Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hårdlödning

  1. #1
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard Hårdlödning

    Hej, Nu har jag sökt här på forumet och på RCScalebuilder.com efter en typ "Hårdlödning för dumies" utan att hitta ngt matnyttigt. Skulle verkligen behöva en beskrivning om hur man går tillväga (gärna med bilder :-) ) och nödvändig utrustning. Skall tillverka det bakre stödhjulet för MBS J35 Draken.
    Mvh Anders

  2. #2
    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlägg
    345
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Köp lod och flussmedel i järnaffären (som passar ihop).
    Rengör ytorna med smärgelduk.
    Blanda till flussmedel som en gröt ungefär. Kleta på vid lödstället.
    Värm till flusset smälter och metalldelarna börjar bli lite småröda.
    Tillsätt lodet och jobba med lågan runt om tills det flyter ut.
    Det är inte svårt, du kommer att märka vad som fungerar och inte.
    Bra fixtur är ett måste. Då kan du koncentrera dig på lödningen och inte att hålla delarna.
    Ha en hink vatten till hans om du skulle råka ta i något som är varmt.
    Det blir mycket varmt på många ställen.
    Lycka till.

    // Mats W

  4. #4
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Jag bockar och tackar för tipsen. Man bör alltså ha olika lod och fluss beroende på vilket mtrl man skall hårdlöda.
    Så då är det bara att köpa lod och fluss och börja experimentera. Kan man använda sig av en täljsten till underlag?
    //Anders

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ja, jag har för mig att det kan finnas olika.
    Koppar, stål, rostfritt mm? Har inte järnkoll. Löder sällan.
    I butiken vet de.
    Du kan ha allt som inte brinner som underlag. Det blir lite grisigt av flusset så ta inget som
    du är rädd om. En vanlig tegelsten eller plåtbit med en bräda under? Eller täljsten naturligtvis.
    Du glödgar ju inte underlaget, bara arbetsstycket.

    // M
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    Skulle silverlod fungera ? Det är lättare än att hårdlöda plus att flussmedlet sitter på pinnen i vissa fall. Dock bör man ha bra utsug då det är svingiftigt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grp-gridimage-807cf7.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	49,6 KB 
Id:	57205
    Senast redigerat av Robert Olsson den 2016-02-21 klockan 08:51.

  7. #7
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Robert; jag har sett dessa silverlod med fluss på, men ska man inte ha fluss på lödstället, det rengör väl området. Visste inte att det var sååå giftigt , i så fall blir det lödning i garaget.
    //Anders

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 949
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    När du värmt godset tillräckligt, så smälter flusset före lodet och rinner ner på lödstället.
    Du kan dra runt flusset med pinnen/lodet, innan du smälter lodet.

    Minst lika enkelt som att labba med löst fluss...

    En välsorterad byggmarknad/järnaffär bör ha dessa lod i sortimentet.
    Lagom smälttemperatur är 600-650 grader.

    Sen beror det på vad du har för gas.
    Vanlig gasolbrännare ger tillräcklig värme för att löda tunnplåt, t.ex. plåtljuddämpare, och pianotråd, typ landställ.
    Ska du hårdlöda tjockare gods så måste du nog använda gassvets (acetylen/oxygen).

    Alu-lödning är nååågot knepigare.
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Jag har alltid tyckt att det känns bättre att hårdlöda med separat fluss men silverlod med fluss på fungerar för det mesta utmärkt, det är också hårdlödning. Du värmer då lödstället och sedan håller du in lodet i lågan så att flussmedlet smälter, lägg sedan lite fluss på lödstället och när det flutit ut så låter du själva lodet komma i kontakt med lödstället. Nu sker det här i stort sett av sig själv.

    Det var mer än 25 år sedan jag hårdlödde något på det konventionella sättet, sedan dess har det bara varit med vanligt silverlod med fluss någon gång vart femte år eller så. Då bortser jag från alla dessa förbannade kopparrör från när jag var rörläggare, men kopparrör hårdlöds utan flussmedel så de räknas inte riktigt. Jag slutade som rörläggare strax innan man började mjuklöda rör.

    Jörgen

  10. #10
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tusen tack för alla svar. Nu ska jag införskaffa mig silverlod (med/utan fluss) och fluss. Sen prova mig fram.
    //Anders

  11. #11
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Man kan gott köpa silverlod med fluss på pinnen. Jag brukar sedan alltid knacka bort flusset och lägga det i nå´n liten ask. Värmer sedan lodet, tar lite flussmedel på lodet , och sedan är det bara att löda. Tycker att lod med fluss bara grisar ner lödstället då det blir alldeles för mycket.
    /Lelle

  12. #12
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tack Lelle, jag provar med ditt förslag
    //Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •