Reklam

Resultat 1 till 19 av 19

mne: Rk p tvcylindrig bensinare

Standard Rk p tvcylindrig bensinare

Funderar p att stta rk p min 2-cylindriga bensinare, 3w-85 boxer. Ska man stta nipplar p en eller tv cylindrar?

Standard

Bgge tycker jag lter klokast... OM rkdimman pverkar hur dmpen arbetar. Dessutom ser det rtt ballt ut med rkpuffar ur bgge pipor. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Ok, tack fr svaret. Har rk p min ZDZ 50cc byggt av en vanlig el-brnslepump till en fltlda som fungerar bra.
    Funderar p att kpa ngot frdig till min 3W, den hr kanske.

http://www.modellhobby.com/branslepu...skywriter.html

Reg.datum
    Mar 2008
    Inlgg
    191
    Jobb
    Underhllstekniker
    Klubb
    Bors modellflygklubb

Standard

P tal om rk p dubbla dmpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man stta rk nipplarna fr bst effekt? Det finns en frhjd plutt p dmparna dr jag hittat en bild p en som satt sina nipplar p men r det bsta platsen? Har lst att de ska sitta s nra utloppet frn motorn som mjligt.

Funderar p att stta den vid sidan av fstet till motorn, d borde den spruta p de varmaste delarna i dmparn..

//Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20160303_173419.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	57447   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	muffler.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	57455  
    Senast redigerat av Sebbe den 2016-03-03 klockan 18:27.

Standard

Undrar ocks var man ska stta nipplarna, jag har bra rk p min ZDZ 50 men fr ltt motorstopp vid lga varv efter man krt rk. Dras tydligen in i cylindern bakvgen. Kr med fullgas en stund fre landning utan rk s stiftet fr bli rensat. Ngon rutinerad rkare kanske kan svara.

Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlgg
    P tal om rk p dubbla dmpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man stta rk nipplarna fr bst effekt? Det finns en frhjd plutt p dmparna dr jag hittat en bild p en som satt sina nipplar p men r det bsta platsen? Har lst att de ska sitta s nra utloppet frn motorn som mjligt.

Funderar p att stta den vid sidan av fstet till motorn, d borde den spruta p de varmaste delarna i dmparn..

//Sebbe

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Ska inte rkvtskan vrmas genom att kras igenom en lng kopparrrsspiral inne i ljuddmparen innan den sprayas in i avgaserna?
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Standard

S har det inte visats nt med mitt Sullivan-kit. Vet att en gjorde s med metanolflyg (2-takt), fr dr r det ju inte s mycket hetta.

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 155
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

Standard

Ingen personlig erfarenhet av rk, men det hr r kanske tv intressanta artiklar?

http://www.modelairplanenews.com/blo...smoke-muffler/
    http://www.modelairplanenews.com/blo...-smoke-system/

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    151
    Jobb
    Maskinfrare
    Klubb
    Gllivare RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlgg
    Ska inte rkvtskan vrmas genom att kras igenom en lng kopparrrsspiral inne i ljuddmparen innan den sprayas in i avgaserna?
    Det r vl inte ndvndigt att frvrma rkvtskan p bensinare men man tycker ju att det borde vara en frdel iallafall.
    Jag har hrdltt ett kopparrr utanp krkarna och vtskan sprutas in strax fre canistern. Tycker att jag har rtt bra rk. r en DLE 111.
    Den figurerar en del i den hr filmen:
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-12 klockan 11:28.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

Standard

Kan det va s att jag ser en skillnad... de som frvrmer fr en rkdimma, medan de som pytsar rakt in fr en helt annan rk? Tnker p filmerna man ser. Eller? Vissa har ju s det droppar ut rk. Rken r mer skarp eller vad man ska sga.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Du har rtt, oljan mste frvrmas fr bsta rk. Jag brukar linda ett kopparrr runt krken med metall epoxi.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Sedan att tnka p, att bara spruta in rkvtska utan kontroll brukar gra att motorn inte gr rent. Vtskan skall doseras med precis den mngd som skapar bsta rken, justering kan gras med stypningar eller varvtalsregulator till pumpen. Det r ganska ltt att fylla ljuddmparna med vtska som sedan ryker en stund efter det att man stnkt av pumpen eller fr motorn att tex g dligt p tomgng som r ett tydligt tecken p verskott.

Standard

Tack fr alla svar, kommer stta kopparr med munstycke stax fre canistrarna nr det ska rkas p

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Hej Christer,
    Ser fram emot rkpaus p Genlanda...

MVH Kent

Standard

Ser fram emot hrdldning vid Genlanda Flygindustrier
    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlgg
    Hej Christer,
    Ser fram emot rkpaus p Genlanda...

MVH Kent

ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / sthammars MFK

Standard

P min DC 3a hade jag rk p bgge bensinarna med insprutning direkt framfr avgasporten, funkade alldeles utmrkt utan frvrmning !

Standard

Dr p Ivves gula raket ser man hur det droppar ur rk s som det blir utan frvrmning, coolt! =)

Standard

Det rk ju fint som snus det dr
    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlgg
    P min DC 3a hade jag rk p bgge bensinarna med insprutning direkt framfr avgasporten, funkade alldeles utmrkt utan frvrmning !

Standard

Jo precis, frstr vad du menar
    Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Dr p Ivves gula raket ser man hur det droppar ur rk s som det blir utan frvrmning, coolt! =)
    Senast redigerat av Christer J den 2016-03-25 klockan 10:13.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •