Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fulladdade eller inte?

  1. #1

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard Fulladdade eller inte?

    Hej, Jag är helt ny på det här med elflyg. Köpte en J35 Draken av MBS och Magnus packade ner de batterier jag ska ha i modellen. Det blev 1st Gens acc 2S1P 7.4v 3300 25C och 1st Gens acc 3S1P 11.1v 3300 25C. Har byggt en provbänk, fick tipset att testköra EDF först, innan montering i modellen för att checka balanseringen av impellern.
    Nu till min fråga; varför kommer jag inte upp till 3300mAh på något av batterierna?
    Laddade 11.1-voltaren med min Turnigy P403 genom balanseringskabeln och 2A och fick ut följande:
    cell1; 2272mAh och 4.160v, cell2; 2272mAh och 4.160v, cell3; 2344mAh och 4,172v, totalt 12.49v.
    När jag sen skulle ladda 7.4-voltaren ville det sig inte alls, laddaren verkade inte hitta batteriet eller....
    Så jag tog fram min imax B6AC pro och startade laddningen med 3A, balanseringkabel tillsammans med + och - kablar,då gick allt igång men resultatet ser ut som följande;
    cell1; 3040mAh och 4.158v, cell2; 2987mAh och 3.983v, totalt 8.141v.
    Visst skulle jag kunna maila Magnus på MBS och få svar på måndag men nu vill jag verkligen komma igång med byggandet så därför vänder jag mig till alla experter här på forumet.

    Mvh // Anders

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej :-)

    lipoackar måste minst ha 30% kvar AAAALLTID.annars tar acken skada om man tömmer den mer.svar på en av dina frågor.
    att du bara får i 12.49v kan bero på din laddare.låter lite lågt.brukar komma upp i 12,57 kanske

    din 2cells ack verkar inte må riktigt bra.obalans av någon orsak

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Imaxen verkar inte fungera. Bästa platsen för den är nog runda arkivet (soptunnan).
    Jag har ingen turnigy P304 men visar den verkligen inladdade mAh/cell?
    När affären levererade batterierna var de troligen lagringsladdade. Man bör förvara sina batterier lagringladdade. Då har de Cellvolt kring 3.85V, och är laddade till 65%. Jag tror du beskriver ett helt normalt scenario för nya 3300mAh ackar.
    Och byt upp dig så fort du har råd till en iCharger. De är betydligt bättre laddare och kan ladda till 4,00-4,30 V/cell. (från fabrik till 4.20V/cell, inställbart i steg om 0.01V).
    Ditt 2C-batteri är nog trasigt om det är så mycket obalans i det. Balansera med en riktig laddare, och använd. Kvarstår obalansen så släng, är obalansen borta så undvik iMax.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Hej Anders.
    Jag har flera 3cells 2200mah accar och dom laddas alltid till 3 x 4,20v =12,60v före användning.
    Vid längre förvaring skall man köra "Store" läget på laddaren och då blir det 3 x 3,80v =11,40v.
    Det brukar bli 2000-2200 mah efter flygning. Accarna kan behöva användas några gånger innan dom ger full kapacitet.
    Om du har urladdningsfunktion på laddaren så kör ner dom till ca 3,3v per cell och ladda igen några gånger.
    Min laddare heter BC6.
    Mvh Kent

  5. #5

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tusen tack för alla svar. Jag ska nog vända mig till MBS och höra om nya batterier. Mina andra batterier, 7.4v/2200, 11.1v/1500, 11.1v/1300, till EPP-kärror har fungerat perfekt att ladda. Men det kan nog vara dags att se sig om efter en ny laddare, dock rekommenderade Pelle på Autopartner "imax", han sa att den var riktigt bra. Och Fredrik; Turnigy visar mAh/cell puls ampere och volt, rullande i "fönstret".
    Och "kb", jag tar och gör som du säger, på med urladdningsfunktionen och drar ner dem till 3.4v, för det är väl det lägsta volttalet man bör gå ner till?

    mvh / Anders

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som redan sagts - ladda aldrig ur mera än max 80 % av kapaciteten och helst lite mindre. Det innebär i praktiken ca: 1700 mAh för ett 2200-batteri. Sen får ju inte batteriet vara alltför varmt heller efter flygningen. Och EDF-kärror är "svåra" på ackar.
    Har både original iCharger 106B+ samt detta syskon - tydligen även den byggd av samma fabrik - https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=78381
    Och för mig verkar det vara samma laddare med undantag för kontakten för värmesensorn.
    Så bättre laddare för pengarna än denna Turnigy Reaktor tror jag knappast du kan få.
    Sen förstår jag inte varför du laddar ur acken till 3,4 v/cell ...
    Ev "cykling" kan du ju precis lika gärna göra i kärran som att göra det i laddaren.
    Roger

  7. #7

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Ett förslag var att ladda ur batterierna och sedan ladda igen för att se om det är ok batterier eller om jag ska be Magnus skicka upp nya till mig. Visst kan jag dra igång motorbänken med batterierna och köra en cykel, men finns det ngn risk att göra detta, då batterierna inte verkar vara riktigt friska.
    Anders

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - jag avsåg att faktiskt använda dom i en flygmaskin och flyga med dom men är det bara för att verifiera kapaciteten så är det en annan sak. Men kolla med försäljaren först vad han tycker är lämpligt och vilka gränsvärden du skall använda.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    vet ej vad din fläkt vill ha på full spätt men med tanke på batterivikten så går det nog åt några amp.när man flyger edf brukar det i längden löna sig att ha så många "riktiga" c som möjligt i ackarna.man plågar livet ur dom annars.blir dyrt i längden :-)

  10. #10

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Så här ser min set-up ut: Motor; MEGA 5S EDF/2350kv/max 50A, ESC; ZTW/85A/SBEC, EDF; Mini fan EVO Ø69/9-blad, Batterier; 2S 3300mAh/25C/(50C), 3S 3300mAh/25C(50C); MBS J35J Draken.
    Totalvikt (mål): 1600g
    Thrust (enligt Magnus på MBS): 1800g
    Och jag tror, även om jag får ut mindre effekt, så kommer det duga alldeles utmärkt åt mig.
    Ska dock maila Magnus ang min huvudfråga: mår batterierna bra?
    /Anders

  11. #11

    Standard

    EDF fläktar är mycket hårda mot batterierna, kör batterierna lite försiktigt ett par gånger i testbänken innan du drar på fullt.

    Du kommer att tycka om all dragkraft du kan få i starten, särskilt de första gångerna. Jag har själv nästan samma setup fast på 6 celler. Den verkar däremot effektivast på 5 celler.

    iCharger gör bra och billiga laddare. Även deras minsta är mycket bra. Jag vet inte hur man skall bära sig åt för att få en bra laddare att misslyckas med att balansera ett batteri perfekt.

    Jörgen

  12. #12
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag köpte 2st 4S 2200 25C-50C burst. Mkt nöjd. Kör med EDF. 40A fartreglage. Nu köpte jag 2 st till. De levererar fullt i 4 sekunder,därefter mattas de av. Väntar jag 5 sekunder så går det fullt i 5 sek osv. Eftersom de 2 första jag köpte fungerar normalt men inte de två andra så ser det väl logiskt ut att det är något fel på de nya jag köpt. Gäller Gens accar? Trodde på fullt allvar det var min laddare som fallerade men så kan det ju inte vara. Nu har jag 2 st 3S-1000 på beställning till ett litet plan och dessa levereras med Deans. Eftersom jag konverterar alla mina ackar till XT-60 så tycker jag det blir för klumpigt med XT-60 på denna lilla acke. Fart reglaget är på 18A och jag har på ett antal mindre flygplan JST. Frågan är hur mkt en JST klarar? I så fall föredrar jag JST.
    /M

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    jst max 10amp

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mogge,
    Sen finns ju även XT-30 om du tycker att XT-60 är alltför stora. och inte vill använda Deans. Men JST skulle jag nog personligen undvika vid det effektuttaget.
    Roger

  15. #15
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tack för svaren. Får väl behålla Deans då,för de är ju faktiskt smidigare i smått än XT-60. vill undvika ytterligare en ny kontakt(XT-30). Tänkte välan att JST ser lite klen ut . Fast till inomhusare 6-8 A är det perfekt .
    /M

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •