Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp m PIDsettings UPPSALA

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Hjälp m PIDsettings UPPSALA

    Hej!

    Jag har flashat om min quad 250 m openpilot och får inte till allting, har lyckats ställa ett stsbiliserat läge men har bara hovrat och hållt i den och lutat och rört spakar för att fysiskt känna attt den gör "rätt", det andra flygläget "rate" däremot är svårare att testa och vill ej testa byta flightmode i luften utan mer kött på benen i rateläget.
    Tror dock självstabiliserade läge fungerar nu, har en "hitta mig" buzzer jsg inte får fart på heller, valt som accessory0 men inget vid switchning.
    Skulle behöva hjälp m detta av någon som kan!
    (det är en kolfiber 250-fpvquad körs m 3s )

    Hade en skräckupplevelse när det skulle testhovras med "default" settings, jag började spoola upp motorerna efter jag armat och den varvade upp galet mycket och slog en våldsam volt (vid 10%trottel max!) Den skulle kunna mördat allt i närheten med den kraften...det problemet är avhjälpt dock. Och inget gick sönder - imte ens en propp!
    Snälla hjälp mig så jag kan ba0örja fpv:a med den!!

  2. #2

    Standard

    Innan du ens tänker tanken på att flyga FPV ska du vara mycket väl bekant med maskinen och kunna flyga den utan några svårigheter i alla riktningar utan FPV....
    Tänk dig att du spakar på något levande när du flyger FPV för att du inte har kontroll över maskinen, då kan vi prata om skräckupplevelse!

    /Jonas

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Innan du ens tänker tanken på att flyga FPV ska du vara mycket väl bekant med maskinen och kunna flyga den utan några svårigheter i alla riktningar utan FPV....
    Tänk dig att du spakar på något levande när du flyger FPV för att du inte har kontroll över maskinen, då kan vi prata om skräckupplevelse!

    /Jonas
    Jag kan flyga quad LOS utan problem i ett stabiliserande läge, ej rate dock ännu .
    Jag har flugit runt denna maskin LOS utan problem men efter flash så försvann kortetw inställningar så nu behöver jag hjälp att ställa in ett halvsnällt läge och ett rate-läge för övning.
    Skulle uppskatta tips om pidsettings för det. Därav trådstarten.
    Lektioner i bondförnuft undanbedes vänligt men bestämt...utgå aldrig från att nån kan allt/inget utan fråga då i stället så slipper man stöta sig med nån.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK nu har jag ställt ett självstabiliserade "attitude" läge samt ett vad jag tror snällt rate-läge till att börja med, tester inomhus visar att den gör det den ska i de olika lägena dock ska det bli spännande att se hur allt beter sig utomhus i lite vind!
    Efterfrågar fortfarande några schyssta PID-settings för en 250-quad? Mvh Gustaf

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ha!
    Med hjälp av LibrePilot fixade jag allt!!

    Gyrot var lite felställt, enkelt.
    Pid från template från qac350 fungerade perfekt.
    Ställde upp expo också då det var 0!! Satte expo på dualrate på tx också på switch för olika flygmanövrar.

    Sen lärde jag mig att om man skall nollställa gyrona gör man det i förhållanden till styrkortet, om man sedan har DIY landställ som ej är riktigt raka så kan man då använda den artificiella horisonten i LibrePilot för att rätta till det annars kan otrevliga saker hända när man skall starta upp! Överkompensering till månen..

  6. #6

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack men det är lugnt! Hade min första lyckade fpvupplevelse med min quad! Fick t o m beröm för hur fint inställd den var! Känns jättebra! Vad kul, vi var på en frusen sjö! Slog på cruisecontrol istället för manual i stabilitetsläget och det var mycket bekvämt! .älskar librepilot!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •