Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Quadproppar trä/CF

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nasso Visa inlägg
    Det låter lite stort för en 2300kv motor. Kan du kolla upp vad det är för modellnummer på motorn och vad hela quaden med allt väger? Då tror jag att jag har allt för att knappa in det i ecalc och kan se vad den säger.
    Ska vara 12a esc som sagt och propparna är 6045 nu så bör inte 7×4 vara ok då?
    Skall göra, jag vet ej egentigen vad för maskiner det är då han som byggt den ej kommer ihåg, suckar, såhär ser de ut
    Det står ju emax 2300kv men vet ej om det görs kopior etc..jag återkommer med vikten på quafen, med och utan batteri?
    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-03-05 klockan 10:38.

  2. #22

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ska vara 12a esc som sagt och propparna är 6045 nu så bör inte 7×4 vara ok då?
    Skall göra, jag vet ej egentigen vad för maskiner det är då han som byggt den ej kommer ihåg, suckar, såhär ser de ut
    Det står ju emax 2300kv men vet ej om det görs kopior etc..jag återkommer med vikten på quafen, med och utan batteri?
    Mvh Gustaf
    Utan batteri hade varit bäst

  3. #23

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Här är specifikationerna för motorn:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MT2204-specification-2.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	57517

    Den är tänkt att användas för 5-6"-propellrar med 3" pitch.

    Här är lite data från ecalc.

    https://dl.dropboxusercontent.com/s/...at%2013.32.png

    Det är med 6x4.5-propellrar. Motorn klarar av det men vid max-throttle drar den över 17 amp, med 12amp escs och motorn borde teoretiskt bli väldigt varm.

    Brukar motorerna bli väldigt varma efter en flygtur? Det fungerar säkert, men akta dig för att köra fullgas länge, då kan det nog börja ryka.

  4. #24

    Standard

    Jag lyckades bränna en av mina motorer med en 6040-propp. Det är Eachine 2300kv med 3S och 12A ESCs. Original är 5030, men 5045BN och 6030 verkar fungera fint.
    Var lite försiktig med för mycket pitch alltså.

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nasso Visa inlägg
    Här är specifikationerna för motorn:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MT2204-specification-2.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	57517

    Den är tänkt att användas för 5-6"-propellrar med 3" pitch.

    Här är lite data från ecalc.

    https://dl.dropboxusercontent.com/s/...at%2013.32.png

    Det är med 6x4.5-propellrar. Motorn klarar av det men vid max-throttle drar den över 17 amp, med 12amp escs och motorn borde teoretiskt bli väldigt varm.

    Brukar motorerna bli väldigt varma efter en flygtur? Det fungerar säkert, men akta dig för att köra fullgas länge, då kan det nog börja ryka.
    Hej! Jag är långt från fullgas ännu i mitt flygande men vid tester och likn har de inte blivit varma alls, kanske är mer än 12A? de är strippade inpå kretskorten (esc) så kanske de är lite större ? Ska jag fota en esc?

    Dessutom är de ju placerade rakt under rotorer så kyleffekten bör bli stor därifrån!
    Eller du menar att motorerna skulle bli varma före esc?

    Mvh Gustaf

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och enormt Tack för specsheeten för motorerna!

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Specsen förklarar varför jag anser att det är en galet snabb farkost (för mig som gillar att soara i termik med vingar )

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Teorin säger att det är för stora/hög pitch för motorn/esc. Men max temperaturen är alltså uträknat för när du kör motorn på max (som jag tolkat det). Så det beror helt på hur man flyger. Det kan vara bra att känna till i alla fall. Kanske känna lite på motorer/esc om de är varma när du börjar flyga snabbare/agressivare.

    Du får förmodligen en quad som är mer agile/responsivare om du kör mindre propellrar.

    Jag hade nog kört mindre propellrar. Då kan du köra hårdare och får en snabbare/livligare quad. Batteritid går alltid att lösa med fler batteripack. inte säkert det gör så mycket på batteritiden.

    Det bästa är att helt enkelt prova. Det finns så många faktorer så det är svårt att säga vad som kommer hända.

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nasso Visa inlägg
    Teorin säger att det är för stora/hög pitch för motorn/esc. Men max temperaturen är alltså uträknat för när du kör motorn på max (som jag tolkat det). Så det beror helt på hur man flyger. Det kan vara bra att känna till i alla fall. Kanske känna lite på motorer/esc om de är varma när du börjar flyga snabbare/agressivare.

    Du får förmodligen en quad som är mer agile/responsivare om du kör mindre propellrar.

    Jag hade nog kört mindre propellrar. Då kan du köra hårdare och får en snabbare/livligare quad. Batteritid går alltid att lösa med fler batteripack. inte säkert det gör så mycket på batteritiden.

    Det bästa är att helt enkelt prova. Det finns så många faktorer så det är svårt att säga vad som kommer hända.
    Hej och tack!

    Jag ska defenitivt hålla koll på motorer och esc-temperatur speciellt när sommaren kommer och då flyger jag förhoppningsvis lite våldsammare

    Då är det nästan värt att byta drivlina? Så jag kan ha 7" !propp utan bränna esc samt sätta på 4s....
    Det dyker upp billiga 4pack motorer och esc:s rätt ofta begagnade här ska hålla utkik.
    Dum fråga, om man skulle montera esc under den platta cf-armen istället för ovanpå , skulle det ta bort välbehövlig kylning? från proppwashen då menar jag.
    Eller det kanske finns "distanser" el brickor för att få "upp" propparna på axlarna några mm!?.

    Mvh Gustaf

  10. #30

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    18xx och 20xx-motorer brukar vara gjorda för 5-6" propellrar. Och ska du köra 4s blir det nog snarare mindre propellrar istället för större, större propellrar = lägre varvtal men fler seriekopplade celler i batteriet = högre varvtal. Men lite fetare motor med lite lägre kv-värde och 4s kan säkert bli bra.

    Välj något som är gjort/specificerat för 7" propellrar bara så blir det bra. Och provräkna i något verktyg som ecalc.

  11. #31

    Standard

    Hej hopp!

    Jag har varit inne och rensat tråden från allt "groll" så den håller sig inom ämnet. Jag har själv rensat så börja inte skylla på nån annan om det...

    Jag skulle vara tacksam om vi alla kan hålla en lugn och vuxen ton generellt i forumet, det blir så mycket trevligare då!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #32
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Gud vad bra, tack DrHanke! Denna tråd blev ju rätt informativ!

    Jag misstänker att jag har kraftigare esc än 12a om de inte räcker till enligt Ecalc då killen som byggt och race:at den hade en kameravinkel på ca 45° och det tyder på mycket fulltrottelrace. Är detta möjligt eller är detta Emax2300kvmotor+12aESC ett paket som vanligen säljs ihop? Jag vet ju som sagt ej vad mina esc är för några...
    6045-propparna hade han kört med hela tiden och hade endast sådana. Jag har ju dessutom kört upp full gas när den varit nedviktad utan någon värmebildning...jag vill hemskt gärna ha rätt här
    Annars är ju detta min första riktiga quad och till för att lära mig till en början för att sedan vara portabel fpv/videograf-plattform. Typ ta med i segelbåten och utlandsresan och dylikt!

    Har en mycket god vän som vill ge mig en hexacopter - ram och har en nazalite och gpspuckar över som jag skall börja bygga, det skall bli en längre flygtid, högt flygande flygfoto-maskin med roligheter som strålkastare och mörker/IR-kamera och kraftiga batteripack och rejäla proppar.!

  13. #33


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Ingen Quad, men en multicopter med träpropellrar i alla fall. Såg artikeln på Ny Teknik. Hoppas länken inte finns tidigare i tråden...:
    https://www.youtube.com/watch?v=6gOe0k1pbK8

  14. #34

    Standard

    Dina motorer är egentligen gjorda för 3S och 5" propellrar. MEN även om man överbelastar med 4s och 6X45 propellrar så gasar man inte så många sekunder åt gången att det hinner gå sönder. Hade man däremot använt motorerna på en lite större quad där de blev belastade under längre tid så hade de nog inte överlevt många minuter.

    Fartreglaget reagerar däremot snabbare på överström och kan gå sönder mycket snabbt om det överbelastas. Det gör att även om du skulle kunna flyga runt lungt med 7" prop på 3S så kan du förstöra ett fartreglage genom att bara råka dra på lite för mycket i en sekund.

    I grunden så är det här en lite biffigare version av motorerna som används på inomhusflygplan, där används något lägre kv värden och 2 cells batterier. Om du har en halvstor 2 cell pack så ser jag inget som hindrar att du provar att flyga quadden med 7" propeller på 2 celler. Strömmen är fortfarande lite för hög på max för dina motorer men du har i alla fall sänkt maxströmmen enormt mycket jämfört med att köra med tre celler.

  15. #35
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Dina motorer är egentligen gjorda för 3S och 5" propellrar. MEN även om man överbelastar med 4s och 6X45 propellrar så gasar man inte så många sekunder åt gången att det hinner gå sönder. Hade man däremot använt motorerna på en lite större quad där de blev belastade under längre tid så hade de nog inte överlevt många minuter.

    Fartreglaget reagerar däremot snabbare på överström och kan gå sönder mycket snabbt om det överbelastas. Det gör att även om du skulle kunna flyga runt lungt med 7" prop på 3S så kan du förstöra ett fartreglage genom att bara råka dra på lite för mycket i en sekund.

    I grunden så är det här en lite biffigare version av motorerna som används på inomhusflygplan, där används något lägre kv värden och 2 cells batterier. Om du har en halvstor 2 cell pack så ser jag inget som hindrar att du provar att flyga quadden med 7" propeller på 2 celler. Strömmen är fortfarande lite för hög på max för dina motorer men du har i alla fall sänkt maxströmmen enormt mycket jämfört med att köra med tre celler.
    Aha! Har en 2s2000 25C som är perfekt size! !

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Aha! Har en 2s2000 25C som är perfekt size! !
    Har även en 3s1800 20C; måste löda om connectorn och har Slut på xt60 men det packet skulle vara perfekt väl?
    Mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •