Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: batteri fråga

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu tycker jag ju att 700 W för de flesta är lite onödigt mycket för laddning hemmavid - speciellt om man f n har en 50W-laddare. Hemma har man ju sällan heller lika bråttom som när man skall ladda på fältet.
    Men allt beror ju på hur stora ackar man laddar och hur bråttom man har - och vad laddarna klarar av.
    Roger

  2. #22
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack får råden. Hur mycket kan man ladda vanliga standardackar med? 1C eller mer?
    Jag har just nu bara 2st Turnigy 2200mah 3S 40C men det kommer att bli fler misstänker jag:-) Vad mer ska man tänka på när man väljer ackar?

    mvh Jonas

  3. #23

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag laddar ofta med 2C - eller när det gäller småackar till inomhusflyget med 3C.
    Men vad ackarna tål får man nog kolla för resp ackfabrikat och modell.
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack får råden. Hur mycket kan man ladda vanliga standardackar med? 1C eller mer?
    Jag har just nu bara 2st Turnigy 2200mah 3S 40C men det kommer att bli fler misstänker jag:-) Vad mer ska man tänka på när man väljer ackar?

    mvh Jonas
    Hej,
    Alla LipO idag klarar 1C. De flesta även 2C. För att vara säker med hur många C ett visst LiPo fabrikat och modell klarar måste man antingen läsa på LiPo batteriet (står ofta på etiketten där) eller så går man till tillverkarens el återförsäljarens hemsida så brukar man hitta uppgiften där. Thunder Power "Rampage" LiPo klarar laddas med 12C och det är nog det högsta jag sett för LiPo.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-12-17 klockan 22:18.

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om det knappast är att rekommendera så anges Turnigy Graphene att klara 15C för vissa storlekar.
    Men jag tycker att 2-3C räcker gott och det klarar de flesta. Under flera år har ju många ackar varit specade till max 5C vid laddning.
    Roger

  7. #27
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för råden. Jag blev lite konfunderad då i laddarens bruksanvisning står det max 1C, på Hobbykings hemsida står det 5C och i den lilla manualen som följde med batteriet står det max 1C...

  8. #28

    Standard

    1C är väl standardladdning.... allt över det är om man har brått. De klarar mer om det står så enligt ackens tillverkare, skulle man hoppas ana och tro. Ingen LiPo ska laddas varje gång med allt för många C. Och HobbyKings siffror har jag lärt mig ta med en nypa salt utgående från egna erfarenhet och andra forumanvändares. Jag laddar aldrig med mer än 1C. Alla ackar mår finfint fortfarande. Men tid tar det. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •