Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Hur sljer jag lmpligast mngder av RC-flyg ( Ddsbo )

Standard Hur sljer jag lmpligast mngder av RC-flyg ( Ddsbo )

Hej Kamrater

Gustav heter jag, bor i Stockholm och flyger endast quads ( TBS Discovery film-rigg + / 250 racer ).

Tyvrr har min bste vn nyligen mist sin far i cancer..
    Fadern levde sitt liv till 100% fr rc-flyg efterlmnade mngder av flygplan och tillbehr.

Jag har tagit mig att ansvara fr frsljningen av hans livsverk fr ddsboet.
    Men d jag endast personligen sysslar med el-drivna bilar samt quadcopters, s har jag inte 100% koll p dessa aktuella flygplan.
    Jag r rdd att 'bli blst' ifall jag sljer dem till frsta bsta person p blocket.

Nu till min frga - Hur gr jag bst tillvga med att slja detta?
    Finns det ngot fretag som kper begagnade/nya modeller ifrn privatpersoner?
    Hur vrderar jag lmpligast allting? Finns det ngon hr som kan tnka sig att gra det mot ersttning? Full fotodokumentation finns.
    Hur hade ni gjort? Enligt uppgift var nypriset p sakerna ca 150.000+kr och mycket r helt nytt samt nyligen inskaffat, s jag r vldigt mn om att frsljningen blir s bra som mjligt till frmn fr hans familj.

Det rr sig om ( Urskta min eventuellt lekmannamssiga beskrivning )

Alla flyg r kompletta med mottagare och servon samt motorer, bra saker.

2-3 handbyggda ponton-plan, i balsa-tr. Lngd ca 1,5m, vingspann skert 2m, stora nitro-motorer ( 50-60cc kanske mer )
    Dessa r vldigt vlbyggda enligt modeller och medfljer ritningar och dokumentation etc.

2 st el-seglare ( ? ) som r handbyggda av en polsk tillverkare, helt i kolfiber och vldigt strmlinjeformade, stora proppar som flls bakt autoatiskt, enligt uppgift 'toppade' dem 350km/h+

2-3 ARF modeller, frdigstllda men knappt anvnda, retro-struk ( ww2 perioden ) stora modeller, skert 150-200+cm vinspann. med riktigt feta nya nitro-motorer ( kollade upp en motor och den kostade 5000kr+ ny )

ett flertal lsa bensin/nitro- motorer helt nya, vissa ser vldigt exklusiva ut med " made in japan " och guld-detaljer i pkostade frpackningar etc etc.
    Mngder av lsa servon och tillbehr, sndare och reservdelar etc.

Tnk er Helt enkelt allt som man samlar p sig under 40+ rs stort rc-flyg-intresse..

Stort tack p frhand fr era rd!
    Vnliga hlsningar
    Gustav

Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

Standard

Jag vet inte om ngot fretag som kper in begagnat. Med tanke p att begagnatpriser p modellflyg ligger ngon stans p 25-50% av nypris s skulle jag tro du inte ens vill slja till ngon firma, en firma mste ju tjna ngot p affren vilket gr att du skulle f ett pris p typ 10-25% av nypris. Bst r kolla t.ex. kp slj hr s ser du ungefr vad prisbilden ligger fr olika plan, och sedan lgga upp annonser.

En annan sak kolla upp s det verkligen r metanolmotorer inte bensin i planen. Nr modellerna brjar nrma sig 2m tenderar folk att kpa bensinmotorer istllet. Detta kan vara bra d en bensinmotor kar vrdet p modellen ngot d det i princip r bensin eller elmotor som gller idag. Metanol r nstan dtt p modeller ver 150cm
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

modellhobby.com

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Att slja modellflyg i klump till ett fretag tror jag ger vldigt dligt utbyte eftersom det blir fr mycket pslag mellan dig som sljare och slutkunden. Sakerna r skert vrda en hel del, men typiskt brukar det vara cirka halva nypriset man kan frvntas f ut om det inte r srskilt eftertraktade saker. Orrda motorer och byggsatser kan ofta bli dyrare n frdigbyggda flygplan.
    En variant r att du helt enkelt annonsersr ut sakerna p rcflyg.se eller "grannforumet" svenskt modellflyg.se. P s stt fr du strst exponering mot mnniskor som r intresserat. Utan att skert veta tror jag Blocket ger smre exponering mot den tilltnkta kundgruppen. En frsljningsvariant som kan fungera bra r att gra ungefr som p eBay, dvs ett "buy it now" pris eller bud med sluttid. Undvik att slja saker i klump, det ger smre utbyte.

Ser fram emot bilder p det som ska sljas.

Standard

Tradera r ju ocks ett alternativ! Troligtvis bst att lgga grejerna i separata auktioner och sedan lnkar du bara till auktionerna i annonser p de olika modellflygforumen som nmnts tidigare just fr att s mnga som mjligt skall uppmrksamma!
    Lycka till!

Ps. Om du har lust s fr du grna skicka bilder till mig s att mannkan f se vad det r fr grejer, kan ju vara en frdel kanske om flera personer fr stta en prisbild.
    Skriv ett personligt meddelande om du r intresserad.
    /Victor

Standard

Hej

Stort tack fr era svar!! Det betyder verkligen mycket.

Just nu lutar det mest t att slja styckvis som ni freslr, online och p forum riktat mot privatpersoner.

Jag har lagt upp bilder p en del av planen hr: http://picsurge.com/g/TKSGGW (scrolla ned fr att ladda fram alla bilder ) Och tar tacksam emot era tankar kring fremlen.
    Frigolit-planen r vl bara att slja lsa fr ngra hundralappar, men jag knner mig vldigt osker p de strre planen.

Kan ni sga mig ifall ngon utav de strre har bensin-motor?
    ( Samt om de lsa motorerna p bilderna r metanol/bensin? )

Ungefrligt vrde p planen? Finns det ngot " guldkorn? ". Mig veterligen r allting vlbyggt, komplett och i flygklart skick ( ven om vissa saker r demonterade p bilderna )
    Vad r sndarna vrda? Sljer jag bst dessa med ett plan eller separat?

Ifall ngonting inte framgr av bilderna s har jag mjlighet att kontrollera/fotografera sakerna enligt era nskeml.

Hlsningar
    Gustav

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Motorerna r 4-takts metanolmotorer av fabrikat Enya och Saito. Bra motorer som fortfarande finns att kpa nya.Machhiflygbten frn Sebart kostar 3895:- frn stersunds modellhobby utan motor och radio. Kyoshoflygbten tillverkas inte lngre men kostade nog nstan lika mycket utan radio och motor. Elflktflygplanet Stinger kan kpas frn Hobbyking fr runt 900 kr + moms och frakt med motor och servon.Motorseglare Multiplex Easy Glider kostade 1795 kr inkl motor och servon frn Autopartner.
    Great Planes Rifle kostade p sin tid 2039:- utan radio och motor frn Autopartner och sldes slutligen ut fr 968:-. Multiplex Blizzard kostade 719:- frn Autopartner utan drivlina.

I en av bilderna finns ett tndsystem till en bensinmotor, RCEXEL CDI. Finns att kpa nytt p eBay fr ca. 50 USD. Radiosndarna r av fabrikat Sanwa som r lite av ett uddamrke i Sverige. Den silverfrgade r fr 35MHZ-bandet som nstan inte anvnds lngre d man numera anvnder 2,4 GHz-teknik. Finns att kpa ny fr 1075:- inkl mottagare batterier och laddare frn Powertoys. Den svarta radiosndaren r en 2,,4 GHz-radio som ny kostade 1795:- frn Powertoys. I verkanten av bilden med sndarna skymtar en batteriladdare som antagligen r en Graupner Ultramat 16s som ny kostar 1399:- frn Conrad.

Jag skulle slja flygplanen kompletta med motorn och servon. Ett tomt flygplan krver en hel del jobb frn kparens sida fr att f i luften igen, och d de t handlar om vanliga "sportflygplan" blir vrdet inte stort.
    Senast redigerat av Michael den 2016-02-21 klockan 08:59.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    297
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Jag kunde inte se ngra bensinmotorer(bensinmotorer har inte tryckmatning) ven om dr var en bild p ett tndsystem men det rcker ju inte fr att konvertera.
    Mnga stora saitomotorer, en r en gammal variant men flera nya, de brukar g fr knappt halva nypriset.
    Vrdet ligger i motorer och fina modeller, resten runt om r svrare, det gr fort att tex en radio brjar bli omodern.
    Det r oftast sdan motorer som ger bst begagnat vrde, vriga modellflygprylar i bra skick gr ner mot de dr 25%en.

Du fick ett bra tips att dela upp och slja planen en och en, det kan ge mer att dela plan och motor men d blir det mer klydd.

Vill du vara sker p att inte bli lurad s behver du lista alla delar, servo, motorer, radio osv och se vad nypriset r p de delarna. r det ldre grejor s lgg en lista hr i trden s fr du sker reda p vrdena.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Det mesta verkar ganska omodernt och behver frschas upp.

Men skulle du ha en eller tv, 2-cylindriga Enya motorer hr av dig till mig s gr vi affr.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Seglaren p de sista bilderna kan vara en Mini Graphite-e? Fina saker i s fall, jag hade helt klart varit intresserad om det inte var s lngt bort.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    728
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Helt klar gngbara men lite ldre prylar, slj maskinerna kompletta utan mottagare, slj radios och mottagare i en lott, slj starttillbehr och smplock i en lott, slj lsa motorer i en lott, bara ett tips, d fr du ut mest fr prylarna.

Slj vi annons hr och p SMF, kan du vnta, ta med det som r kvar p ett meeting dr det finns norska deltagare d blir du av med grejorna till bra priser.

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    728
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Prismssigt, 50-75% av nypris beroende p skick och nyhetsvrde, hll ut s fr du vad du begr om du har tiden. Det finns en hel del som anser att rc prylar ska vara jttebilliga i andra hand men d pratar vi HK prylar, mrkes prylar frn de strre tillverkarna har ett bra 2a handsvrde i bra skick. Det finns ett gott argument fr maskiner som flugits d de faktiskt funkar vad gller montering, tyngdpunkt mm, detta ska kunna ge ett hgre pris n en oflugen men monterad maskin.

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •