Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: futaba 14sg

  1. #1

    Standard futaba 14sg

    hej jag har en futaba som man kan sätta in ett sd kort i,min fråga är vad har man det till vad är poängen
    dum fråga kanske men jag har ingen aning,någon som har lust att förklara?....mvh michael

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    • Compatible with secure digital memory cards for external storage of model setups and software updates (32MB-2GB or HC (High-Capacity) 4GB-32GB)

    Det ovan är vad Futaba säger. Kan man spara ned modellminnen på det är det ju lite praktiskt.

    På Taranis som jag kör har man bl.a. program, firmware, ljud, musik, bilder och loggar på SD-kortet (man kan logga telemetrivärden eller saker som händer i sändaren som tex spakutslag): Kopplar man den till PC kan man enkelt skyffla filer fram och tillbaka som man behagar.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    Standard

    ok tack,men det finns redan modellminne utan kort,är det för att utöka dom begränsade platserna
    då?som man sätter i kortet?........micke

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det finns 30 modellminnen inbyggt i radion eller hur?Med kortet kan du utöka modellminnet
    Tobbe

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är också praktiskt använda ett kort för säkerhetsbackup på alla modeller i sändaren.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Jag använder minneskortet i min 14SG till systemuppdateringar och telemetriloggar. 30 modeller har jag inte kommit upp i. Ännu.

  7. #7

    Standard

    Manualen på
    http://www.futabarc.com/downloads/manuals.html
    sid 19 = model data och programuppdateringar.

    Men lite fattigt på instruktioner så kika på:

    http://www.futabarc.com/software-updates.html

    14SG Software Ver. 6.0

    14SG Sound Function

    File System Utility Ver. 5.0


    till/i resp nedladdningsbar fil finns instruktioner i pdf-format om "vad de gör" och hur man applicerar uppdatering eller använder programmet (file system utility)

    Värt att notera: Man kopplar inte radion till dator utan tar ut minneskortet och använder programvara (och minneskortläsare krävs). Kortet ska vara formatterat mha radion (annars funkar nog inget)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Standard

    En som uppdaterat vartefter det kommit nytt till 14SG: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=19&t=11760
    Jag har själv använt SD-kort till att uppgradera och backuppat på en T14SG (enligt ovanstående tråd). Har själv 37 minnesplatser i användning, så japp, man behöver 30+ ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Tack för alla svar grymt,uppdatera,vågar man det,vi får se,har bara en qwad ännu det är en alien flyman,batteriet längst bak och gimbalen längst fram
    Senast redigerat av sannum den 2016-02-20 klockan 20:36. Anledning: felstavn

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sannum Visa inlägg
    Tack för alla svar grymt,uppdatera,vågar man det,vi får se,har bara en qwad ännu det är en alien flyman,batteriet längst bak och gimbalen längst fram
    Om man inte saknar något i radion, varför ska man uppdatera?

  11. #11

    Standard

    För att buggar kan skrämma en. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •