Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Cc3d

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Cc3d

    Hej!

    Helt ny i quad m FC har en 250 m cc3dkort och jag vill veta hur jag kan ändra olika flight modes och gains och allt gott i open pilot tror jag det heter?
    Hur går jag till väga?
    Cc3d kortet har en miniusb - jag ska väl koppla den m valfri usbsladd t datorn, sen då,? Var och vilken programvara använder jag och vad heter den?
    Plz hjälp?
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Kolla på tuben... Är lättas att få hjälp där med många bra klipp på hur man går tillväga! Så gjorde jag och har gått klanderfritt.. Med vänlig hälsning
    Peter J

  3. #3

    Standard

    Som föregående talare. Kolla på tuben.

    Jag har bland annat kikat på detta klipp "https://www.youtube.com/watch?v=VbZNeDCnUyI".

    Du hittar oxå massa information på följande länk med bland annat den mjukvara du skall ha i din PC "https://librepilot.atlassian.net/wik.../LPDOC/Welcome"
    -----------
    Olsson

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok tack allesammans !! Sökte men blev överväldigad samt andra komponenter än jag hade!

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Du har allt som behövs på librepilot, bara att läsa manualen, känns jobbigt i början men är ganska lättförståeligt när man läst på några gånger.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    GCS är progamvaran där du konfigurerar kortet med olika flightmodes och pidar och allt annat.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    GCS är progamvaran där du konfigurerar kortet med olika flightmodes och pidar och allt annat.
    Tack Ted! ! Alltid svaret jah söker kommer från dig!! Mvh.Gustaf

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Hej!
    Laddar ned program t pc nu kan jag använda vanlig miniusb -jack som det ser ut?
    Mvh Gustaf

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    När jag startar OpenPilot (har sett linkade videos, de var för övrigt m en taranis detta är blott en DX6I dsm2 men problemet är att OP vill att jag ska "erase all settings" helst och om jag gör det så är jag tvungen att lyckas i OP om ni förstår? Nojjigt som tusan, det finns ingen säkerhetskopia man kan göra över gamla settings innan man startar wizarden?

    F ö är den någotsånär användarvänlig ? Det ser ut, så kan man med wizardens hjälp ställa in en quad någorlunda bra?
    Om man ej vet vad pdif år t e x?
    ringen

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    LIBREPILOT? ja laddade ned OpenPilot - är det patato-potato ?

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Programvaran till OpenPilot finns ju kvar att ladda ner men wikin och forumet är nerstängt så det är lite svårare att läsa sig fram till hur det funkar.
    LibrePilot ser ganska lika ut och där finns all info så kanske är bättre att köra på det.
    Jag antar att LP:s GCS är uppbyggd på samma sätt som OP:s GCS, isåfall kör du igenom wizarden och väljer sedan den uppsättningen som är mest lik din, då kommer den flyga ganska bra med de PID:sen som wizarden ger.
    Försök kolla lite Youtube videos och läs på lite i wikin så klarar du nog av att både konfigurera quaden och radion, båda görs med wizards.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Sök på "openpilot cc3d setup" till exempel på Youtube så ser du hur wizarden ser ut och vilka steg det är, efter den körs en transmitter wizard för radion också.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack grabbar! Har programvaran OP och sett i tubvideor hur allt går till och jag har allt som krävs komponentmössigt jag är bara rädd där man ska uppgradera mjukvaran och "erase settings" vilket innebär att jag då måste lyckas m processen för att ha quaden flygande, den setup är OK men jag vill ändra lite saker skapa ett extremstabilt läge för video och fpv ex.
    En killen jag känner bjöd hem mig imorgon i uppsala för att hjälpa mig, han har överjävligt mycket tech, 10 TX:ar bl a! Han kör en octagon och kan detta så det känns tryggt ! Kanske har han en 5.8 VTX till min Heron också för visst är det så att nu när jag var Vrx m visir så kan jag köpa kameror och vtx:er och bara byta kanaler? Mvh.Gustaf

  14. #14

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej är det någon med 250quad liknande min med bra setup i OP? Jag vill gärna ha siffrorna för stabiliserande läge samt "rate" om någon vill vara så vänlig? Har haft lite problem närmar mig en lösning men skulle hjälpa otroligt att få lite färdiga siffror! Har kollat genom pain360: s videor men jag förstår fortfarande inte till fullo.

    En sak frågan "zero gyros while arming" när man kryssar i den så struntar quaden att den står i en backe och går efter kalibrering från cc3dn eller tvärtom?

    Plz hjälp

  16. #16

    Standard

    Om rutan är bockad så kalibreras gyrot när du armar den vilket innebär att quaden måste så rakt när du armar.

    Kör du med FC:n i mitten på quaden?
    Är det någon annan som kör med CC3D off-centrum i längsled? Jag tänkte placera min längre fram än mtten och se hur det fungerar, men om någon redan testat så skulle jag vara intresserad av att veta hur det funkar

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Om rutan är bockad så kalibreras gyrot när du armar den vilket innebär att quaden måste så rakt när du armar.

    Kör du med FC:n i mitten på quaden?
    Är det någon annan som kör med CC3D off-centrum i längsled? Jag tänkte placera min längre fram än mtten och se hur det fungerar, men om någon redan testat så skulle jag vara intresserad av att veta hur det funkar
    Tack! ! Höll på att bli galen; då tänkte jag rätt där i alla fall: nej jag har fc i mittten tyvärr så kan inte ge nåt råd där men egentligen bör det väl ej spela någon rolll så länge du kommer åt att löda och koppla allt rätt? Och om kortet är monterat med usb åt vänster eller höger t e x spelar roll i OP iaf, positionen vet jag ej dock.
    Tack för hjälpen du har inte några bra råd för pidsettings? En självstabiliserade a la toyquad och en rateracer inställning?

    Spenderat timmar framför OP, hatar och älskar det.
    Mvh Gustaf

  18. #18

    Standard

    Det där är inte korrekt, du kan ha den i vilken vinkel som helst och det är rekommenderat att den är på. Proceduren tar en liten stund så vänta 10 sekunder innan du startar motorerna. På cleanflight/baseflight kalibreras den när datorn strömsätts o därför ska man inte inte strömsätta den i handen o sen slött lägga den på marken, rolig fakta ang detta är känsligheten kan styras med variablen moron_threshold^^

    Många som flyger rate placerar sina datorer lite hursomhelst då det inte spelar någon större roll - med accelerometrar påslagna är det dock lite annorlunda och en central placering rekommenderas, med datorn längst fram tex mäter acc att koptern rör sig i sidled när man yawar, det kan vara obra - hur obra vet jag ej.

    På OP styrs stabiliseringen av outerloop - ju högre värde desto snabbare söker den horisont läge när spakarna är centrerade. I rate läge används inner loop - det är svårt att ställa in om du flyger stabiliserat eftersom outer loopen påverkar allt du gör. Hastigheten i rate bestäms av rate / sec värdena för roll/pitch o yaw - 360 är ett helt varv per sekund, tänk på att rate max värdena måste vara högre än rate.

    Tyvärr kan du inte ta någon annans värden för alla kopters är unika - även om de har samma hårdvara och det handlar även en del om vad man gillar personligen. På mini kopters brukar nästan Yaw P o Roll P vara för högt inställda som standard, du kommer inte att slippa lära dig att ställa in dom tyvärr, kolla youtube o gå metodiskt fram, det tar mycket tid i början o sen går det rätt fort.


    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tack! ! Höll på att bli galen; då tänkte jag rätt där i alla fall: nej jag har fc i mittten tyvärr så kan inte ge nåt råd där men egentligen bör det väl ej spela någon rolll så länge du kommer åt att löda och koppla allt rätt? Och om kortet är monterat med usb åt vänster eller höger t e x spelar roll i OP iaf, positionen vet jag ej dock.
    Tack för hjälpen du har inte några bra råd för pidsettings? En självstabiliserade a la toyquad och en rateracer inställning?

    Spenderat timmar framför OP, hatar och älskar det.
    Mvh Gustaf

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Det där är inte korrekt, du kan ha den i vilken vinkel som helst och det är rekommenderat att den är på. Proceduren tar en liten stund så vänta 10 sekunder innan du startar motorerna. På cleanflight/baseflight kalibreras den när datorn strömsätts o därför ska man inte inte strömsätta den i handen o sen slött lägga den på marken, rolig fakta ang detta är känsligheten kan styras med variablen moron_threshold^^

    Många som flyger rate placerar sina datorer lite hursomhelst då det inte spelar någon större roll - med accelerometrar påslagna är det dock lite annorlunda och en central placering rekommenderas, med datorn längst fram tex mäter acc att koptern rör sig i sidled när man yawar, det kan vara obra - hur obra vet jag ej.

    På OP styrs stabiliseringen av outerloop - ju högre värde desto snabbare söker den horisont läge när spakarna är centrerade. I rate läge används inner loop - det är svårt att ställa in om du flyger stabiliserat eftersom outer loopen påverkar allt du gör. Hastigheten i rate bestäms av rate / sec värdena för roll/pitch o yaw - 360 är ett helt varv per sekund, tänk på att rate max värdena måste vara högre än rate.

    Tyvärr kan du inte ta någon annans värden för alla kopters är unika - även om de har samma hårdvara och det handlar även en del om vad man gillar personligen. På mini kopters brukar nästan Yaw P o Roll P vara för högt inställda som standard, du kommer inte att slippa lära dig att ställa in dom tyvärr, kolla youtube o gå metodiskt fram, det tar mycket tid i början o sen går det rätt fort.
    Tack för svar, jag tror jag har fått ökad förståelse under dagen, satt två lägen som sagt, återstår bara provflygning utomhus LOS utan min hand runt den och provhovring/uppspooling har gått bra. Och i självstabiliserande läge gör den vad den ska, i rateläge också...hoppas jag..känns som det i handen utgick från siffror från en nästan exakt likadan maskin och ändrade lite värden utifrån hans och min nuvarande setup.
    Hur är cruisecontrol -läget? Fungerar det väl? Är det som jag förstår att när man gör en manöver så ger FC lite extra boost för att ej tappa höjd?
    Mvh Gustaf



    PS. Weakleveling, är det ett bra rate-trainerläge? Ds

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nej! Efter 5h nu av pillande och provflygning så får jag helt enkelt inte till det.
    Jag vill ha ett självstabiliserande läge (r)attitude och ett"rate" -läge och det har jag fått till hyfsat dock är jag inte duktig nog att flyga rate så jag vill ha attitude fungerande. Problemet jag har är att oavsett hur högt (2.5) eller hur lågt (.5) värde jag anger så är det samma oscillationer i roll-planet, kan jag göra om rate-läget så det blir självstabiliserande nog? Snälla hjälp!
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-02-13 klockan 18:27.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •