Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Simulatortips för att lära sig hovring!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Simulatortips för att lära sig hovring!

    Hej!

    Idag kom jag på en i mitt tycke kalasbra idé för att träna hovring. Det är såpass svårt att få till det att själva tränandet drunknar i att ramla ner när planet vrider sig och lutar samtidigt, samt att starta om och komma rätt in i hovringspositionen.

    Att "långsamma ner" simulationen vore nog bra, men det går inte på min sim.

    Men jag har hittat tipset att flyga långsamt uppåt för att göra det lättare, men då försvinner ju planet rätt så snabbt. Istället kom jag på iden att ställa in negativ termik!

    Jag har nämligen tränat lite termikflyg i simulatorn för att bli bättre på att kurva snålt och upptäckte att det var galet svårt att hovra när jag bytte flygplan - jo varför det - jag hade ju glömt "stänga av" termiken!

    Så prova! -5 m/s (dvs 5 m/s sjunk) var maximalt, då blir det svårt att lyfta men hovrandet blir lätt så man hinner med att lära sig något mellan "krascherna". Så när det sitter tänkte jag helt enkelt minska sjunket gradvis.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fullskärmsinfångning 2016-02-10 173321.bmp.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	100,4 KB 
Id:	57018
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Multi Flight, är det Multiplex egna simulator?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Multi Flight, är det Multiplex egna simulator?
    Ja. Jag tror den heter Reflex men att det är en "Multiplexversion". Jag har "fullversionen"; fast skillnaden är endast några fler flygfält (inkl. hang) samt just vädret .

    Tricket borde fungera i andra simulatorer.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Ja. Jag tror den heter Reflex men att det är en "Multiplexversion". Jag har "fullversionen"; fast skillnaden är endast några fler flygfält (inkl. hang) samt just vädret .

    Tricket borde fungera i andra simulatorer.
    Går fullversion att ladda hem via torrent och kan jag använda en esky 4ch tx som simulatorkontroll?

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Går fullversion att ladda hem via torrent och kan jag använda en esky 4ch tx som simulatorkontroll?
    Du kan ladda hem den gratis och testa den med din dator och din kontroll, jag kör en USB Esky E1204C. Den uppdaterar sig automatiskt med diverse nya modeller som kommit under 2015 så din Heron borde finnas med...

    http://www.multiplex-rc.de/service/d...multiplex.html

    Fullversionen köpte jag på hemsidan men det var bara en kod för några hundringar. Skillnaden är att man får tillgång till vind samt att man får några flygfält till (där det enda man egentligen har nytta av är att ett är ett hang de andra är bara finare bakgrunder).

    Man man inte byta pilotvy, position, editera plan, dra ner hastighet etc etc.... så allt sånt saknas. Jag vet annars inte så mycket om simulatorer, har aldrig provat de "fina" man ser folk flyga på instruktionsfilmer på YT men jag antar att det finns massor av finesser som den saknar! Men flygkänslan är helt OK och som sagt - gratis.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Standard

    Det finns ibland en inställning där modellen inte kraschar vid markkontakt för att det ska gå snabbare att komma upp i luften igen. Kanske har du en sådan inställning.

    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det finns ibland en inställning där modellen inte kraschar vid markkontakt för att det ska gå snabbare att komma upp i luften igen. Kanske har du en sådan inställning.

    /Mats
    Simulatorn är väldigt basic, det är en gratisversion. Jag har bara betalt några hundringar att uppgradera för vind+hang.

    Problemet jag löser är att jag knappt hinner hänga i luften mer än 1-2 sekunder ... som mest kanske 5 sek ... innan planet vridit sig ur hovringen eller tippar omkull och jag tappar det.

    "Räddningsaktioner" har jag tränat ganska mycket för att slippa krascha IRL så det är inget problem egentligen. Jag har läst massor på RC-groups och tittat på videos och givetvis tränat ute och även testat att använda gyro.

    Dock har jag inte riktigt fått hovrandet i mål trots idog träning.

    Det jag hittade med detta "trix" var att jag fick chansen att hålla hovringen i 20-30 sekunder så att jag faktiskt hinner med att lära mig själva hovringen och inte bara bitarna runtomkring.

    I princip är det ju samma sak som vertikalflygning, dvs planet beter sig lite lugnare.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Enklast att lära sig hovting är att börja med en små "innomhus El-kärror" i simulatorn, för sådana finns väl i din simulator.

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Enklast att lära sig hovting är att börja med en små "innomhus El-kärror" i simulatorn, för sådana finns väl i din simulator.

    Tycker tvärtom.
    Lärde mig hovra mha en 3-meters Extra i min RealFlight, den var mycket stabilare under hovringen..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Rubriken kanske missleder ....

    Alltså, jag har tränat 3D flyg i ett halvår både i simulator och i verkligheten. Givetvis har jag provat att hovra allt som flyger i simulatorn inkl motorsegelflyg och helikoptrar.

    Detta med att ställa in ett konstant sjunk är ett tips från mig hur man lättare kan komma vidare med hovrandet i simulatorn. Trots att jag läst hundratals inlägg på RC-Groups och RC-Network.de och sett onödigt många youtubevideos därtill har jag aldrig stött på idén.

    Min hovring är ... nja, jag kan hänga 5-15 m upp och göra en torqueroll IRL men jag vill komma dithän att jag kan hålla planet tryggt med stjärtfenan i backen och plocka det med handen.

    Det var en ren slump att jag upptäckte det själv så jag ville dela med mig!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack mannen, det uppskattas.
    Själv så sitter jag och försöker göra rollande cirkel...inte jättelätt.
    Tur att det fins sim :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12

    Standard

    Köp programmen så får vi behålla dem. =) Annars är det bara FMS kvar snart.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •