Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Quadproppar trä/CF

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Quadproppar trä/CF

    Hej!

    Jag skulle vilja höra era erfarenheter om skillnaderna på de olika materialen och typer av propellrar främst när det gäller (quad)kopter av olika sorter.
    Jag kör just nu plastproppar som är 6045 och rätt ömtåliga dock bra för mig i början då det kan bli markkänning ibland!

    Jag skulle vilja byta effekt mot flygtid och undrar om annan typ av propellrar skulle göra någon skillnad.
    trebladiga propellrar undrar jag också om? Skulle jag ev få ur mer flygtid med fler roterande ytor dvs trebladiga?

    Mvh Gustaf

  2. #2

    Standard

    Tänk lite, dra två pinnar genom vattnet, dra sedan tre pinnar genom vattnet, vilket var jobbigast? Samma med propp, alltså kan du glömma längre flygtid däremot kan en tre bladig propp belastas teoretiskt 50% mer än en två bladig vid samma diameter.







    Gällande material: Vad vill du ta sönder en propp för 100kr eller 3kr, fördel med kolfiber är att om de är rätt byggda inte flexar, trä är lätta och en fördel för lång flygtid och stabilitet, men ömtålig



    Plast är billig och blir därför en kompromiss till prestandan, man hittar andra lösningar som att klippa ner större proppar för att få grovhet och därmed styrka med bekostnad av just effektivitet.







    Sedan finns det alltid hybrider och specialare, men ovan gäller generellt. Och det är min erfarenhet måste jag säga.

  3. #3

    Standard

    Pratar du om små 250-quads?

    Annars om det gäller 8"+ är jag nöjd med vanliga APC-proppar. Lättbalanserade, billiga, håller. Alla andras fördelar har nackdelar och vice versa. Lagom fördelar och lagom nackdelar räcker långt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Talar mest om min 350 quad kanske kan få på 7x proppar max! Så trä för längsta lugna flygtur?

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu har jag äntligen fått den första positiva fpvflygningen med denna maskin! !!
    Så jäkla skönt! Nu är gps och osd på G!!!

    200mw 5.8 är OK för quads hade perfekt bild hela tiden, kör cloverleaf på vtx/rx

    Fick ut 8-9min då jag flög sakta mönster för att öva upp mina skills!

    Jag önskar fler svar om proppar material och flygturer, sk slowflyer propp? Är det svaret för att byta effekt mot flygtid ?
    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-02-29 klockan 10:31.

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    *rensat* //DrHanke

    För att få ner strömförbrukning så gäller det att gå ner i varvtal på proppen och därmed effektivisera hela kedjan från propp till batteri. Så fråga dig själv; är det värt att införskaffa nya motorer, esc, kablar/kontakter och proppar för att pressa ut ytterligare en minut i luften?
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-08 klockan 17:22.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Tänk lite, dra två pinnar genom vattnet, dra sedan tre pinnar genom vattnet, vilket var jobbigast? Samma med propp, alltså kan du glömma längre flygtid däremot kan en tre bladig propp belastas teoretiskt 50% mer än en två bladig vid samma diameter.







    Gällande material: Vad vill du ta sönder en propp för 100kr eller 3kr, fördel med kolfiber är att om de är rätt byggda inte flexar, trä är lätta och en fördel för lång flygtid och stabilitet, men ömtålig



    Plast är billig och blir därför en kompromiss till prestandan, man hittar andra lösningar som att klippa ner större proppar för att få grovhet och därmed styrka med bekostnad av just effektivitet.







    Sedan finns det alltid hybrider och specialare, men ovan gäller generellt. Och det är min erfarenhet måste jag säga.
    Tack för svar!
    Så nu i början får jag köra plastproppar tills jag slutar förstöra dem
    .
    Sen blir det trä eller vad nu slowflyer propp är för nånting men gärna trä, trä är vackert.
    .tack för ditt utförliga svar!
    Mvh Gustaf

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Pratar du om små 250-quads?

    Annars om det gäller 8"+ är jag nöjd med vanliga APC-proppar. Lättbalanserade, billiga, håller. Alla andras fördelar har nackdelar och vice versa. Lagom fördelar och lagom nackdelar räcker långt. =)
    Det är en 350-quad jag kan ev få på 7" och då tycker du APC-PROPP är bäst? Vad står APC för?
    Bra med slittålighet, fpv är det svårare att hitta platt yta att landa på fälten och då kan en proppspets ryka!
    Mvh G

    Mvh Gustaf

  9. #9

    Standard

    Hej har kört mycket med apc proppar både el å bränsle och är väldigt nöjd .Krävs nästan ingen balansering och slitstarka å styva .Hoppas det löser sig med din granne är ju för jävligt .

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    För alla frågor liknande "Vad händer om jag använder sånna här propellrar istället", är denna helt fantastisk:

    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en

    Större propellrar kan dra med ström, göra motorn varmare, kan göra att escn går över sin max-gräns, kan göra att batteriet inte kan leverera och bli skadat. Eller så kan det göra så att du får med lyftkraft och bättre batteritid eftersom motorn inte behöver köra på lika högt varvtal.

    Det är helt omöjligt att svara på vad som kommer att hända utan att veta vad det är för komponenter på quaden. Motorer, escs, batterier, vikt, propellrar, allt spelar in.

    Skriv gärna detaljerad information här, eller testa ecalc själv.

    Detta handlar inte om "erfarenheter". Det är inte subjektivt det här. Det är ren fakta. Att du byter propellrar på din quad kommer att göra att något ändras. Gas vid hover kanske ändras från 60% till 40%, eller temperaturen på motorn ändras från 50 grader till 60 grader vid två minuters hover i 25 gradig luft, eller så kanske lyftkraften ändras från 250gram per motor till 350gram. Omöjligt att veta. Men det som är säkert är att åsikter inte spelar någon roll, bara fakta.

    Det kanske blev lite väl mycket random rant nu och off-topic. Hoppas ni ursäktar mig för det.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nasso Visa inlägg
    För alla frågor liknande "Vad händer om jag använder sånna här propellrar istället", är denna helt fantastisk:

    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en

    Större propellrar kan dra med ström, göra motorn varmare, kan göra att escn går över sin max-gräns, kan göra att batteriet inte kan leverera och bli skadat. Eller så kan det göra så att du får med lyftkraft och bättre batteritid eftersom motorn inte behöver köra på lika högt varvtal.

    Det är helt omöjligt att svara på vad som kommer att hända utan att veta vad det är för komponenter på quaden. Motorer, escs, batterier, vikt, propellrar, allt spelar in.

    Skriv gärna detaljerad information här, eller testa ecalc själv.

    Detta handlar inte om "erfarenheter". Det är inte subjektivt det här. Det är ren fakta. Att du byter propellrar på din quad kommer att göra att något ändras. Gas vid hover kanske ändras från 60% till 40%, eller temperaturen på motorn ändras från 50 grader till 60 grader vid två minuters hover i 25 gradig luft, eller så kanske lyftkraften ändras från 250gram per motor till 350gram. Omöjligt att veta. Men det som är säkert är att åsikter inte spelar någon roll, bara fakta.

    Det kanske blev lite väl mycket random rant nu och off-topic. Hoppas ni ursäktar mig för det.
    Tack för informationen, jag känner till acc-esc-motor-propp kombinationen dvs man överbelastat ej motor eller esc osv, detta är ju samma som vid fixedwing jag ville veta mer om de olika materialens för- och nackdelar endast !!!!!
    Tack för svaren

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tack för informationen, jag känner till acc-esc-motor-propp kombinationen dvs man överbelastat ej motor eller esc osv, detta är ju samma som vid fixedwing jag ville veta mer om de olika materialens för- och nackdelar endast !!!!!
    Tack för svaren
    Trä är väldigt väldigt ovanligt för quadcopters. Tror det väger för mycket helt enkelt.

    Här finns en informativ post om olika material för propellrar från en väldigt kunnig bloggare. Spana in lite innehåll i den bloggen om du inte gjort det tidigare. Finns otroligt mycket bra information.

    http://blog.oscarliang.net/carbon-fi...tic-propeller/

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nasso Visa inlägg
    Trä är väldigt väldigt ovanligt för quadcopters. Tror det väger för mycket helt enkelt.

    Här finns en informativ post om olika material för propellrar från en väldigt kunnig bloggare. Spana in lite innehåll i den bloggen om du inte gjort det tidigare. Finns otroligt mycket bra information.

    http://blog.oscarliang.net/carbon-fi...tic-propeller/
    Tack så mycket

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    *rensat* //DrHanke

    Ja trä är intressant och vid nån diameter lär vikten vara försumbar mot effektiviteten och en förmodad "momentum"effekt? Är det nån här som kör multirotor med trä? Man gör ju det med helikoptrar med fördel så en stor kopter är trä vara intressant?

    Sen materialet i träet måste ju spela roll man kanske kan köpa proppar i "komposit-trä" dvs om det är möjligt och ekonomiskt gångbart att fästa lager av olika träsorter genom proppen för lägtr vikt och hög hållfasthet?

    Men hittills verkar konsensus vara sk APC-proppar, vad står "APC" för?

    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-08 klockan 17:25.

  15. #15

    Standard

    APC är tillverkaren och förkortningen står för Advances Precision Composites, köp köp! :-D
    https://www.apcprop.com/ Billiga är de ocskå.
    De är nog de fulaste som går att få tag på. Men med lite vitt på vingspetsarna ser de "lite" bättre ut.
    De jag köpt har jag balanserat genom att slippa lite på undersidan på ena bladet, brukar räcka långt.

    EDIT: Träproppar är väl ändå rätt så lätta? De jag har väger inte mycket. Har ej vägt och jämfört skillnaden dock. Men de känns skörare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    APC är tillverkaren och förkortningen står för Advances Precision Composites, köp köp! :-D
    https://www.apcprop.com/ Billiga är de ocskå.
    De är nog de fulaste som går att få tag på. Men med lite vitt på vingspetsarna ser de "lite" bättre ut.
    De jag köpt har jag balanserat genom att slippa lite på undersidan på ena bladet, brukar räcka långt.

    EDIT: Träproppar är väl ändå rätt så lätta? De jag har väger inte mycket. Har ej vägt och jämfört skillnaden dock. Men de känns skörare.
    Jaha? Det var någon som var bergsäker på att man ej använder träpropps på quads då det var för tunga men jag har en vän med en stor octa med trä tror jag. .?
    !OK apc-props blir det i början tills jag blir säkrare då blir det nog CF då jag har en vän som kan laga kolfiberproppar! Och jag gillar kolfiber..
    Mvh Gustaf

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    *rensat* //DrHanke

    Det är stor skillnad i vikt mellan plast och trä-propellrar.

    Kolla dessa gemfan 5030:
    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2809

    Där är shipping weight 7 gran, för 4 popellrar. Säg att 1 gram är förpackning. Då har du 1.5 gram per propeller.

    Jag hittar inte så många 5 tums trä-propellrar (det är inte så vanligt att det används) men titta på dessa:
    http://www.goodluckbuy.com/5050-55-i...er-1-pair.html

    Ett par där väger 8 gram.

    I detta fallet väger alltså träpropellern mer än 2.5 gånger så mycket.

    En multirotor ( i skillnad mot ett flygplan eller en helikopter med collective pitch) måste hela tiden justera varvtalet för att hålla sig stabil och flygande. En propeller som väger mycket mer blir svårare att ändra hastighet på. Multicoptern kommer att få svårare att accelerera och att stabilisera sig själv.

    Jag tror att detta problemet blir mindre destå större quadcoptern(och motorerna) blir. Men detta är bara mitt resonemang kring det hela, är inte 100% säker.
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-08 klockan 17:27.

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    För att tillägga en sak till, kolla här:

    http://www.gemfanhobby.com/Product/En/Main

    Gemfan tillverkar en uppsjö av propellrar i olika material. Inkl olika plaster, kolfiber och trä. De tillverkar dock inga multirotor-propellrar i trä alls, det är bara för flygplan. Bara det säger en del om att de förmodligen inte kunnat ta fram en propeller för multirotors i trä som har fungerat bra.

    Edit: Jag hade fel: http://www.gemfanhobby.com/Product/M...a-a47901756da9
    De tillverkar trä-propellrar för multirotors. Men bara i större storlekar. Så det verkar som att gränsen går där runt 10 tum.

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!
    Jag har byggt om min quad lite så jag kan nog montera 7" propp istället för de 6×4.5 jag har nu, med 12a esc och nån emax 2300kv (ej säker) hur mycket bör jag gå ner i stigning? Tror ni allt mår bra med 7x4 proppar?
    Jag får ur 9min "mönsterflygning" med mycket hovrande på en 3s1500 45C med 6045 propparna så 7" lär väl ge nån minut extra förhoppningsvis?

    Isåfall för att kunna ha så bra stigning på 7" -propp som möjligt bör propparna vara lätta och i plast. ? Tänker jag rätt då? Eller spelar det ingen roll. Tänker på motståndet...vill inte bränna en drivlina...

    *rensat* //DrHanke

    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-08 klockan 17:28.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    31
    Jobb
    Utvecklare
    Klubb
    FMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!
    Jag har byggt om min quad lite så jag kan nog montera 7" propp istället för de 6×4.5 jag har nu, med 12a esc och nån emax 2300kv (ej säker) hur mycket bör jag gå ner i stigning? Tror ni allt mår bra med 7x4 proppar?
    Jag får ur 9min "mönsterflygning" med mycket hovrande på en 3s1500 45C med 6045 propparna så 7" lär väl ge nån minut extra förhoppningsvis?

    Isåfall för att kunna ha så bra stigning på 7" -propp som möjligt bör propparna vara lätta och i plast. ? Tänker jag rätt då? Eller spelar det ingen roll. Tänker på motståndet...vill inte bränna en drivlina...

    *rensat* //DrHanke

    Mvh Gustaf
    Det låter lite stort för en 2300kv motor. Kan du kolla upp vad det är för modellnummer på motorn och vad hela quaden med allt väger? Då tror jag att jag har allt för att knappa in det i ecalc och kan se vad den säger.
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-08 klockan 17:29.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •