    Vingen blir antagligen ganska flexig, räknar nästan med det för att få lite extra dihedral. Ingen aerobatik med denna, då knäcks antagligen vingen

    Kanske blir att jag lägger upp en byggtråd, försöker att ta bilder allt eftersom. Vingen jag länkade till var det första jag designat själv, nu har jag fått blodad tand!

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du har ingen fru och barn? [emoji6]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du har ingen fru och barn? [emoji6]
    Jag? Nej

    38, lycklig, välbetalt jobb, (välstädad) 3a för mig själv och 75kvm hobbyrum för mig själv, långdistans förhållande med en tjej som är nyfiken på flygning.

    Och varannan tisdag (som idag) är det byggafton med polare. Ner i min lokal, några öl, skitsnack, heavy metal och bygga lite.

    Living the Swedish dream!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tidning med den lilla bygg-artikeln om Depron (4 sidor) heter Quiet & Electric Flight International
    www.qefimagazine.com
    http://thehobbyhub.com/air/magazines...t#.VroDfEV87v4
    Ny tidning för mig, slumpköp under en resa. Finns tydligen även som online-utgåva.
    Mitt nummer är Oktober 2015. Det skulle komma en artikel i efterföljande nummer om "covering Depron".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	57007  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •