Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förvaring Lipo länk till video

  1. #1

    Standard Förvaring Lipo länk till video

    Råkade se en bra video på youtube som handlar om olika förvaringssätt för Lipo-batterier. Själv får jag då och då lite dåligt samvete för hur jag hanterar dom. Jag använder påsar och stabila lådor. Men vad blir konsekvensen av kraftig rökutveckling. Varken låda eller påse tar ju hand om det. Om det inträffar inomhus lär bostaden behöva saneras. Så Lipo borde nog stanna ute.
    Den här videon är verkligen inte uppmuntrande:

    https://youtu.be/CnNId0mDnBo

    /PO

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    :-(

  3. #3

    Standard

    Är det någon som vet om den ammunitionslåda som förkommer i videon även finns i Sverige?

  4. #4

    Standard

    Jag har en bunt såna ammolådor, .50 cal från Sverige nånstans. Köpte i nyskick.
    Man ska INTE ha dem fast utan andning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Varför? menar du öppet lock?

  6. #6

    Standard

    Måste borras ett ordentligt ventilationshål i dom, annars blir de bomber vid en brand (lipos brinner utan syre).


  7. #7
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ok bra med ventilation.Men om man inte laddar hemma vilket jag inte gör,utan lipon bara ligger i påse och amulåda låda kan det inte vara några problem?

  9. #9

    Standard

    Det är vanligast att en LiPo brinner/exploderar vid laddning och upp till en halvtimme efteråt. Samt förstås vid användning och upp till en halvtimme efteråt, men då är man väl på fältet så det är struntdetsamma om man har otur.

    Jag mäter cellerna före laddning, efter laddning, före användning och efter användning.

    Sköt dina LiPo's så är risken minimal. =) Finns mycket att tänka på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! !
    Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att min laddare b6AC+ som jag hämtade från teknikmagasinet för 500 skall/kan vara brandfarlig, fanns flera rcgroupstrådar om den laddaren (vilket var lite gamla trådar, hoppas den "plus"-modell jag köpte inte har samma problem

    I vilket fall har jag blivit nervös och rädd att min gravida tjej och mina 3hundar skall brinna inne, nu har jag brandsäkrat laddplatsen rätt bra men det jag precis läste att lipos brinner utan syre skrämmer upp mig igen.

    Laddaren fungerar väl och mina accar har aldrig mått bättre, jag är ej gjord av pengar , kan inte motivera ett nytt köp med "folk på intermet säger att den är farlig" - var inne på teknikmagasinet och berättade mina farhågor och de sa givetvis att detta var nåt de inte hört nåt om och jag kan ej återlämna den använda fungerande varan på hörsägen direkt och jag förstår dem.

    Är det någon som har en bra idé hur jag skall göra detta så säkert som möjligt, jag laddar aldrig när jag ej är i rummet och har i huvudet hur alla mina accars spänning brukar ser ut och använder lipobuzzer flitigt vid varje launch/landning om ej buzzern är ombord, läser alltid av cellspänning.

    Om nu laddaren är så farlig bör väl fler svenska olyckor hända och ett så stort företag som teknikmagasinet borde väl slopa en bristfällig produkt direkt men de har sålt den laddaren ett bra tag utan trubbel (vad ska de annars säga till mig iofs?).

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •