Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ladda 7.2v NI-MH batterier?

  1. #1

    Standard Ladda 7.2v NI-MH batterier?

    Hej
    Jag undrar hur ni laddar era 7.2volts ackar om det nu finns någon här som har denna typ av Vintage batterier?

    Jag har problem med att batterierna blir knappt laddade med min Imax B6 . Blir inte ens varma .

    Jag har testat att ladda dom med följande settings

    7.2volts 3000mah NI-MH -> 0.5A laddning och 1A- 4,8v urladdning.
    Har även testat 1A laddning men som sagt batterierna verkar vara laddade till 5% i bästa fall.

    Har testat att ladda dom med en annan laddare man bara sticker in i vägguttaget (Kyosho) Ser ut som en vanlig nätadapter (7.2v 320mA) Och efter några (2-3) timmar så är batteriet ljummet och bra mycket mer kräm i.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur ser setupen ut i laddaren?

    Jag tänker på max volt, max amp, delta volt etc...?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Tack för svar!
    Kanske hittade vad som var knas men är inte helt säker då jag tror den piper innan det gått 200min.

    NIMH CHARGE MAN <--- Vet inte hur man återställer den till Auto
    CURRENT 0.5A
    NIMH DECHARGE 1.0A 4.8V
    NIMH CYCLE DCHG/CHG 3
    NIMH SENSITIVITY D.PEAK DEFAULT
    TEMP CUT-OFF 80C
    WASTE TIME CHG/DCHG 2min
    SAFETY TIMER 200min <--------?
    CAPACITY CUT-OFF 3000mAh



  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    IMax B6 fungerar bara till 2-3S LiPo. Byt till bättre laddare eller kör väggladdaren med tidsövervakning. Stäng av långsamladdaren när 140% gått i.
    Exempel batteri 2200mAh, ström 160mA. Med 140% laddning stäng laddning av (av dig) efter 2200/160*1,4 =19h. Då har du laddat upp acken max, samt överladdat så att den blev balanserad. Det fungerar att ladda NiMH med iCharger, men jag kör nästan bara långsamladdaren för den fungerar 100%. Med iCharger måste jag ändra inställningar mellan moderna enelop och äldre ackar som inte behåller laddning. Främst peak sensitivity 5mV för Eneloop/GP Recyko, 20mV för andra. Jag använder C i intervallet C/10 - C/1. Helst C/3.
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Tusen tack ska du ha. Ja jag får köra på långsamladdaren. Synd att det ska ta sån tid bara! Skulle behöva införskaffa minst 3 laddare till hehe

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Jag har också problem med att min laddare bryter för tidigt när jag laddar NiMh. Det är som att delta-peak-avkänningen blir lurad i början av laddningen när acken är urladdad.

    Det som funkar på min laddare (Hitec H4) är att fördröja delta-peak-detekteringen så mycket som går (jag tror 20 minuter är max) då brukar laddaren fortsätta tills de bli fulladdade. Man tvingar alltså laddaren att ladda minst 20 minuter innan den börjar kolla på om batteriet är fullt eller inte.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Jag har också problem med att min laddare bryter för tidigt när jag laddar NiMh. Det är som att delta-peak-avkänningen blir lurad i början av laddningen när acken är urladdad.

    Det som funkar på min laddare (Hitec H4) är att fördröja delta-peak-detekteringen så mycket som går (jag tror 20 minuter är max) då brukar laddaren fortsätta tills de bli fulladdade. Man tvingar alltså laddaren att ladda minst 20 minuter innan den börjar kolla på om batteriet är fullt eller inte.
    Vad menar du med Delta peak? Är det WASTE TIME CHG/DCHG?

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert Olsson Visa inlägg
    Vad menar du med Delta peak? Är det WASTE TIME CHG/DCHG?
    Att ladda li-po är bara att sikta på 4.2volt per cell och hålla det. Fläska på ampere till man ser 4.2v och sänk sen strömmen medan du ligger kvar på 4.2v. När laddströmmen är "noll" är acken full.

    Nicd och nimh laddas med konstant ström istället, man matar på gärna 2-3C och mätet kontinuerligt spänningen. När acken börjar bli full stiger spänningen fortare för att sedan sjunka. Precis när det börjar sjunka så är den full. Tänk att du knuffar en bil upp en backe och precis efter krönet så är det fullt. En nimh är som att knuffa bilen över ett väldigt flackt krön. Du har svårt att avgöra när du nått toppen och utförsrullet börjar.

    Dåliga laddare har ingen chans att ladda nimh bra. Det är en marig vetenskap och man väljer diverse olika metoder för att detektera toppen.

    För 15 år sedan var det lite utmaning att flyga, acken skulle peaka precis 10sekunder innan man skulle upp i luften, vara 45grader varm och sen vips iväg så fort det bara gick.


    Vid 1/10C ser du inte ens peaken, vid 1/3C börjar du se den, vid 1C syns den, men är fortfarande hundradels volt snarare än tiondelar....

    Superhero

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Att ladda li-po är bara att sikta på 4.2volt per cell och hålla det. Fläska på ampere till man ser 4.2v och sänk sen strömmen medan du ligger kvar på 4.2v. När laddströmmen är "noll" är acken full.

    Nicd och nimh laddas med konstant ström istället, man matar på gärna 2-3C och mätet kontinuerligt spänningen. När acken börjar bli full stiger spänningen fortare för att sedan sjunka. Precis när det börjar sjunka så är den full. Tänk att du knuffar en bil upp en backe och precis efter krönet så är det fullt. En nimh är som att knuffa bilen över ett väldigt flackt krön. Du har svårt att avgöra när du nått toppen och utförsrullet börjar.

    Dåliga laddare har ingen chans att ladda nimh bra. Det är en marig vetenskap och man väljer diverse olika metoder för att detektera toppen.

    För 15 år sedan var det lite utmaning att flyga, acken skulle peaka precis 10sekunder innan man skulle upp i luften, vara 45grader varm och sen vips iväg så fort det bara gick.


    Vid 1/10C ser du inte ens peaken, vid 1/3C börjar du se den, vid 1C syns den, men är fortfarande hundradels volt snarare än tiondelar....


    Tack för en mycket bra förklaring! Tur det finns LIPO numera när man läser detta

  10. #10

    Standard

    Nja, det finns bra laddare till dessa batterier, här är en som jag använder mig av lite då ibland men som användes flitigt när jag flög pylon. Den balancerar precis som hos LiPo

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Nja, det finns bra laddare till dessa batterier, här är en som jag använder mig av lite då ibland men som användes flitigt när jag flög pylon. Den balancerar precis som hos LiPo
    Okej , Den är inte billig den laddaren

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •