Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Börjar experimentera med depron

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Här är andra flygningen med MIG-29an, fick stärka elevon med lite kolfiberstav då jag knäckte roderytan i luften vid maiden.

    Går nästan att hovra trots avsaknad av sidroder ^^

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #22
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Tjusigt Fluf! ser ut att flyga som en dröm!

    byggde mej en mig-29 i depron enligt rc-powers ritning
    ett litet klipp på min Mig: https://www.youtube.com/watch?v=QNLGIFZD6k0

    //Nicke

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Tjusigt Fluf! ser ut att flyga som en dröm!

    byggde mej en mig-29 i depron enligt rc-powers ritning
    ett litet klipp på min Mig: https://www.youtube.com/watch?v=QNLGIFZD6k0

    //Nicke
    Läcker! Med 3mm och liten motor kan den inte väga nått? Är det RC-Powers V1? Senare versioner hade ju hel kropp.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #24
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Det stämmer att det är V1
    nä den är lätt, ca 120g med 14g motor och 2s 390mah acce :-)

    //Nicke

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kraschade lite lätt, knäckte depron på 4-5 ställen, men lite lim och packtape löste det ganska snabbt.

    Började idag på nästa Depron projekt, se om man kan täcka dem med film för att få dem stabilare och tåligare till minimal viktökning.






    Lite amitiöst, men det är bara en bit film på än så länge, mer kommer senare dagar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #26
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    F117 går långsamt frammåt, har haft lite mellan.

    Nu är det tail och elektronik kvar. Det är fantastiskt hur mycket styvare och tåligare depron blir med film på.

    Har även noterat att även om utan lätt slår sig när man värmer så är det lätt att korrigera åt valfritt håll genom att hålla materialet flat (eller valfri form) värma lite med strykjärn och hålla det i position.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #27
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett plan jag verkligen kan rekommendera är Sixtens Viggen. med 3S 1000 får man mkt flygtid samt ett väldigt välflygande plan. Nu kör Puggen o jag inte med propp utan 50mm EDF. Vi busar runt i lufthavet i snäva svängar och planet i sig har inga hyss för sig.
    /M

  8. #28
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Ett plan jag verkligen kan rekommendera är Sixtens Viggen. med 3S 1000 får man mkt flygtid samt ett väldigt välflygande plan. Nu kör Puggen o jag inte med propp utan 50mm EDF. Vi busar runt i lufthavet i snäva svängar och planet i sig har inga hyss för sig.
    /M
    Trevlig liten sak. Är generellt lite emot + profil plan av estetiska skäl. Men har ett gäng 50mm EDF'er som man skulle kunna leka lite med. Tack för tipset
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Sådär, F117 redo för maiden





    Avvägd och anpassad för lätt 3S 1300mAh eller 4S 1000-1800mAh
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    F117 flög lite lustigt, inte undra på det med den profilen, ska leka lite med tyngdpunken på den, men den kom in sakta och snällt i alla fall. Saknade lite Vtail mix men ville spara vikt i rumpan och hade inte något snyggt sätt att få in två servon tyckte jag, hade hjälpt i låga hastigheter då det blir vektorthrust på den rumpan.

    I dag lekte jag lite till Depron, byggde en vinge med exakt samma dimensioner etc som jag tidigare haft i kapa-skivor, så denna blev lättare och liiiite mjukare, integrerade buntband (6-8mm breda, sådana som håller stora paket på plats). Lade 4 stripar band totalt, varje sida under och över mellan KFm profilerna.

    Vingen är baserad på Divinity II och kör med en KFm4 profil.

    Denna gången körde jag med klassisk packtape i olika glada färger och vävtape på vingens framkant.


    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    F117 flög lite lustigt, inte undra på det med den profilen, ska leka lite med tyngdpunken på den, men den kom in sakta och snällt i alla fall. Saknade lite Vtail mix men ville spara vikt i rumpan och hade inte något snyggt sätt att få in två servon tyckte jag, hade hjälpt i låga hastigheter då det blir vektorthrust på den rumpan.

    I dag lekte jag lite till Depron, byggde en vinge med exakt samma dimensioner etc som jag tidigare haft i kapa-skivor, så denna blev lättare och liiiite mjukare, integrerade buntband (6-8mm breda, sådana som håller stora paket på plats). Lade 4 stripar band totalt, varje sida under och över mellan KFm profilerna.

    Vingen är baserad på Divinity II och kör med en KFm4 profil.

    Denna gången körde jag med klassisk packtape i olika glada färger och vävtape på vingens framkant.


    Hej! !
    Tråkigt m f117a men du får nog till det!

    Du kanske kan använda mycket små rtf-heli-servon till tailservon? De är starka och pålitliga och väger ingenting och är knappt synliga för ögat

    Kanske har två st el fler liggande här. .

    Jag är MYCKET intresserad av din vinge du postade, snyggt jobb btw! Du kör alltså kf3 (kfm3) = tre steg i vingen? Skall vara väldigt effektiv vingprofil men jag har ingen erfarenhet ALLS av denna profil och jag är sugen på att bygga el modda nåt till just kfm3-airfoil.

    Om du nu lekt runt med dessa profiler så kanske du kan svara (postat frågan förut men ingen svarat) är en kfm3 el kfm2 en bra airfoil för hemmabyggt segelplan i depron?

    En teoretiskt fråga? Om man har en normal-typ-vinge på sin segelkärra och skulle ändra till kfm3 förutom de yttersta säg 10cm av vingspetsarna, bör.man då inte få ett väldigt naturlig stabilt skepp?
    Eller om man skulle ha kfm3 på just de sista 10-15cm av vingspetsarna istället? Skulle inte det skapa en polyhedral-lik-självstabiliserande effekt? Jobbigt vid stall dock....

    Tankar?
    Mvh Gustaf



    PS bor du nära Uppsala? DS

  12. #32
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tackar

    KFm profilerna uppför sig inte riktigt som man tror, men de är spännande och faktiskt rätt effektiva.

    Jag använder en KFm4 profil (symmetrisk vinge med totalt tre lager och de två stegen ligger på 50%) då jag finner den något lättare och trevligare att flyga aerobatiskt med än med den KFm3 profil (trelager med steg på 75% och 50% av kordan).

    Du vill mittvingen skall stalla innan spetsen, detta kan du åstakomma med en washout eller annan profil som har andra stallegenskaper.

    Här en en beskrivning av vad varje profil har för egenskaper (öppna i ny flik och zooma för full storlek)


    Här är en rätt intressant video med för test av stabilitet i samband med FPV för KVM2 vs KFm4.



    Här är även en video på när jag flyger min gamla vinge som hade samma dimensioner men var lite tyngre.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Oj Tack! !! Precis sån här info jag lever för! !!
    Moddat m mina vingspetsar på en fms let13 modell sedan en krash (första flight)
    Och inte bara spetsarna utan egentligen de sista 10cm på varje vinge är helt custom.
    I början ville jag bara reparera och det blev postcard och lim och tejp vilket gjorde jobbet med ökad lyftkraft (ökad spv) och rätt gott resultat givet erfarenheten och skillset jag hade då.

    I går färdigställde jag mitt sista experiment med dessa spetsar mitt problem var att de som var inte var "vassa" nog i framkant och i mitt tycke alldeles för mycket ojämnheter ovanpå och under vingen.

    Tog tunn plast och limmade under vingen =5g och skapade en bebislen yta. Använde den plastens framkant att fästa varsin rotor från en 350 -FP-HELI för perfekt skärpa i vingspetsar och exakt symmetri, sitter ihop med 1mmplywood som sticker ut som en washer på varje sida för att förhindra tipstall som en HK Tundra;s vingspets (fungerade!).

    Jag provflög igår under dåliga omständigheter. ..4-7m/s och rejäla byar, (en 50cm dikesvall blev till en hanggenerator!!! )
    Jag upplevde handsoff inga tendenser till att behöva trimma skev vilket säger mig att ni att mått och vinklar är inom parametrarna för otrimmade skev (1mål avklarat) .

    Spetsigare spetsar gav också en jäklar ökad svängförmåga (?!) , rör sig som ett f3f -flyg och det hade märk- och synbart mer lyft och det är dessutom bantat inför plywooden.
    Det var halare i luften också och jag är verkligen nöjd och längtar tills en bra termikdag , skeppet har så mycket ökad spv att det bör soara lika bra som min Heron närapå ! Märkte dock att ökad spv ger långsammare klättring! Behöver större esc än 20A så jag kan trycka i nån låg C 3s1300 el nåt lättare. Kanske räcker om jag hittar 2s med 25C...tankar här?
    Mvh Gustaf

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Fluf, har du kollat in Flite Tests ritningar? http://flitetest.com/articles?grid=t...FTScratchBuild De är gjorda för 5mm papperstäckt foamboard (DTFB) men funkar bra att köra med annat. Jag har kört med Bauhaus 5mm och 2.2mm XPS underlag, lågvärmepistol och tejp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160313_084812.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	57689

  15. #35
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    @Killenheladagen Jo, har sett en del av dina experiment, riktigt spännande Låter som du plockar en hel del matnyttig info där och tacksam att du delar med dig.

    @
    m00ndancer Jo, är trogen följare av FT och tagit inspiration av deras byggen men inte byggt någon av deras modeller rakt av ännu. Men då tjejen köpte en Mini Sparrow och en Mini Arrow FPV så behöver jag nog bygga en Mini Arrow FPV med för at flyga med henne ^^

    Kör med HobbyKing 6mm Depron.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    @Killenheladagen Jo, har sett en del av dina experiment, riktigt spännande Låter som du plockar en hel del matnyttig info där och tacksam att du delar med dig.

    @
    m00ndancer Jo, är trogen följare av FT och tagit inspiration av deras byggen men inte byggt någon av deras modeller rakt av ännu. Men då tjejen köpte en Mini Sparrow och en Mini Arrow FPV så behöver jag nog bygga en Mini Arrow FPV med för at flyga med henne ^^

    Kör med HobbyKing 6mm Depron.
    Hej och tack! Har fått 3 flygningar med nya vingspetsarna och det är fantastiskt hur mycket som ändras vid en sådan här modifikation! Målet har varit att få mindre vinglast (bättre i termik) och snyggare att se på samt att erhålla samma/bättre segelegenskaper än när planet var nytt (svårt att säga då jag också var ny då och jag uppfyllde dessa mål samt fick några oväntade egenskaper; fart (ökad vikt) men framförallt kan jag numera svänga på en femöring, tror förhållandet mellan vingar och stjärtfjädrar har ändrats så det blivit möjligt - känns nästan som jag fått en bra V-tail i luften.
    Mycket nöjd med denna modd och kan tipsa om att använda material från "teknikmagasinet"-helis i detta fall rotorerna som framkant i vingspetsen - uppstärkt med plywood - De väger ingenting och är slitstarka som tusan.

    Vågade till sist löda om en connector och mot inrådan härifrån köra ett 2s2000 25C i kärran (20A ESC) och det var fantastiskt bra, fick lite extra tryck och plockade jag av kameran så ökade vikten bara 10g med den accen.

    "Washers" som jag gjorde alltså en liten plydel längst ut på vingspetsarna för att försöka bota tipstalltendenserna lyckades! Försöker tipstall men det "går" inte utan den oscillerar snällt som en bixler.

    Jag ska måla dem så det ser snyggt ut innan jag postar bilderna på detta!

    Roligt experiment och gav mig en bättre kärra och bättre insikt i aerodynamik och designverkan.!
    Tack för all er hjälp!
    Det är så skönt att bara segelflyga med ögonen och två spakar när man bråkar med en quad och fpv, ingen jäkla FC och inget bråk!

    Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •