Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

mne: Kpa FPV-glasgon, behver lite hjlp!

Standard

Ja, det blev FatShark NexWave 5.8 Rx, FatShark 250 mW och ven Tx SpiroNET V2 antenner
    Jag tnkte att jag fr vll uppgradera senare, jag har ju ntt att brja med i alla fall. Dock sneglade jag p 1.3 Ghz vilket var lockande men det var stora antenner, eller finns det mindre och smidigare varianter?

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Lrare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gng i tiden, Emmaboda 1980

Standard

Vad betrffar dina val s r de alldeles utmrkta att brja med. Fr racing fiins det ju Ibcrazys antenner som r rejlt tliga, men jag vet inte om de ger s mkt bttre bild. 1.3 -antenner r stora. De blir lite stora, ju lgre frekvens desto strre lober p antennerna, kanske inte de bsta fr racing. Men ska man bara cruisa s r de trevliga d de ger bttre bild bakom objekt.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Hej!
    Ville bara flika in att om man ej vill kasta ut tusenlappar s fungerar ett quanumvisir alldelds utmrkt fr FPV, nr jag ska "ka med" en vn nr han ska kra longrangeFPV s lnar jag inte lngre hans andra par fatsharks, anvnder mitt visir istllet fr det immar ej och har strre bild och tcker synfltet mycket mer s upplevelsen blir bttre....knns som jag har bttre upplsning ocks men tvivlar...
    Kommer ej ihg vad det kostar nu men tror 30-40dollar tcker ett quanumvisir.

(Visst, det r lite klumpigt men moddar man det lite s sitter det bekvmt p huvudet)
    Mvh Gustaf

Standard

Idag kom paketet frn http://electronicarc.com innehllande mina Dominator V3. Otroligt snabbt med tanke p att dom skickades igr, jag kommer bestlla drifrn fler gnger om dom har det jag behver
    Glasgonen verkar bra men jag har bara hunnit testa att kolla lite 3D frn datorn och lite frn quaden(inte flugit) med min gamla kamera som r 3:4
    Dom knns vldigt skna och verkar nd hlla ganska bra kvalitet. Det r ju ingen fullndad produkt som jag ser det men dom kommer skert att fylla sitt syfte med rge. Jag r vldigt njd att jag inte kpte med strre FOV, det r mycket strre bild i dessa n jag trodde att det skulle vara, det knns ungefr som att sitta framfr datorn.
    Bilden frn min 3:4 kamera mste vll ha blivit utdragen p bredden, men sanningen att sga s kunde inte jag se det ven fast jag frskte se frvrngningen. Jag kommer att flyga med den kameran till att brja med eftersom den redan sitter p quaden, sitter ven en TS5823 sndare p den s dom grejerna fr vara dr s lnge s sparar jag min 16:9 kamera och FatShark-sndare till nsta quad-bygge, om jag nu inte fr problem, d byter jag ut det p min nuvarande quad och testar.

Det jag redan nu vill klaga lite p r batteriet faktiskt. Dock frstr jag varfr det r som det r och att det kommer fungera bra. Det hade varit trevligt med ett mer integrerat batteri i glasgonen och ett ladd-uttag samt att man skulle kunnat ha batteri-dioderna och knappen p glasgon och att man samtidigt sg batteristapeln i skrmen nr man hll in knappen. Att ha ett lst batteri med tv kontakter och ingen av/p-knapp knns inte helt bra. Men jag frstr svrigheterna med att integrera batteriet ocks, samt vikten det medfr. Ville bara klaga p ntt och det fanns inte s mycket att klaga p

Observera att jag aldrig haft ett par FPV-glasgon s jag upplever glasgonen utan att ha ngot att jmfra med.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlgg
    Idag kom paketet frn http://electronicarc.com innehllande mina Dominator V3. Otroligt snabbt med tanke p att dom skickades igr,
    Oj, det gick snabbt. Vad kostade frakten?

Standard

Frakten gick p 21 euro med DHL, det fanns billigare alternativ. Tror till och med det fanns "Free shipping" men med upp till 14 dagars leveranstid.

Jag har provat att flyga lite nu och har flugit ca 5 laddningar. Dock har jag vldigt mycket strningar i bilden, ibland bara brus i 1-2 sek, dock r bilden stundvis perfekt. Jag har vll max flugit ca 100 m bort. Dock r detta med min gamla TS5823 sndare och raka antenner. Jag ska bygga om quaden lite ikvll s jag fr p FatShark kamera och sndare samt SiroNET V2 antennerna och se om det blir ngon skillnad. Blir det inte bttre s fr jag felska.

Kan ESC:er med inbyggd BEC stra? Jag har ju BEC i alla fyra ESC:er men anvnder bara en. Alldeles s att jag tycker att det str mer nr jag har mer gas.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Klubb

Standard

Nu finns forumfolk som kan detta mkt bttre n jag. Men min erfarenhet och rd frn andra, efter flera FPV-quaddar, har jag frsttt att strningar kommer frn alla elektriska kllor fr a escar, kameror, pdb och olika radiofrekvenser. Dina nya antenner kommer gra stor skillnad, tvinna alla kablar med buntband eller eltejp, anvnd ferritringar eller kp/gr L-C filter

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=68127.

P en liten quad r det inte helt enkelt att bli av med alla strningar. Kolla quadrace p tuben s ser man att det alltid finns strningar, men det gr att minska betydligt. Det r ju svrt att separera alla kllor ordentligt p en 250 quad. Dessutom finns det strningar frn multipathing, fresnel zonestrningar

https://www.youtube.com/watch?v=xCVd3QGQhKU

Standard

Nu har jag testat quaden med FatShark kamera och sndare och SpiroNET V2 antenner. Jag blev glad ver att det funkade mycket bttre, riktigt bra bild faktiskt med bara ngra f brusningar som jag tror var dom gnger d quaden var mellan antennen och mig.

Men jag har ett litet klagoml till p gogglesen. Nr man har en 16:9 kamera och 16:9 bild i glasgonen, varfr blir d inspelningen frn DVR:en ihop pressad till 4:3? Det r ju dock inte ett problem, vill man anvnda filmen kan man ju dra ut den i ett redigeringsprogram. Men jag tycker nog att FatShark skulle kunnat ge anvndaren mjlighet att vxla mellan 16:9 och 4:3 p bde visning och inspelning.

Dock r jag i nulget vldigt njd med hela systemet, Dominator V3, FatShark 250mW, FatShark 16:9 960TVL kamera, SpiroNET V2 antenner. Det gr nog att f bttre system men det knns bra nog att brja med

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Kp ett quanumvisir fr ett par hundra? De fungerar BRA!
    Fr mig r bilden ver hela synfltet istllet fr fatsharks knappt halva s upplevelsen blir mkt bttre och efter lite modd s r det nstan bekvmt ocks och mnga tusen billigare samt att bilden r bra om inte bttre n ex fatsharks v2

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Om jag fick ett par fatsharks v1 el dominators skulle jag nd anvnda quanumen.

Standard

Jag har inget att klaga p bildkvaliteten p mina Dom V3 och lika med skrmstorleken, jag r tvrtom glad att jag inte kpte med strre FOV.

I morse flg jag ute p fjrden och frlorade nstan min kamera, den lossnade och sen tog det mig 30 min att hitta den i snn ^^ Dock funkar videoverfringen kanon nu, frmodligen antennerna som gjort strst skillnad.

Standard

Hg FOV ger enligt mig helt klart sknare knsla. Mina FatShark Base har FOV 46 och det funkar. Vad ger Quanum?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Jag har en hemmabyggd "cyklop-skrm" som ger FOV 65 och den funkar bra men r fr stor fr att kra quad tycker jag.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Hg FOV ger enligt mig helt klart sknare knsla. Mina FatShark Base har FOV 46 och det funkar. Vad ger Quanum?
    Jag vet ej men jag uppskattar en 10 till i quanumvisiret minst i jmfrelse med dominators (boardkamera sonytvline600 el vad kameran heter)

Dessutom immar det ingenting och att man kan modda quanumvisiret s enkelt fr passform och antenner och RX gr att jag r helnjd och skulle ej byta mot fyrare dominators eller likn goggles som i mina gon r alldeles fr hgt prissatta !

Nn som provat teknikmagasinets "VR"-videovisir ? Kostsr 400...ska kanske kpa och kolla s jag kan ta med tjeje upp i quaden

Mvh Gustaf

Standard

Nr jag skulle fixa coptern efter mndagens bravader sg jag att min FatShark-sndare hade gtt av, det var nog nr kameran lossnade som kameran kte in och brt av kretskortet. Jag satte dit min gamla TS5823-sndare och monterade SpiroNET v2 antennen p den. Provade idag och bilden r i princip lika bra som med FatShark-sndaren, ngot mer brus men inte s det strde.
    Idag kom jag p en till frbttring som FatShark skulle kunna gra. Nr man har DVR:en i "REC" mode s ska det inte g att g in i DVR-menyn. Det finns ingen anledning att g in dr nr man spelar in, jag skulle trycka p flkt-knappen och rkade trycka p knappen fr DVR:en och d fick jag upp menyn vilket resulterade i att jag inte sg kamera-bilden.
    Det kan ju rknas som klantighet s egentligen r det inget problem.

Jag har tv olika par av klver-antenner frn eBay och dom ger brusig och dlig bild. SpiroNET V2 antennerna ger jttebra bild, till synes ven med billiga sndare. Jag har lst p mnga stllen men mste nu instmma tack vare egen erfarenhet: Strunta i VTX sndar-effekten utan satsa p bra antenner istllet!

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    149
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlgg
    Nr jag skulle fixa coptern efter mndagens bravader sg jag att min FatShark-sndare hade gtt av, det var nog nr kameran lossnade som kameran kte in och brt av kretskortet. Jag satte dit min gamla TS5823-sndare och monterade SpiroNET v2 antennen p den. Provade idag och bilden r i princip lika bra som med FatShark-sndaren, ngot mer brus men inte s det strde.
    Idag kom jag p en till frbttring som FatShark skulle kunna gra. Nr man har DVR:en i "REC" mode s ska det inte g att g in i DVR-menyn. Det finns ingen anledning att g in dr nr man spelar in, jag skulle trycka p flkt-knappen och rkade trycka p knappen fr DVR:en och d fick jag upp menyn vilket resulterade i att jag inte sg kamera-bilden.
    Det kan ju rknas som klantighet s egentligen r det inget problem.

Jag har tv olika par av klver-antenner frn eBay och dom ger brusig och dlig bild. SpiroNET V2 antennerna ger jttebra bild, till synes ven med billiga sndare. Jag har lst p mnga stllen men mste nu instmma tack vare egen erfarenhet: Strunta i VTX sndar-effekten utan satsa p bra antenner istllet!
    +1

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •