Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

mne: Kpa FPV-glasgon, behver lite hjlp!

Standard Kpa FPV-glasgon, behver lite hjlp!

Om man aldrig hllit p med FPV s upplever man verkligen en djungel av olika glasgon. Jag vill kpa ett par glasgon som funkar bra. Jag har frskt att lsa p och kolla recensioner men det verkar inte finnas ngra glasgon som r genomgende bra, de som verkar vara minst dliga Dominator HD V2 kostar hutlsa 6000:-

Jag kan betala 6000:- fr ett par glasgon om dom r helt grymma. Men nr det finns folk som kpt dom och sedan klagar p oskrpa, tungt batteri och lite tveksamt kvalitetsintryck...ja d blir man mindre sugen.

Jag ska kra 250 quadcopter med dom, fort och lgt Allts jag behver glasgon som r lmpade fr snabb och trng krning snarare n "landskapsfotografering". Kan ngon ge bra frslag p glasgon till mig?

S om ngon vill frklara om det r ngot srskilt jag ska tnka p nr jag vljer glasgon med de frutsttningarna jag har.

Jag har redan kamera och sndare p quaden d jag flugit med skrm ett par gnger. Sndaren r en 32CH TS5823.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Lrare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gng i tiden, Emmaboda 1980

Standard

Min personliga uppfattning - Kan det vara ngot annat? - r att Dominator HD r fantastiska. Visst, de som har vldigt brett mellan gonen har klagat en del, men jag tror ocks att mnga hade skyhga frvntningar och de blev inte alltid uppfyllda. Inspelningsfunktionen r kanonbra. Att man gnllt p kvaliteten har jag svrt att frst. Mina har fungerat ver 1 r utan ngra som helst problem. Jag har Quanum V2 ocks, men tycker den har fr stor skrm, tminstone nr jag kr racing med 250 quad.

Attitude v3 r ocks vldigt bra och prisvrda googles

Standard

Tack fr svaret
    Du menar allts "Dominator HD" och inte "HD V2"?
    Antar att det r en smaksak men tror du att HD V2 ocks r p grnsen till "fr stor bild" fr att flyga 250 quad, s man klarar sig med 30-35 FOV?

Edit: h, vilken djungel! "Dominator HD" och "Dominator HD V2" har allts bda 45 FOV, har jag fattat rtt d? Och det r inte fr stort fr 250 racing?

Nu hittar jag ingenstans dr det gr att kpa HD, RCflight har HD V2, jag handlar helst frn Sverige.
    Senast redigerat av Glattnos den 2016-02-21 klockan 09:07.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Klubb

Standard

HD V2 r det som gller nu och har FOV 50. De ska inte vara stor skillnad p 45, som i mina, och 50 FOV som i V2. De mste, i mitt fall, alltid justeras lite innan jag flyger, men trots det r det alltid lite suddigt i ngon av kanterna. Det har dock inte varit ett problem fr mig. Jag har lst om att Domv3 har klarare bild och inte behver justeras, men mkt mindre FOV. HDV2 ska vara nnu bttre n mina HDV1 och har lite fler funktioner. Mnga som kr race kr med Dom V3, men har ingen egen erfarenhet av dem.

de finns att kpa i electronicarc
    Senast redigerat av Peter1 den 2016-02-21 klockan 10:03.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlgg
    s man klarar sig med 30-35 FOV?
    Ja, jag tror man klarar sig alldeles utmrkt med 30-35 FOV fr racing. Nr jag fick mina HD s var jag frst besviken ver den lilla skillnaden mellan mina attitude sd 35FOV och mina nya HD. Nu har jag vant mig vid HD och har svrt att vara utan dem.

Standard

Tackar fr svaren! Du har nog helt rtt i att den gr bra med lite mindre FOV till racing.
    Jag har gjort lite berkningar fr att f en uppfattning om FOV, om detta stmmer s blir det shr:
    Min datorskrm r 345 mm bred och fr att kunna jmfra olika FOV mste jag veta hur lngt ifrn den jag ska placera gonen fr att f respektive FOV. Det spelar ju ocks roll ifall den angivna FOV fr ett par goggles r horisontellt eller vertikalt, s det blev till att gra tv listor.

Mttet i cm r allts hur lngt det ska vara mellan gonen och en 345mm bred skrm fr att man ska f angiven FOV
    Mtt horisontalt:
    FOV 30 = 64 cm
    FOV 35 = 55 cm
    FOV 45 = 42 cm
    FOV 50 = 37 cm

Mtt diagonalt:
    FOV 30 = 80 cm
    FOV 35 = 68 cm
    FOV 45 = 52 cm
    FOV 50 = 46 cm

D jag spelar dator-spel eller jobbar s sitter jag med gonen ca 58 cm ifrn vilket skulle motsvara FOV 33(horisontellt) eller FOV 41(diagonalt). Spontant s knns det som att jag inte skulle vilja sitta 37-46 cm ifrn skrmen om jag skulle spela ntt racing-spel s d knns nstan FOV 50 lite fr stort, srskilt om kanterna p skrmen blir suddiga, man vill ju inte att skrmen ska bestmma var fokuset ska ligga, det vill man vll gra sjlv med gonen?

Standard

DOM V3 verkar ju riktigt bra faktiskt, dom har visserligen frhllandevis liten FOV(30 diagonalt) men andra sidan s har jag mtt p TV:n och nr jag sitter i soffan och spelar Xbox s motsvarar det FOV 18 diagonalt.
    Gillar att det r inbyggd DVR och faceplate med flkt, det lutar t DOM V3 faktiskt. Men det mste kpas till en mottagar-modul och antenner ocks. Finns det fallgropar eller rekommendationer dr ocks?
    Utg frn att jag ska bestlla frn http://electronicarc.com, jag visste inte om den sidan men det r allts frn Spanien s det blir inga extra avgifter som moms och tull. Verkar ju bra, man vgar allts skicka sina pengar till dom och frvnta sig att prylarna kommer?

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Hd v2 har vl 16:9 format ocks? Vrt att tnka p nr det gller val av kamera.

Standard

Ja jag har sett att den har 16:9 format. Det gr vll inget s lnge man kper en kamera som r i samma format?

Standard

Om du inte provat mycket nnu s r det nog en bra ide att prova med ett par Headplay HD. Dr kan du vlja var du hller fokuset sjlv. Mnga tycker inte om dem d de r vana vid en s liten skrm att man inte ser hur lg upplsningen i vra videolnkar och kameror r. Med en stor 1280X800 skrm ser man genast hur lg upplsningen r i de andra komponenterna.

Men jag tror mnga blir lite vervldigade av starka frger eller att saker far frbi i periferiseendet. Jag tycker om att perspektivet stmmer mycket bttre med verkligheten, med tanke p det du sa om racingspel s tycker jag att de gr sig bst p mindre n en meter med 50-60" skrm. D stmmer perspektivet ngorlunda med hur det r att kra bil p bana.

Jrgen

Standard

Jorgen: Jag har vervgt lite mellan skrm-modell(som Headplay) och glasgon men kom fram till att jag vill ha det smidigt. En Headplay ser inte lika smidig ut som ett par goggles och d menar jag transport och handhavande. Jag har byggt en typ headplay med en skrm och tycker konceptet med goggles verkar trevligare. Dock har du helt rtt i att fokuset blir mycket bra med en skrm p det viset.
    Det r nog en smaksak och jag har ftt fr mig att goggles skulle passa mig bttre

Standard

Ntt som jag inte frstr r var man hittar Fatsharks hemsida? Det kan vll inte vara denna http://www.fatshark.com/ Den ser ju vldigt "gammal" ut och visar inte de nyaste prylarna.

Standard

De hller p att uppdatera hemsidan (har de sagt i ett halvr nu), men fr tillfllet r den extremt utdaterad.

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Det funkar skert bra med Dom V3 om man inte har ngot att referera till.
    Sjlv var mitt andra par fpv goggles FS 922 med FOV 46 och efter det s har jag liksom inte riktigt kunnat flyga med ngot annat.
    Har avverkat ett par HeadPlay med bra skrpa men fr liten bild. Bestllde Dom HD V1 med 46 FOV nr de slpptes och efter ca tta mnaders vntan kom de tillslut och de satt perfekt. Dock s r jag typ en halv mm smalare n minsta IDP och har drfr alltid haft aningen suddig bild, men har aldrig strts av det nr jag vl flyger.
    S kom HeadPlay HD och visst kanske de funkar till att glida runt lite fint med eller anvndas till ngon fotorigg, men jag fick absolut inte ngon knsla med mina 250.
    Nu har jag sedan i hstas flugit med Dom HD V2 och de passar mina gon aningens bttre n HD V1, personligen tycker jag att de funkar klockrent att flyga 250 med dem. De har inte 16:9 format utan det r Dom V3 som har det.
    //Lasse

Standard

Headplay HD tar upp lite vl mycket plats fr mig ocks, i den lilla mjuka verktygsvskan jag anvnder blir ganska full med bara batterier och tillbehr d jag alltid flyger s mnga olika saker. Fatshark glasgonen tog inte upp mycket plats s de och 250n lg alltid i flygvskan tillsammans med radion och en Align 450 som gick att kn ner halvt om halvt. Laddaren gick ocks att f ner ngorlunda samtidigt.

Med headplay HD s r vskan helt full med bara radio, 250 och Headplay HD och en stor Revolectrix laddare. Men det fr plats och med en mindre laddare n mitt monster och utan tillbehren till flygplanen s skulle det g att stnga vskan s att man kan ta sig fram lngre strckor till fots.

Jrgen

Standard

Nu har jag bestllt DOM V3

Standard

Jag flyger skyzone v2 - tycker dom r jttebra speciellt nu nr jag satt p en fatshark faceplate p dom. Dom r 16:9 men man vnjer sig fort och ungefr lika breda (kanske lite bredare) som dominator v2 mnga av mina flygvnner anvnder men inte lika hga i bilden. Det bsta r diversity - nr det flimrar o sprakar p fatsharks o jag tittar p med mina glasgon s har jag perfekt bild fortfarande - det spelar ingen roll hur fina frgerna r nr det sprakar o hller p.

Dominators har en mer magisk frgsttning och djupare frger vilket tilltalar mig mer, skyzones r mera t det verkliga o lite tristare frgerna. Jag skulle nog kpa fatsharks om de fanns med diversity nr jag kpte mina - det r fr mig en killer funktion o sjlva grejen att bara kunna skruva p en riktad antenn o f bra penetration bakom trdlinjer osv r mycket trevlig, jag gillar ven 16:9 formatet mer n 4:3 ven om det blir lite frvrngt.

De nya dominator HD verkar intressanta men jag r lite orolig att de r fr breda i bilden - s fort man blir tvungen att rra gonen tappar man lite, det kanske gr att stta p en lins som r mer vidvinkel men d tappar man den del skrpa o det r ltt att flyga in i smpinnar. Det r s trkigt att det inte finns HD utan latency n - men nr det kommer s kper jag direkt^^

Standard

Jag knde att jag satt och lste om goggles istllet fr att jobba s jag bara drog ivg en bestllning - nu kan jag jobba i lugn och ro ^^ Jag bestllde ven en 16:9 kamera ifall jag skulle ogilla den frvrngda bilden. Jag har vldigt lga frvntningar p hela FPV upplevelsen eftersom det finns s mycket kritik och problem att hitta p forum och inga filmer man ser p youtube ger ngot imponerande intryck precis, det r en ganska lgkvalitativ bild som sprakar och hoppar lite random. De coola filmerna kommer ju alltid frn kamera nr 2, tex GoPro som filmar lokalt i HD.
    Jag frstr att det man fr st ut med fr att kunna flyga FPV med lg latency, r crap-bild! :P Finns ju jmfrelser mellan olika goggles, sndare, mottagare och kameror, men helt rligt s r ju det mesta fortfarande crap som det verkar om man slutar jmfra och istllet bara tittar :P
    (lite skmtsamt)

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Klubb

Standard

Fick du med mottagarmodul ocks? Det finns flera olika p 5.8Ghz, en p 2.4 och tminstone 2 fr 1.3Ghz. Jag kan starkt rekommendera Fatsharks 1.3Ghz V3- modulen. Diversitymodul r p vg frn Fatshark. Enligt info ska den komma i mars, om de hller tiden. S det finns mkt att vlja p, vilket r en frdel med fatshark.

Glmde sga att diversity kommer p 5.8-bandet
    Senast redigerat av Peter1 den 2016-02-22 klockan 13:48.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •