Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Nybörjare och konstigt fenomen

  1. #21

    Standard

    Okej. Sändare har jag använt tidigare, men allt kan hända. Jag ska ta med ett plan nästa gång och kolla hur det beter sig. Tack!

  2. #22

    Standard

    Okej, men glöm inte att göra räckviddstest om du inte gjort det. Du har den funktionen i din sändare.

    Edit: Förresten kom jag på att failsafe-testet jag skrev i förra inlägget inte fungerar rakt av då Nazen nog kan känna om mottagaren går in i failsafe, så det måste du förvissa dig om att den inte gör innan testet blir pålitligt(som info för andra som läser också).

  3. #23

    Standard

    Hur är/var videon när detta händer? Slocknade den med eller hade du bild hela vägen ner? På första videon så ändras ljuset/färgen samtidigt som quaden lägger av... försörjer du den från batteriet med?

  4. #24

    Standard Nybörjare och konstigt fenomen

    Vet inte om jag kan minnas om det brukar ändra sig i gogglesen. De filmer som ni sett kommer ifrån min mobuis och den går endast på sitt eget batteri och ingen koppling till quaddens elektronik.

    Jag tycker generellt att videon i gogglesen skiftar mellan färg och något svart/vitt liknande till och från mer eller mindre under alla flygningar.

    Någon tipsade tidigare om becen.
    I denna sitter det en lumenier mini Pdb med en Pololu 5V 1A direkt lödad. Becen matar endast FC och micro minimosd'n.



    Från Jeti'n.

    Antenn 2
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457924805.843595.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	57638

    Antenn 1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457924816.895406.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	57639

    Signalkvalitet
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457924823.945195.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	57640


    Denna gången var det betydligt tydligare att något hände med signalen.
    Senast redigerat av JOhlsson den 2016-03-14 klockan 04:33.

  5. #25

    Standard

    Fattar jag rätt att graferna visar filmen som du la in där och att skalan nertill är tid i sek?

    BEC:n driver väll även mottagaren? Men det borde inte bli för mycket med FC, mottagare och OSD kan jag tycka.

    Kolfiber kan ju skärma signalen rejält men jag antar att du monterat antennerna på ett bra sätt så är det nog inte det.

  6. #26

    Standard

    Ja det är grafen från kraschen (senaste) som är bifogat i samma svar.

    Du har en bild på "qvadden" på första sidan.

    Ja du har så klart rätt att den även driver mottagaren.

  7. #27

    Standard

    Hmmm, att grafen tar slut vid ca 30 sek, kan det vara en ledtråd? Jag menar om du kraschar för att signalen är dålig och failsafen går i så borde ju grafen gått upp igen när du går fram till quaden efter kraschen, eller? Om grafen bara tar slut så borde väll det vara indikation på att sändare eller mottagare "stängts av"?
    Om detta stämmer så är det ju troligt att det är din 5V som försvinner från Naze:en och följaktligen även till mottagaren. Kan Polulun vara dålig på något sätt kanske?
    Kanske kan du hålla i quaden och gasa för att se om felet inträffar då, när sakerna blir varma eller så, då ser du ju på mottagarens och Nazens leds om det är 5V som försvinner.

  8. #28

    Standard Nybörjare och konstigt fenomen

    Jag har beställt nya pololu och jag tänkte byta den. Dock så fick jag bara tag i 5V 600mA men det borde väl räcka.

    Ang grafen så är det inte riktigt så enkelt efter som jag medvetet stänger loggningen med en extra switch som jag även använder som extra säkerhet till throttlen. När jag hämtade den så var up and running igen.

    Förklaringen att becen är dålig skulle kunna förklara en del, men varför svajar signalen mer nu än jag tidigare noterat. Jag ska lägga upp bilder på den ikväll.

    Jag kom på att jag även matar min externa strömgivare men den skall enligt spel endast ta 35mA. Jag kommer även ta bort Osd då jag inte har någon nytta av den längre.

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Löder du polulun direkt på pdb:n?
    Prova att löda dit den med korta kabelstumpar istället så klarar den av lite flex utan att tappa kontakten i lödpunkterna.

  10. #30

    Standard

    En sak som slog mig nu, skulle det kunna vara kabeln mellan Naze och rx?

  11. #31

    Standard

    Fler loggar

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978552.129950.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	57648
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978558.486822.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	57649
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978564.378806.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	57650
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978570.688106.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	57651
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978582.899914.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	30,3 KB 
Id:	57652
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1457978587.945761.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	28,9 KB 
Id:	57653

    Tittar jag på bec spänningen så ligger den helt konstant på 4,97V. Kan inte se en enda dipp oavsett hur mycket jag zoomar in. Den mäter detta i rx:en.

  12. #32

    Standard

    En klubbkamrat hade liknande problem med när han körde med olika spektrumsatelliter och det gick över när han bytte Naze kortet. Det blev aldrig riktigt utrett vad det var som gjorde att hans quad ramlade ner men då den alltid gjorde det på samma avstånd så verkar det som om Naze kortet störde mottagaren.

    Att försöka få bort mottagaren från allt som drar/driver mycket ström skulle vara det första jag tittade på. Jag tyckte att det stod att du hade den vid batteriet.

    En analog BEC känns också som en bra ide, alla regulatorer har en minimal och en maximal ström. De switchade regulatorerna kan bära sig åt ganska ordentligt både vid max och min ström. Radion mäter alldeles för sällan för att kunna avgöra om det finns ett problem. Kontrollera så att du inte drar för lite ström från regulatorn...eller för mycket.

    Att ställa in en annan failsafe känns lämpligt i det här fallet, det kan resultera i brända motorer och fartreglage om den ligger och försöker köra motorerna på marken. Men det känns som att det underlättar felsökningen.

  13. #33

    Standard

    Naze:en är bytt. Jag har dragit isär så mycket jag kan med mottagare och annan utrustning. Jag skall göra lite extra tester idag som Jeti har bett mig göra.

  14. #34

    Standard

    Problemet ligger i quadden då jag idag flugit med ett par av mina flygplan helt utan problem.

  15. #35

    Standard

    Idag fick jag ett liknande fel som detta. Flög med en av mina quads på ett nytt ställe och den ramlade ner när jag var ca 80 meter bort. Tog då min andra quad och flög omkring lite ostrukturerat, gjorde en lov bortåt samma ställe som den första ramlade ner...och nu ramlade även den andra ner. Nedslagsplatserna var bara 8 meter ifrån varandra. Gjorde räckviddstest och fick jättebra resultat, då bar jag quaden till nedslagsplatsen för att göra räckviddstest där, där gick det inte att arma quaden. Tog den då tillbaka till första stället och där ville den inte heller arma.

    Jag har dock beslutat mig för att jobba utifrån att det var en tillfällighet att nedslagsplatserna var så nära varann, jag tror snarare att det har något med temperaturen att göra. Det var runt 0 grader och det finns fler som har haft problem runt 0 grader med quadar som inte vill arma.
    Mina två quadar är dessutom helt olika, det enda som är likadant på dom är mottagaren som är Futabas 7008SB så därför började jag med räckviddstester och fick lysande resultat samt att radion har kontakt med mottagaren även när quaden inte armar så jag tycker mig kunna utesluta radiofel tills vidare. Jag har läst om att PWM kan dra sig om det blir temperaturväxlingar men jag kör SBUS.
    Kan det vara kondens eller fukt på annat sätt som ställer till det vid just 0-gradigt väder?

  16. #36

    Standard

    Vad trisst hoppas du hittar något.

    Jag flög med min 250 tidigt i morse. Skillanden denna gång är att jag bytt följande:
    Ny Naze32
    Ny PDB
    Ny pololu 5V bec
    Jag provade faktiskt också betaflight.

    Idag fick jag inte en enda varning trots att jag nog tror att jag flög både länge och högre än vad jag normalt gör.
    Åter igen när jag flugit ett par ggr till.

    /Johan

  17. #37

    Standard

    Jag har faktiskt hittat felet på den ena quaden - nästan så man skäms eftersom det var mitt fel och jag borde fattat det tidigare. Men det var för att jag hade PID-justering från radion, switchen stod fel och räknade upp P hela tiden. Helt mitt fel.

    Dock förklarar den inte att den inte armade men det är jag så gott som säker på att det beror på fukt på Nazen eller PDB/5v-reg. Jag gjorde rent Nazen och sprayade den med Plasti Dip, bytte PDB och satte dit en ny 5v-regulator(ej switchande), efter det har den alltid armat och gått bra.

    Återkom när du testat mer så vi får veta om ditt problem har försvunnit

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •