Hej,

Började med RC i somras, bor "på" ett vindhål, så jag valde fel plan, Hubsan SpyHawk FPV. Här efter jul hade jag min tredje "implosion", dvs stall över vinge, rakt ner i baken från 10-15 m höjd med massiv "celldöd" som följd. Har två SpyHawk-kroppar liggande, men planet känns instabilt och har för dåligt glidtal utan motor, stallar allt för lätt och för vindkänslig.

Så läste jag om några som modifiera ett leksaksglidflygplan i massiv cellplast, Air Hogs Titan (Toys 'rus), 1.2 m mellan vingspetsarna. Inte speciellt lämpligt att sätta motor i nosen på, så moddarna hade antingen byggt pyloner som på SkyHawk och Bixler etc, med pushers. Men två hade satt dit EDF-turbiner. Något som såg enklare ut samt ger mindre risk för "propp-hackning" av kroppen.

Planet väger omodifierat ca 180 gr., hade tänkt använda mottagare och FPV-utrustning från SpyHawken, vilken väger ca 40 gr, en 50 mm fläkt med en lämplig motor och 30 eller 40A ESC. 1500mAh 2 eller 3S batteri. Samt 4 st 9 gr servon och ett par enklare vinglås.

Inte ute efter fart, snarare tvärt om, bra glidtal och stabil flykt även med 5-7 m/s vind, en bra tränings-/filmkärra.

Men frågan är om en 50 mm fläkt räcker och vad för motor/ESC för ca 400 gr?