Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Modifera en Hobbyking (CMPRO) AT-6 ARF

  1. #21


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Prototyp av avgassystem. Risk att det blir för litet slutrör som stryper motorn för mycket.
    Får väl veta säkert efter provkörning. Men det är kul att det inte blir någon svensson ARF.. :-)


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	99.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	144,7 KB 
Id:	57428
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	187,2 KB 
Id:	57429
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjusigt!
    Men...
    På sista bilden ser det ut som om du lött ihop rören med vanligt lödtenn.
    Det håller INTE för värmen, det måste hårdlödas/silverlödas.
    Retroholic!

  3. #23


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Lodet innehåller 2% silver. Tror du det funkar?
    Har inte så mycket erfarenhet av sån här lödning.
    Kör som en örn... örn örn örn

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nä, knappast.
    Silverlod (plus flussmedel) behöver ca 650 grader för att smälta, det håller för avgasvärmen.
    Vad har ditt lod för smältpunkt?
    Retroholic!

  5. #25

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Du måste lägga upp en video när du fått igång motorn. Mycket intressant konstruktion.

  6. #26


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ibland blir man ju lite övertaggad! Jag tänkte bara dona till den här arf:en lite så där lagom, men det är svårt att hålla sig.. Motoratrappen fick sig en liten duvning den med i farten.
    Får se om min polare har fått hem folie att göra dekaler av i veckan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	206,6 KB 
Id:	57628
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	32.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	57629
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	57626   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	114,7 KB 
Id:	57627  
    Kör som en örn... örn örn örn

  7. #27

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt. Blir lite sugen på en SK-16 själv. Hur gick det med avgasröret. Har du provkört motorn med den på?

  8. #28


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Nej har inte kommit till provstart än. Ska ta en film å lägga ut när det är gjort. Om det funkar så vore det ju fränt.
    Kör som en örn... örn örn örn

  9. #29


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Nu är motorn startad. Tillfällig bränsletank, men bör få hem den rätta i början på veckan.
    Ja, lödningen måste göras om och hårdlödas, den smälter upp närmast cylindern.
    Ljudet är helt ok, men förgasaren måste justeras in bättre.





    Jobbar vidare med projektet..
    Kör som en örn... örn örn örn

  10. #30


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Håller på att väga in den nu och det verkar som om jag måste i med 750gr i nosen. Baktung jäkel det här!
    Trodde jag inte skulle behöva så mycket med tanke på den motorn, men det är väl bara att blya på..
    Lurar på om jag ska form-gjuta bly.
    Kör som en örn... örn örn örn

  11. #31

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Det blir mycket snyggt. Hoppas du kommer upp till MFK Hudiksvall och MFK Skvadern meeting i Hudiksvall i sommar.
    Skulle vara kul att se henne flyga på nära håll. :-)

  12. #32


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Jag flyger i Mfk Hudik och är sekreterare där, så vi lär säkert ses på nån träff.
    Hoppas den flyger också nu bara!
    Kör som en örn... örn örn örn

  13. #33

    Standard

    Skall du blya kan du lika bra göra en större volym dämpare närmast motorn, då får du inte de vanliga problemen med konstig motorgång och kan säkert använda ditt avgassystem som tänkt.

  14. #34

    Standard

    Flytta fram alla servon och allt som väger mot nosen? Jag gjorde samma på en GP yak 54 50cc. Den behövde ha 250 gram bly hängande i spinnerspetsen tillsammans med 250 gram bly på torpedväggen. Flyttade fram servon och LiPo's mm och det löste det mesta. Ett 50 grams servo långt ut i stjärten blir lite hävstångseffekt så du måste ha bra mycket mer än 50 gram i nosen för att motverka servots vikt. Bäst är noll gram bly. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Accarna och tändmodulen sitter på torpeden. Finns inga servon i stjärten utan allt sitter fram.
    Ang ljuddämparen så är den väldigt grov närmast motorn
    Kör som en örn... örn örn örn

  16. #36


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Har justerat förgasaren och kört motorn lite mer nu. Problemet är att jag bara får upp den i ca 4450 rpm. Antagligen är det avgasrörets fel. Hur löser jag detta? Vill gärna ha pipan på sidan och har svårt att få plats med en större "dämpare".
    Kör som en örn... örn örn örn

  17. #37

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hallo Dykarn. Har du fått någon hjälp med avgas problemet. Flyger själv bara fyrtaktare så en tvåtaktare levererar dubbelt med avgaser. Det är nog så att röret är för klent så det blir för mycket mottryck i ljuddämparen.
    Ert sätt kanske är att göra ett utblås under också.. Fast det blir ju inte lika snyggt.. Hoppas någon vis på tvåtaktare kan hjälpa dig..

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

  18. #38

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hmm. Var lite otydlig. Vad jag menar är att jag inte har så mycket erfarenhet av tvåtaktare för att hjälpa dig.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Ser bra ut det där! Ska bli kul att se i sommar.

  20. #40


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Får jag bara till rpm och lite dekaler så blir det flygning, och de där 750gramena i nosen som måste till....
    Kör som en örn... örn örn örn

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •