Hej,

Jag tänkte bygga ihop en lösning för att se träffbilder vid målskytte, i praktiken en kamera som står 100 till några hundra meter bort från mig. Bilden tar jag lämpligtvis emot på en liten skärm med inbyggd mottagare. 5,8GHz är det mest praktiska av den anledningen.

För att slippa använda en för stark videosändare så kom jag på iden att använda en riktad antenn även på sändaren. Går det att använda en helical eller patch antenn på en vanlig FPV sändare? Vilken fungerar bäst så här nära marken? Det smidigaste skulle vara att ha sändaren på en mini tripod och då sitter antennen bara 15-20cm över marken.

Jag har en liten 100mW Fatshark sändare jag tänkte använda till en början men det skulle vara mycket trevligare om en 10-25mW skulle kunna användas i framtiden. Dels på grund av reglerna som gäller effekten på den här frekvenserna och dels på grund av värmen som snabbt blir ett problem på något som står stilla. Jag har inte så mycket hopp om att 100mW sändaren skall erbjuda avstånden som krävs så här nära marken utan riktad antenn i vilket fall som helst.

Jörgen